AnonymBruker Skrevet 29. juni 2013 #1 Skrevet 29. juni 2013 Jeg er 18 år gammel og jente, og har hatt sex med 10 forskjellige gutter, for det meste ubeskyttet sex. Guttene kommer fra steder rundt om i hele Norge, fra Alta til Oslo. De er i en alder av 18 - 24 år, og er helt oppegående normale ungdommer som også har sex med andre jenter. Jeg har aldri testet meg for kjønssykdommer, men har heller aldri følt noe behov for det, eller merket noe unormalt nedentli. Bør jeg være redd for kjønssykdommer? Er jeg mest sannsynlig smittet uten å vite det? Hvor ofte tester dere dere for kjønnssykdommer? Er dere redde for kjønssykdommer? Har dere beskyttet sex? Om man får HPV-viruset, vil man da helt sikkert få livmorhalskreft? Forsvinner dette viruset? Har jeg det nå? Jeg vet dere ikke kan fortelle meg om jeg har kjønnssykdommer eller ikke, men er dette noe dere tar veldig seriøst og tester dere for ofte, eller er dere litt likegyldige og satser på at det går bra? Anonymous poster hash: 61536...945
mandel92 Skrevet 29. juni 2013 #2 Skrevet 29. juni 2013 Du bør ikke ha ubeskyttet sex, i verste fall kan du få HIV, rissikoen er liten, men den er der. 1
Testosteron Skrevet 29. juni 2013 #3 Skrevet 29. juni 2013 Når du har ubeskyttet sex med mange forskjellige, som også har ubeskyttet sex med mange forskjellige, så er det bare et tidsspørsmål før du blir smittet. 1
Gjest Faerunpedia Skrevet 30. juni 2013 #4 Skrevet 30. juni 2013 Gå og test deg og begynn å bruke kondom.
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 30. juni 2013 #5 Skrevet 30. juni 2013 Gå til legen for å få deg testet. Og krev at guttene bruker kondom fra å av. Og så burde du tenke på å begynne med p-piller f.eks for å sikre deg mot graviditet.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #6 Skrevet 30. juni 2013 gå til legen og si at du er ung og dum som har hatt ubeskyttet sex , selv om du egentlig vet bedre, og at du vil testes for alle kjønnsykdommer, ikke bare de mest vanlige om du ha fått hpv så er det ikke garantert at du får livmorhalskreft men du har en veldig økt risiko for det , og det viruset forsvinner ikke selv om du ikke har merket noe kan du være smittet, klamydia er en stille sykdom (symptomfri) som kan gi deg store problemer om det ikke behandles raskt, og den kan du lett få bort med en penicilinkur, men for å skremme deg litt og ta beskyttelse på alvor , ubehandlet kan du få store smerter ved mens, du kan bli steril, syfilis er en sykdom som når du blir smittet kan tro at du har en forkjølelse eller en influensa, den er dødelig ubehandlet (steg 3) og kan som klamydia stoppes med penicilin om den er i steg en kjønnsvorter , herpes, hpv, hiv, er noe du aldri blir kvitt, gonoree er det vel mulig å bli kvitt, men ts ta helsen din på alvor , du har bare en og den skal du ha hele livet, du kan ikke få en ny om du sløser bort den du har, ja jeg vet at enkelte sykdommer og skader kan redusere helsen din ( er der selv), men lev som at du er frisk og for alltid skal være det, beskytt deg som best du kan, og er det en kar som nekter å bruke kondom ja så er han ikke verdt å ha sex med , ubeskyttet sex er kun for langvarig parforhold hvor det er ønsket barn etterhvert, hvor begge har testet seg for alt, og fått vite at begge er fri for smitte og sykdommer før en tar av kondomet, jeg tar det seriøst, og har aldri ubeskyttet sex, tester ikke ofte, men har tatt noen tester, senest i påsken da jeg ble innlagt på sykehuset med blindtarmbetennelse, som kvinne blir du automatisk sjekket for klamydia og en ting til , var så kvalm og elendig at jeg ikke husker helt hva legen sa, mulig var det syfilis men det husker jeg ikke, fordi desse kan om de har fått utvikle seg over tid gi smerter fra eggstokken (eggstokkbetennelse) og kan da forveksles med blindtarmbetennelse symptom, selv legene kan ikke si hva det er ut fra symptom beskrivelse, de må ha ultralydbilder og ct bilder, og siden jeg ikke har hørt noe om de testene så var jeg nok fri, eller så ble det tatt med all den antibiotikaen jeg fikk intravenøst etter operasjonen, 5 liter over 5 dager, siden blindtarmen sprakk og jeg måtte ha en bukskylling, så er det standard prosedyre, om ikke senkningen min hadde vært helt fin da så hadde jeg måttet tatt en ti dagers tablettkur i tillegg (heldige meg som ikke tar antibiotika for alt mulig) om den ikke sprekker så er det vel en liter intravenøst og så ti dager på tabletter etterpå , men jeg er glad for at de testet det de testet, og tidligere i vinter sa gynekologen at jeg ikke har hpv, det var avsporinga tror jeg har vært innom alle spørsmåla dine no på en eller annen måte, men gjør som vi sier her gå til legen og test deg og bruk kondom heretter, Anonymous poster hash: 07d99...c6d 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #7 Skrevet 30. juni 2013 TS her Jeg går på P-piller jeg bor på en ganske liten plass, så det blir så kleint å gå å teste seg for kjønnssykdommer når alle ser deg der, eller at du i verstefall kjenner legen som skal sjekke deg. Desuten har jeg snakket med venner som har vært å testet seg for kjønnssykdommer, hvor de har fått beskjed om at de ikke trenger å teste seg for alt mulig, bare klamydia. Dette er rart, synes jeg.. Det starter gjerne med kondom, men den blir tatt av under akten, for å få en bedre følelse. Hvor lenge bør jeg vente før jeg tester meg, da siste gang jeg hadde sex var på torsdag? Og kommer det til å koste noe å teste seg?Anonymous poster hash: 61536...945
Guybrush Skrevet 30. juni 2013 #8 Skrevet 30. juni 2013 Sannsynligheten for at du har hatt sex med noen som er smittet er svært stor. For det første er mange sykdommer latente slik at symptomer kan komme etterhvert. Den største smittefaren har mange med aktive partnere som er i den alderen du nevner. Alder 17-24 hadde vel 5 ganger så stor sannsynlighet for å ha klamydia om jeg ikke husker feil. Dere jenter har også større sannsynlighet for å bli smittet. Om du ikke takler kondombruk får du finne en fast partner hvor dere begge er testet og ikke har sex med andre 2
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 30. juni 2013 #9 Skrevet 30. juni 2013 Ingen trenger å vite hvorfor du går til legen, og legen har taushetsplikt så det trenger du ikke bekymre deg for. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 30. juni 2013 #10 Skrevet 30. juni 2013 Signerer Guybrush ! Dette er viktig. Det holder ikke, ikke, å bare teste for klamydia i den situasjonen du er. Husk at hver av dine partnere selv kanskje har 10 partnere, som igjen har 10 prtnere, som igjen.. osv. Du bør ha full pakke er min mening. Inkludert mycoplasma, gonorè og syfilis. Yepp, inkludert gonorè og syfilis. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #11 Skrevet 30. juni 2013 TS her Jeg går på P-piller jeg bor på en ganske liten plass, så det blir så kleint å gå å teste seg for kjønnssykdommer når alle ser deg der, eller at du i verstefall kjenner legen som skal sjekke deg. Desuten har jeg snakket med venner som har vært å testet seg for kjønnssykdommer, hvor de har fått beskjed om at de ikke trenger å teste seg for alt mulig, bare klamydia. Dette er rart, synes jeg.. Det starter gjerne med kondom, men den blir tatt av under akten, for å få en bedre følelse. Hvor lenge bør jeg vente før jeg tester meg, da siste gang jeg hadde sex var på torsdag? Og kommer det til å koste noe å teste seg?Anonymous poster hash: 61536...945 Legen har taushetsplikt, så du trenger nok ikke å være bekymret. Vanligvis testes bare klamydia, men om du sier du har hatt sex med en fra østeuropa vil de teste deg for andre ting. Det er mer vanlig med gonore der. Anonymous poster hash: fe5b3...413 1
skyflakes Skrevet 30. juni 2013 #12 Skrevet 30. juni 2013 Skjønner ikke at folk kan være likegyldige til å teste seg for å finne ut om man er smittet eller ikke. Selv om du bor på en liten plass, hvordan skal folk vite at du tester deg? Er ikke akkurat som om det står skrevet "kun testere for kjønnsykdommer her" over dørstokken hos legen/helsesøster. Test deg etter HVER partner du har hatt ubeskyttet sex med, og /eller i det minste, bruk kondom under hele akten. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #13 Skrevet 30. juni 2013 Skjønner ikke at folk kan være likegyldige til å teste seg for å finne ut om man er smittet eller ikke. Selv om du bor på en liten plass, hvordan skal folk vite at du tester deg? Er ikke akkurat som om det står skrevet "kun testere for kjønnsykdommer her" over dørstokken hos legen/helsesøster. Test deg etter HVER partner du har hatt ubeskyttet sex med, og /eller i det minste, bruk kondom under hele akten. Det er jo ikke det at je er likegyldig, men jeg stoler til en viss grad på guttene jeg har sex med. Kjønnssykdommer bekymra meg en del før, men jeg ble så sliten av å gå å tenke på det at jeg nå driter mere i det. Ingen venner av meg har fått kjønnssykdommer, og de er like løssluppne som meg. Jeg vil ikke forsvare oppførselen min, for jeg vet jo at dette er veldig dumt, uansvarlig og naivt. Men samtidig vil jeg ikke å rundt å være hypokonder. Men jeg skal ringe til legen i morgen og forlange å få testet meg for kjønnssykdommer om ca. 2 uker. Fra o med da skal jeg ikke ha sex med andre enn min framtidige partner. Anonymous poster hash: 61536...945
skyflakes Skrevet 30. juni 2013 #14 Skrevet 30. juni 2013 Det er jo ikke det at je er likegyldig, men jeg stoler til en viss grad på guttene jeg har sex med. Kjønnssykdommer bekymra meg en del før, men jeg ble så sliten av å gå å tenke på det at jeg nå driter mere i det. Ingen venner av meg har fått kjønnssykdommer, og de er like løssluppne som meg. Jeg vil ikke forsvare oppførselen min, for jeg vet jo at dette er veldig dumt, uansvarlig og naivt. Men samtidig vil jeg ikke å rundt å være hypokonder. Men jeg skal ringe til legen i morgen og forlange å få testet meg for kjønnssykdommer om ca. 2 uker. Fra o med da skal jeg ikke ha sex med andre enn min framtidige partner.Anonymous poster hash: 61536...945 Men dersom de guttene er smittet og ikke vet det selv, hjelper det jo ikke å stole på dem. Dessverre så kan man ikke se på folk hvem som er smittet av hva. For å ta et kontraeksempel, så fikk min venninne klamydia første gangen hun hadde sex. Så man kan aldri vite med mindre man har testet seg. Klamydia er bare en liten antibiotikakur, så er man (som oftest) frisk og rask igjen.
Guybrush Skrevet 30. juni 2013 #15 Skrevet 30. juni 2013 Det er jo ikke det at je er likegyldig, men jeg stoler til en viss grad på guttene jeg har sex med. Kjønnssykdommer bekymra meg en del før, men jeg ble så sliten av å gå å tenke på det at jeg nå driter mere i det. Ingen venner av meg har fått kjønnssykdommer, og de er like løssluppne som meg. Jeg vil ikke forsvare oppførselen min, for jeg vet jo at dette er veldig dumt, uansvarlig og naivt. Men samtidig vil jeg ikke å rundt å være hypokonder. Men jeg skal ringe til legen i morgen og forlange å få testet meg for kjønnssykdommer om ca. 2 uker. Fra o med da skal jeg ikke ha sex med andre enn min framtidige partner. Anonymous poster hash: 61536...945 Så du ville sagt til dine venner at du hadde kjønnssykdommer? Dette er ikke noe folk har for vane å dele og ergo hører du ikke om det. Kjønnssykdommer rammer ikke baser på om folk er ærlige eller ei. Å stole på noen ville kun fungert om personen du har sex med har testet seg selv
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #16 Skrevet 30. juni 2013 Hei TS, selv om dine venner er like "løsslupne" som deg, kan det hende de bruker kondom. Du slipper unna med en hel del dersom du bare gidder å bruke det mens du knuller rundt.. Anonymous poster hash: 6dbfd...876
Gjest Lille-pus Skrevet 30. juni 2013 #17 Skrevet 30. juni 2013 (endret) Det er jo ikke det at je er likegyldig, men jeg stoler til en viss grad på guttene jeg har sex med. Kjønnssykdommer bekymra meg en del før, men jeg ble så sliten av å gå å tenke på det at jeg nå driter mere i det. Ingen venner av meg har fått kjønnssykdommer, og de er like løssluppne som meg. Jeg vil ikke forsvare oppførselen min, for jeg vet jo at dette er veldig dumt, uansvarlig og naivt. Men samtidig vil jeg ikke å rundt å være hypokonder. Men jeg skal ringe til legen i morgen og forlange å få testet meg for kjønnssykdommer om ca. 2 uker. Fra o med da skal jeg ikke ha sex med andre enn min framtidige partner.Anonymous poster hash: 61536...945 Som allerede nevnt; Det hjelper ikke om han ikke er klar over at han har en kjønnssykdom. Og hvem i all verden vil fortelle at de akkurat da har en SOS ! At ingen av dine venner har hatt kan jo også skyldes at de ikke har testet seg, ikke vil si noe om det eller andre grunner, - i tillegg til at de kanskje ikke har hatt. Det er ingen som dømmer deg for hvem du har hatt sex med, vi sier bare at vi synes du må være snill med deg selv og teste deg. Fortrinnsvis mellom hver partner og prøve å bekytte deg selv. For... utifra det du beskriver så er det desverre bare et spørmål om tid før du har fått en SOS. Er du da heldig så er det en av dem som kan behandles og bli helt borte. Om du ikke er så heldig så får du en av de sykdommene som ikke kan behandles, men bare holdes i sjakk med medisiner. Endret 30. juni 2013 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #18 Skrevet 30. juni 2013 Så du ville sagt til dine venner at du hadde kjønnssykdommer? Dette er ikke noe folk har for vane å dele og ergo hører du ikke om det. Kjønnssykdommer rammer ikke baser på om folk er ærlige eller ei. Å stole på noen ville kun fungert om personen du har sex med har testet seg selv Du kjenner nok ikke mine venner, men vi snakker om alt mulig, og er svært åpne og ærlige.. Jeg e fullstendig klar over at det er dumt av meg dette, og ja, jeg skal gjøre noe med det. Anonymous poster hash: 61536...945
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #19 Skrevet 30. juni 2013 Takker for svar, godt med innspill fra andre. Tror jeg nå skjønner alvåret. Skal teste meg og begynne å tenke over hva jeg driver med. Får satse på at dette går bra! Anonymous poster hash: 61536...945
miramis Skrevet 30. juni 2013 #20 Skrevet 30. juni 2013 Hvordan er det "flaut" å teste seg? Syntes det er svært positivt jeg, at de tar ansvar og ikke smitter andre med kjønnsykdommer. Selv liker jeg ikke kondom, men vil aldri ha sex med en som har ligget med folk som har hatt sex før, uten kondom.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå