Gå til innhold

1


silkenuff

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har ikke gått molekylærbiologi (mbv), men har tatt en kjemigrad på UiO. Det er ingen ting å si på miljøeet på mbv. Biologi (som nå er samme instituttet som mbv) er kåret til den beste fadderuken på UiO!

Når det gjelder studenter fra Oslo, så stemmer det at mange har venner fra før. Men ikke alle. Og du må også huske at mange av studentene ikke kommer i fra Oslo. Kjenner meg heller ikke igjen i beskrielsen av at studentene bor i utkanten av Oslo. De bor ikke i sentrum, men bor helt ok.

Det som er viktig er at du møter opp på fadderukene. Der treffer du mange potensielle venner! Vil også anbefale deg å melde deg inn i noen foreninger. Dette er uavhengig om du velger Oslo eller Bergen=)

Vet ikke hva du lurer på . Det er bare å spørre. PM meg gjerne =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale Oslo når studiet er best her.

Jeg er jusstudent i Oslo, og det er litt av en gjeng vi har blitt. Praten om at folk holder seg til sine gamle vennekretser er veldig overdrevet. Selv jeg, som har bodd i Oslo i lang tid og har "alle" mine venner her i utgangspunktet, omgås medstudenter langt mer enn jeg omgås de jeg tidligere tilbrakte det meste av tiden med. Jeg vet om to-tre på studiet som pendler fra utenfor byen, men det er også alt. Resten bor relativt sentralt her i byen, og også de som bor i overkommelig pendleravstand har flyttet inn til Oslo.

I tillegg er nok den effekten du frykter mindre på molekylærbiologi enn på de fleste andre studier. Mange som skal gå de studiene man har mange steder i landet velger å bli i nærområdet, også i og rundt Oslo. På disse studiene er hovedtyngden utvilsomt fra stor-Oslo. På de studiene man bare har en håndfull steder, derimot, herunder molekylærbiologi, er det langt større variasjon. Jeg kan nærmest garantere at det ikke er slik du frykter. Det er noe mange tenker, og noe jeg også tenkte, men jeg kunne ikke tatt mer feil.