amonyn Skrevet 29. juni 2013 #1 Skrevet 29. juni 2013 Jeg er plaget med at jeg sover så sinnsykt mye. Føler det har blitt verre de siste to årene. For to dager siden, sovnet jeg kl 18:00 og sov til 06:15. Alltid skikkelig trøtt når jeg våkner, men jeg er gjerne opplagt noen timer etterpå. Midt i arbeidsdagen måtte jeg frem med koffeinen for å ikke sovne. Igår sovnet jeg 01:00 og sov til 10:30. I ett-tiden idag så sovnet jeg uten forvarsel og sov i 5 timer. Virker som jeg ikke har døgnrytme, selv om jeg har en tendens til å være mer opplagt på kvelden. Gjennomsnittlig sover jeg 10-14 timer i døgnet. Sovner nesten hver gang jeg finner frem pensumboken, sovner på bussen, sovner også foran TV'n. Sovner på forelesning og på eksamen. Har egentlig alltid trodd at jeg er lat, men i det siste så har jeg begynt å fundere på om det kan være noe mer. Da jeg var yngre fikk jeg beskjed om å legge meg tidligere og å ta meg sammen. Noen andre som har det sånn? Ginseng, lavkarbo, homeopati osv. kan dere holde for dere selv. Søvnhygiene gjør liten forskjell. Spiser sunt, har normal vekt, trener og alt det der. Blodprøver er helt fine.
Gjest avocadoen Skrevet 29. juni 2013 #2 Skrevet 29. juni 2013 Forrige helg sovnet jeg klokken 18 og sov til 12:30, så noen er faktisk litt verre enn deg. Jeg eelsker å sove, og jeg sovner selv om jeg ikke er trøtt i det hele tatt Men jeg er ikke trøtt når jeg er på jobb da, selv om jeg ofte bare sover i 6 timer.
Anoia Skrevet 29. juni 2013 #3 Skrevet 29. juni 2013 Samme her! (Er forøvrig kronisk utmattet, og får gjerne akutt søvnbehov når jeg har gjort noe slitsomt.) Men merker at det er fort gjort å komme inn i en ond sove-sirkel. Jo mer man sover, jo trøttere blir man. Når man ikke har kontroll på døgnrytmen blir det bare verre (men det er sykt vanskelig å holde orden på den når man har forferdelig vanskelig for å holde seg våken). Jeg også er mye mer opplagt på kvelden. Men man hører jo en del om at noen rett og slett er B-mennesker og at hjernene deres foretrekker en helt annen døgnrytme, så når man absolutt skal tvinges inn i A-menneskerytmen (som er standarden i samfunnet vårt), så er det kanskje ikke så rart om søvnmønsteret blir forstyrret?
_Aries Skrevet 29. juni 2013 #4 Skrevet 29. juni 2013 Tror det ligger mye i at søvn avler søvn. Jeg har også hatt noen sånne perioder når jeg har hatt ferie for eksempel. At jeg lett kunne sove 11 timer en natt, og fortsatt må ha en powernap var ikke uvanlig.. Var alltid trøtt, men ble mer uthvilt når kvelden nærmet seg. Eneste jeg kunne gjøre var å sette grenser.. 8-8,5 time søvn hver natt, ikke mer. Og ingen soving midt på dagen.. Etter en stund vendte kroppen seg til det og det skulle ikke mer til før jeg våknet uthvilt
myrrasarru Skrevet 29. juni 2013 #5 Skrevet 29. juni 2013 og jeg trodde jeg sov mye. Men ja, jeg sover og ganske mye.... det er så godt
Anoia Skrevet 29. juni 2013 #6 Skrevet 29. juni 2013 .... det er så godt Ja, det er det også! Elsker å slumre og sove!
Purple Basil Skrevet 29. juni 2013 #7 Skrevet 29. juni 2013 (endret) Jeg kan sove ekstremt mye i perioder jeg og. Vet ikke hvorfor, det har bare alltid vært slik. Moren min har flere ganger trodd at jeg gikk på stoff (men det gjorde jeg heldigvis ikke ), så det ble noen turer til legen i løpet av ungdomstiden. De fant ingenting galt Endret 29. juni 2013 av josefin88
Zzyzx Skrevet 29. juni 2013 #8 Skrevet 29. juni 2013 Høres ut som det er kronisk og langvarig, dette? Jeg ville tatt det opp med legen i første omgang. Det er jo ikke bra å konsekvent sovne over pensumbøker og på forelesning. Og det er ikke normalt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå