Gå til innhold

Pusse opp før salg ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal selge en leilighet pga overgang til hus.

Leiligheten er fra 1960 tallet men er pusset opp en del. Men bør jeg fikse alle småting før salg for å få flere interreserte ?

som feks at jeg ikke har fått opp taklister i gangen etter oppussingen der.
Kjøkkenet mangler noe mellom overskap og underskap, så det ser litt uferdig ut.

Taket på badet er litt gulere enn flister, døren og lister

Alt dette er jo småting som bare koster noen tusenlapper å ordne.Men jeg har egentlig hverken til eller helse til å fikse det.

Bør jeg leie noen til å gjøre det for meg eller har sånne småting lite å si for salget på leiligheten ?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal også selge leilighet da jeg har kjøpt hus. Og lurte på om jeg skulle pusse opp noe, men ventet til megleren kom. Hadde tenkt å male gangen og diverse. Men megleren sa at det trengte jeg ikke, for det så fint nok ut som det er. Og de som kjøper skal sikkert gjøre ting på sin måte, så da hadde det vært bortkastet. Så du kan jo også høre med megleren.

Anonymous poster hash: 00ec0...59d

Skrevet

Jeg tror du har igjen for å fikse opp i småting som å få på plass lister og noe mellom benk og overskap. Det vil bedre førsteinntrykket til de som kommer på visning og øke interessen. Når det gjelder maling av tak og dører ville jeg diskutert det med megler. Personlig tror jeg det vil være positivt å male det hvitt hvis badet ellers er fint og kan brukes som det er.

Da jeg solgte min leilighet for en stund siden fikset jeg opp i nettopp sånne ting og fikk igjen for det ved salget.

Jeg tror derimot ikke det lønner seg med store oppussinger før salg, men at leiligheten ser pen og vedlikeholdt ut.

Lykke til med salget! :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil ha samme dilemma etterhvert. Fikk nå ideen om å invitere en megler hjem før verdivurdering og takst.gjerne en måned eller to i forveien.

Så takk for det, dere :)

Skrevet

Selv er jeg på jakt etter leilighet, å jeg vil si at sjuskete er meget negativt. Hvis eier ikke har giddet å ordne lister ol, så får jeg i bakhodet, her har bodd en person som ikke har brydd seg, hva kan ligge skjult?

Så jeg ville ordna alt slikt som likner "gidder ikke bry meg" ting. Førsteinntrykket har mye å si, å slikt kan faktisk vises på bilder i prospektet, kanskje noen rett å slett dropper visning?

• Liker 2
Skrevet

Jeg snakket med 3 meglere før jeg la ut leiligheten min for salg. Kun en av dem ba meg om å male her og der. Resten ba meg om å la det være som det er. Så jeg solgte den som den var uten å gjøre noe.

Hør med en megler eller to.

AnonymBruker
Skrevet

Sånne småting som nye eiere er nødt til å fikse uansett, er lurt å ordne. Sånt trekker ned. Man legger merke til alt sånt som sier "dette må jeg gjøre.. dette må jeg gjøre.. det og det må gjøres.. uff.."

Øvrig oppussing trengs ikke, da det vil ikke passe smaken til alle.

Anonymous poster hash: d5859...5b8
AnonymBruker
Skrevet

Småting som er enkle å fikse bør fikses, manglende lister gir et litt shabby og rotete inntrykk som kan være det som avgjør om man gir bud, og hvor mye man byr.

Anonymous poster hash: 107b8...444

• Liker 1
Skrevet

Hadde lista ferdig gangen, ikkje malt, og ikkje satt opp noko mellom kjøkkenskapene så sant det er slett overflate/malt overflate og ikkje masse rester etter fliselim e.l..

Me kjøpte leilighet utan sprutbeskyttelse mellom kjøkkenskapene, og solgte leiligheten likedan etter eit par år. Kun ferdigmalte huntonit plater. Rekna med neste eiger kom til å sette opp noko etter sin smak.

Skrevet

Jeg har litt erfaring som både selger og kjøper. Som selger kan jeg trygt si at det ikke lønner seg i det hele tatt å pusse opp før salget, siden det er ikke sikker på at du får tilbake penger du investere i det (husk: ikke alt selges over takst!). Jeg har vært på visning i to like leiligheter i det samme bygget, samme plassering/solforhold, og samme prisantydning, én som ikke var pusset opp ble solgt 200tusen over, den andre kun 25tusen over takst, det virker nesten som det er et tilfellet som får en salgsobjekt til å bli solgt over takst, og ikke oppussing i seg selv. Jeg har selv mistet 60tusen kroner da jeg fikk "oppgradert" en leilighet før salget. Som kjøper kan jeg tilføye at jeg foretrekker å pusse opp selv, og velge stylen (for eksempel fliser på badet, eller kjøkkeninnredning). Pass på at leiligheten din er ekstra ren før visning (ikke glem viften over komfyren!). Jeg har vært på visning og sett mange skitne leiligheter, som fikk meg til å miste lyst til å prøve meg i budrunden. Lykke til med salget!

Luca

Italiensklærer

www.allora.no

Skrevet

Akkurat listene ville jeg gjerne ha fått på plass, det er en sånn liten ting som er relativt lett å fikse og har veldig mye å si for helhetsinntrykket. Dette med kjøkkenet skjønte jeg ikke helt, hva er det som mangler mellom under- og overskap? Maling og den dlags syns jeg ikke du trenger å gjøre noe med i utgangspunktet, du er ikke garantert å få igjen for det ved salg. Ville heller ha vurderte det hvis leiligheten viser seg veldig tungsolgt.

Skrevet

Småting som lister, sparkle evt skruehull og male over, silikonere sprekker mellom gulv og vegg og lignende tror jeg man kan tjene på, siden folk får en bedre følelse for leiligheten når den ikke ser shabby ut her og der. Større prosjekter lønner seg sjelden, bortsett fra evt å male veggene hvite hvis du har noen litt spesielle fargevalg fra før.

• Liker 1
Skrevet

Akkurat listene ville jeg gjerne ha fått på plass, det er en sånn liten ting som er relativt lett å fikse og har veldig mye å si for helhetsinntrykket. Dette med kjøkkenet skjønte jeg ikke helt, hva er det som mangler mellom under- og overskap? Maling og den dlags syns jeg ikke du trenger å gjøre noe med i utgangspunktet, du er ikke garantert å få igjen for det ved salg. Ville heller ha vurderte det hvis leiligheten viser seg veldig tungsolgt.

Er ikke fliser, eller tapet mellom benkeplate og overskap.. bare hvitmalt betong. Selv synst jeg det ser litt halvferdig ut.

Planen har helt siden jeg kjøpte leiligheten vært å få opp sånne plater som ser ut som fliser, men har ikke kommet så langt enda. De koster ikke noe særlig, og jeg tror hele kjøkkenet vil se litt mer komplett ut da. Selve kjøkkeninredningen er fra 2005.. så en total oppgradering av kjøkkenet er uansett ikke nødvendig for en ny kjøper.

Skrevet

Små enkle ting som noen lister soim mangler her og der, maling om veggene har skader/ser litt shabby ut lønner seg somregel, store kostbare ting som kjøkken/våtrom lønner seg svært sjelden med mindre det er bortimot ubrukelig/ubeboelig pga det

Gjest Badabing
Skrevet

De tingene du nevner, ville jeg gjort noe med siden de har mye å gjøre for førsteinntrykket.

Vår megler sa i alle fall at vi ikke burde pusse opp, men gjerne"sminke" det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi pusset opp kjøkkenet i leiligheta vår før salg. Dette fordi vi selv hadde reagert på hvor trist det så ut da vi var på visning, mens resten av leiligheta så veldig bra ut. Følte at det gammeldagse kjøkkenet dro ned totalinntrykket og valgte derfor å bytte det ut med et nytt fra ikea. Kostet oss totalt ca 30.000,-.

Man vet jo aldri om man får pengene igjen, men vi følte at vi gjorde det. Det var mye større interesse for leiligheta da vi la den ut for salg, enn det var da vi kjøpte den 1,5 år tidligere. I tillegg økte vi taksten med 240.000 fra da vi kjøpte, samt at leiligheta ble solgt for 310.000 mer enn takst.

Men dette betyr ikke at jeg hadde pusset opp hvilken som helst leilighet/hus før salg. Hvis det er samme, litt nedslitte stil over hele leiligheta/huset hadde jeg neppe gjort det. Da vil det bli alt for dyrt, samt alt for mye jobb, å pusse opp hele leiligheta/huset. Og pusse opp deler vet jeg ikke om lønner seg, da det uansett er andre rom som trekker ned, og som kjøper må pusse opp.

Anonymous poster hash: 92cbd...314
Skrevet

Er ikke snakk om så mye penger egentlig.. vil tro det er 1000kr i lister og en tuselapp eller to for å få opp en plate mellom benkeplaten og overskapene.. og ikke minst ved komfyren.

Avhenger av at jeg får hjelp fra noen til å sette det opp.. det klarer jeg ikke selv.

Synst også det ser veldig uferdig og gammelt ut med ledningene utenpå betongen som dere ser her.. så tenkte å få lektet ut veggen litt så det kommer bak + at stikkontakten ikke stikker like mye ut da.

(flekkene over komfyren er bare jeg som har malt litt i skøten på tapeten for å se om tapeten løsnet der når det kom maling på )
1045109_10152965181525128_2009558835_n.j

Kjøkkenvifte er det vist ikke lov å ha i blokken her :glare:

Resten av leiligheten er oppuset og greit over pen, så leiligheten blir uansett ikke solgt som noe oppussingsobjekt.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke snakk om så mye penger egentlig.. vil tro det er 1000kr i lister og en tuselapp eller to for å få opp en plate mellom benkeplaten og overskapene.. og ikke minst ved komfyren.

Avhenger av at jeg får hjelp fra noen til å sette det opp.. det klarer jeg ikke selv.

Synst også det ser veldig uferdig og gammelt ut med ledningene utenpå betongen som dere ser her.. så tenkte å få lektet ut veggen litt så det kommer bak + at stikkontakten ikke stikker like mye ut da.

(flekkene over komfyren er bare jeg som har malt litt i skøten på tapeten for å se om tapeten løsnet der når det kom maling på )

1045109_10152965181525128_2009558835_n.j

Kjøkkenvifte er det vist ikke lov å ha i blokken her :glare:

Resten av leiligheten er oppuset og greit over pen, så leiligheten blir uansett ikke solgt som noe oppussingsobjekt.

Du kan ha kjøkkenvifte med kullfilter som ikke går ut av huset, men slipper luften ut i samme rom. DET må da være lov?

Jeg hadde satt opp noen plater tror jeg. Om du likevel ikke velger å ha vifte over ovnen ville jeg hatt plater eller ei fin flis på veggen helt opp til taket :)

Anonymous poster hash: c3f68...324

• Liker 1
Skrevet

Du kan ha kjøkkenvifte med kullfilter som ikke går ut av huset, men slipper luften ut i samme rom. DET må da være lov?

Jeg hadde satt opp noen plater tror jeg. Om du likevel ikke velger å ha vifte over ovnen ville jeg hatt plater eller ei fin flis på veggen helt opp til taket :)

Anonymous poster hash: c3f68...324

Godt mulig det. Jeg har ikke sjekket så nøye opp... spurte bare når jeg tilfeldigvis gikk forbi en i styret og da sa han at kjøkkenvifte ikke var lov.

Har fått opp listene som manglet nå :) pluss malt kjøkkenveggene. Ble veldig mye bedre. Så tror kanskje jeg nøyer meg med det. Får høre hva megleren mener i morgen

:)

Gjest Superwoman!
Skrevet

Vi pussa opp. Angret veldig når de rev alt ned, og gjorde det på sin egen måte..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...