AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #1 Skrevet 30. juni 2013 Hei, jeg skal en liten tur til legestasjonen for en liten service. I den forbindelse ønsker jeg også å slå av en prat med fastlegen min. Jeg har hatt en tung tid med samlivsproblematikk og sitter igjen med mange spørsmål som kan ha medisinske svar. Jeg har vel en mer indirekte rolle her, så disse medisinske temaene dreier seg da mest om den andre parten i forholdet, men jeg har ingen å prate med om dette og jeg håper fastlegen min kan berike meg med svar på mye av det jeg lurer på. Jeg kvier meg litt for å slå av denne prate med legen når jeg først er der.. Jeg er redd han er travel og at jeg er unødvendig bruk av tid. Ute på gangen sitter kanskje eldre mennesker og hoster slim, og der inne hos legen sitter jeg og legger ut om private følelser... Jeg ser for meg en lege som sitter og rister med benet og kakker med penna i bordet, utålmodig. Hvor går grensa for hva man kan prate med legen om egentlig? Jeg ser for meg legen sier "sånn har vi det alle sammen, gå hjem nå..".. Anonymous poster hash: a1866...1a1
Anoia Skrevet 30. juni 2013 #2 Skrevet 30. juni 2013 Det kommer jo an på fastlegen. Noen er veldig travle og ikke særlig flinke til å lytte til pasienten, mens andre tar seg god tid og er forståelsesfulle. Kjenner du legen fra før? Det er selvsagt viktig at legen passer tiden, han har jo andre pasienter å ta seg av også, så jeg anbefaler deg å booke en dobbeltime sånn at dere har god tid til å snakke sammen. Hvis det viser seg at legen er vanskelig å prate med, kan du jo kanskje bytte til en annen fastlege?
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #3 Skrevet 30. juni 2013 Du kan ikke diskutere andre personers helse med legen. Anonymous poster hash: 8205b...69b
Anoia Skrevet 30. juni 2013 #4 Skrevet 30. juni 2013 Nei, men han kan nok gi en del generelle svar på diverse ting.
Topplue Skrevet 30. juni 2013 #5 Skrevet 30. juni 2013 Si i fra når du bestiller time at du trenger dobbel eller trippel time.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #6 Skrevet 30. juni 2013 Nei, men han kan nok gi en del generelle svar på diverse ting. Det kan man da finne på nettet. Anonymous poster hash: 8205b...69b
Anoia Skrevet 30. juni 2013 #7 Skrevet 30. juni 2013 Det kan man da finne på nettet. Anonymous poster hash: 8205b...69b Av og til kan det vel være godt å snakke med et menneske som kan gi gode råd også.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #8 Skrevet 30. juni 2013 Av og til kan det vel være godt å snakke med et menneske som kan gi gode råd også. Ja, men det er synd å ta opp tiden til fastlegen for å svar på generelle medisinske spørsmål. Nettdoktoren f eks kan gi svar. Anonymous poster hash: 8205b...69b
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #9 Skrevet 30. juni 2013 Syns godt du kan nevne for legen at du har vært gjennom/er i et utfordrende forhold, og lurer på noen ting relatert til det. Men ettersom det å prate om følelser ofte kan ta litt tid, forslår jeg at du bestiller en dobbelttime slik at han faktisk har tid til å høre på det du har å si. Han kan ikke diskutere andres helse, men det som angår din helse kan han snakke om. F.eks dersom samboeren din har store psykiske problemer som går utover deg så kan dere snakke om det og hvordan det påvirker deg og hva du kan gjøre for å få det bedre. Anonymous poster hash: c2434...3e4 3
Anoia Skrevet 30. juni 2013 #10 Skrevet 30. juni 2013 Ja, men det er synd å ta opp tiden til fastlegen for å svar på generelle medisinske spørsmål. Nettdoktoren f eks kan gi svar. Anonymous poster hash: 8205b...69b Så lenge man bestiller time i forveien og betaler for det, så ser jeg ikke problemet. Det kommer evt an på hvor travel legen er generelt.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #11 Skrevet 30. juni 2013 Noen forskjellige meninger her ser jeg. Men jeg skjønner at man ikke kan diskutere andre personers helse på den måten - ja, men la oss nå si at den personen det gjelder holdes anonym og jeg forklarer hva som har skjedd og hvordan ting er foregått, så kan kanskje legen fortelle meg hva som egentlig har foregått og om det skyldes medisinske årsaker. Jeg har lest mye om det på nettet, og jeg legger sammen to pluss to. Jeg ser at mange trekk er nevnt flere steder på nettet og jeg sitter her alene og undrer over om det kanskje var verre enn jeg trodde i starten. Altså, det er godt å prate med andre, men de bør også ha en viss innsikt og forståelse for hva jeg sier. Jeg tror kanskje en lege har kompetanse og både faglige og personlige meninger om en slik sak. Anonymous poster hash: a1866...1a1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #12 Skrevet 30. juni 2013 Det er ingen begrensning i hva du kan spørre fastlegen om. Fastlegen kan du snakke med om alt. Men det er begrensninger i hva fastlegen kan svare på, feks spørsmål om andre personers helse. Fastlegen kan ikke avsløre taushetsbelagte opplysninger om andre.Anonymous poster hash: 0e6f0...af3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå