Gå til innhold

ritalin o.l.

Fremhevede innlegg

Gjest anonym
Skrevet

Hei

Er det noen som har kjennskap til eller personlige erfaringer med medisinering av adhd? ihvilken grad hjelper det?

Så har jeg hørt at det er ganske mye bivirkninger med de?og at det kreves nøye oppfølging,kan være skadelig hvis ikke?

Håpet noen kunne fortelle/dele litt erfaringer eller kunnskap om dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blomst83
Skrevet

Går på Ritalin.Gjort det siden jeg var 17(fikk diagnosen alt for sent).Jeg fikk en hel ny hverdag,i bedre retning. Jeg fikk ikke noen bivirkninger.

Skrevet

så fint å høre:)

kan du fortelle litt mer? på hvilken måte hjelper medisisinen? det er kanskje individuelt,...blir man roligere,bedre konsentrasjon,mindre rastløs,kan den hjelpe for alt eller bare noe?

Hvor fort virker den? fra første pille eller tar det lengre tid?

Gjest Blomst83
Skrevet

Ja på alle punktene dine. Den hjalp ganske så fort ja. Så min anbefaling er å takke ja hvis du spørsmål om å begynne på den. Det verste som kan skje er at det ikke funker,og da er det bare å slutte.

AnonymBruker
Skrevet

For min del ble jeg mye roligere på innsiden(var aldri noe særlig hyper, men alt var kaotisk i hodet), mer rasjonell, mindre impulsiv. Jeg klarte endelig å gjøre det bra på skolen, som for meg ble det viktigste vendepunktet.

Jeg ble mer stabil rett og slett.

Jeg hadde bivirkninger som søvnløshet, lite matlyst og rykninger i kroppen i 1-2 måneder. Så gikk det over. Dessverre så fikk jeg en litt verre bivirkning med på kjøpet som gjorde at jeg sluttet med ritalin etter fem år; depresjon. Jeg ble deprimert og etterhvert suicidal, selv om livet på en måte ble mye bedre og lettere. Vet ikke hvor vanlig dette er? Det gikk over etter at jeg hadde trappet ned og sluttet på ritalin.

Jeg syns det er veldig synd for jeg fungerte så utrolig mye bedre i hverdagen med ritalin. Vurderer å prøve igjen.

Anonymous poster hash: b67a5...43c
Skrevet

Fikk ingen bivirkninger, men var ikke imponerende med virkning heller. Følte meg mer samlet og mer villig til å gjøre ting jeg vanligvis har lyst til å gjøre (men som jeg vanligvis dropper fordi det krever noe å komme i gang). Jeg er for eksempel veldig glad i å ha det rent og ryddig rundt meg, og jeg liker godt å vaske. Jeg har bare hatt en greie med å utsette det fordi det krever tiltak for å komme i gang, noe som førte til kaotiske omgivelser. Da jeg begynte med Ritalin, merket jeg ikke umiddelbar forskjell... Da jeg så på uken som var gått forbi, derimot, så jeg at jeg hadde gjort mye mer enn det jeg vanligvis får unna... Timene gikk saktere fra meg, på en måte. Dessverre var det ikke effektivt nok på plager som manglende konsentrasjon og manglende fokus, så det å lese, se på film, skrive foruminnlegg osv. går vanvittig tregt selv om jeg tar Ritalin. Ritalin funket på det de regner som den hyperaktive biten hos meg, og det funket for å øke motivasjonen til å gjennomføre planer og tiltak jeg lager i løpet av dagen... Jeg var mer ute etter å jobbe med selve konenstrasjonsbiten, så jeg ble ganske skuffet over Ritalin akkurat der.

Det verste som kan skje med deg, sånn når vi holder oss til det sannsynlige, er at du må/vil/bør slutte å ta dentetter å ha prøvd medikamentet.

Til AB 43c

Hva med å prøve andre medikamenter som Concerta? Ellers kan du jo vurdere antidepressiva som også har effekt på ADHD - mange psykiatere sverger til det når depresjon blir en bivirkning av Ritalin.

Gjest Spiderpig
Skrevet

Bruker ritalin, ingen bivirkninger bortsett fra at jeg blir dårlig hvis jeg tar de på tom mage. Hadde nøye oppfølging i begynnelsen, men ikke nå som de vet hvilken dosering jeg skal ha, at jeg fungerer på det og at blodtrykk og hjerte er normalt.

Hjelper meg veldig mye, og er veldig glad for at jeg fikk diagnosen og tablettene. Gjør hverdagen og livet mitt mye enklere, og bedre.

Skrevet

Jeg gikk på ritalin i 2 år, og hadde meget god effekt ganske lenge. Skuffelsen var stor når effekten begynte å avta etter et års tid, og jeg innså at det ikke var noen mirakelmedisin for meg. Men det ble mye lettere å gjøre noe med mine kaotiske sider, og å ta grep sosialt. Jeg fungerer nå helt uten medisiner, og har bare noen små issues igjen, f.eks at ting må skje fort, og andre blir en smule irritert på meg. Jeg sov myyye bedre på ritalin når det hadde effekt. Men rastløshet og dirring i kroppen hadde jeg masse av på ritalin. Det kicket godt, og når effekten plutselig gikk ut og det var på tide med en ny dose, var det vanskelig å huske at det er jo medisintid, for formen var så annerledes. Jeg ville ikke vært uten ritalin den tiden. Men er sjeleglad for at jeg har løst opp ting, og ikke trenger å ta det nå lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor tar man kontakt for å få ritalin, og hvor/hvem henvises man hen? Er det legen jeg må gjennom?

Anonymous poster hash: 2cfb2...a63
Gjest Blomst83
Skrevet

Har du fått diagnosen?Og er du over eller under 18?

Skrevet

Legen må henvise deg til nevropsykologisk senter, der du må gjennom en rekke tester. Så får en annen spesialist resultatet OM de finner noe. Så må du gjennom en ualminnelig lang prosess der de går gjennom alt du har i journaler/psykologer etc. Så kanskje du får diagnosen. Det er en utelukkelsesdiagnose, de sjekker alltid ut fysiske sykdommer først, som f.eks stoffskifte og alt det der. Nytter ikke å si at du tror du har adhd fordi du har indre uro. Det er litt av en prosess, jeg brukte ca 2 1/2 år.

Skrevet

Ja, og de ringer foreldre og alt mulig for å høre hvordan du var som barn :P

Gjest Spiderpig
Skrevet

Hvor tar man kontakt for å få ritalin, og hvor/hvem henvises man hen? Er det legen jeg må gjennom?

Du må ha diagnosen ADHD/ADD for å få ritalin. Det er ikke gjort på 1-2-3. Har du ikke det, har du ikke noe med å ta medisiner heller.

AnonymBruker
Skrevet

Du må ha diagnosen ADHD/ADD for å få ritalin. Det er ikke gjort på 1-2-3. Har du ikke det, har du ikke noe med å ta medisiner heller.

Ja jeg har diagones ADHD, som 18 åring. Men jeg var akkurat blitt gravid da, så noe medisinering var uaktuelt på den tiden.

AnonymBruker
Skrevet

*Fikk diagnosen som 18 åring, er nå 21 og kjenner at det hadde vært godt å kunne prøvd medisinene. Men jeg vet ikke hvor jeg starter hen.

Skrevet

Jeg går på Ritalin som behandling for narkolepsi. Så jeg bruker det for å bli mer/holde meg våken, samt for konsentrasjonsroblemer. Jeg har hatt god virkning av medisinene, men bivirkninger er der jo. Kvalme (tidligere konstant, nå bare innimellom - ingefærtabletter hjelper veldig), leggkramper, nummenhet i hendene, og i begynnelsen veldig mye hjertebank.

For at virkningen ikke skal dabbe av, lønner det seg å ha medisinfrie perioder, eller ihvertfall perioder hvor man tar betydelig mindre medisiner enn i det daglige. Jeg prøver å holde medisinbruken på et minimum i helger, samt deler av ferier.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på Ritalin, men har byttet over til Concerta. Virkestoffet er det samme, men oppbyggingen er litt forskjellig: Concerta er en dyrere medisin, så de forsøker stort sett Ritalin først, for mange oppnår god virkning av Ritalin. Ritalin finnes både som vanlige tabletter (som går mer eller mindre rett i kroppen og må "fylles på" en gang eller to i løpet av dagen) og tabletter med modifisert frislipp, altså at litt og litt av virkestoffet slippes ut. Concerta virker på noenlunde samme måte som den siste.

Opplever en følelse av velbehag og at jeg blir mer meg selv, men samtidig er det rett og slett så sterkt iblant at jeg bare må gå og legge meg for meg selv. Midt på dagen. Det er på ingen måte ubehagelig, bare rart.

Ellers har jeg så godt som ingen bivirkninger. Jeg har ikke merket all verdens endring av konsentrasjonen, men jeg har merket at jeg blir roligere og mer meg selv. Føler meg forresten på ingen måte ruset, hvilket er kritikken uinnvidde idioter gjerne retter mot brukere av ADHD-medisin.

Anonymous poster hash: 09bd4...7c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...