Gå til innhold

1


silkenuff

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har ikke gått molekylærbiologi (mbv), men har tatt en kjemigrad på UiO. Det er ingen ting å si på miljøeet på mbv. Biologi (som nå er samme instituttet som mbv) er kåret til den beste fadderuken på UiO!

Når det gjelder studenter fra Oslo, så stemmer det at mange har venner fra før. Men ikke alle. Og du må også huske at mange av studentene ikke kommer i fra Oslo. Kjenner meg heller ikke igjen i beskrielsen av at studentene bor i utkanten av Oslo. De bor ikke i sentrum, men bor helt ok.

Det som er viktig er at du møter opp på fadderukene. Der treffer du mange potensielle venner! Vil også anbefale deg å melde deg inn i noen foreninger. Dette er uavhengig om du velger Oslo eller Bergen=)

Vet ikke hva du lurer på . Det er bare å spørre. PM meg gjerne =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale Oslo når studiet er best her.

Jeg er jusstudent i Oslo, og det er litt av en gjeng vi har blitt. Praten om at folk holder seg til sine gamle vennekretser er veldig overdrevet. Selv jeg, som har bodd i Oslo i lang tid og har "alle" mine venner her i utgangspunktet, omgås medstudenter langt mer enn jeg omgås de jeg tidligere tilbrakte det meste av tiden med. Jeg vet om to-tre på studiet som pendler fra utenfor byen, men det er også alt. Resten bor relativt sentralt her i byen, og også de som bor i overkommelig pendleravstand har flyttet inn til Oslo.

I tillegg er nok den effekten du frykter mindre på molekylærbiologi enn på de fleste andre studier. Mange som skal gå de studiene man har mange steder i landet velger å bli i nærområdet, også i og rundt Oslo. På disse studiene er hovedtyngden utvilsomt fra stor-Oslo. På de studiene man bare har en håndfull steder, derimot, herunder molekylærbiologi, er det langt større variasjon. Jeg kan nærmest garantere at det ikke er slik du frykter. Det er noe mange tenker, og noe jeg også tenkte, men jeg kunne ikke tatt mer feil.

Jeg er også helt enig med VinterSnø i at du må møte opp i fadderuken(e). Det er en flying start på sosialiseringen.

Anonymous poster hash: d2236...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innblikk og tips blir satt pris på.

Kommet noe lenger i tenkingen? :)

Anonymous poster hash: d2236...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Ja, jeg er fortsatt i tvil, men har en liten finger på Bergen. Selv om jeg ikke liker regn. Det er kanskje avstandene det blir litt snakk om. At det er lett å bare stikke innom til andre medstudenter... At hovedområdet er sentrert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Ja, jeg er fortsatt i tvil, men har en liten finger på Bergen. Selv om jeg ikke liker regn. Det er kanskje avstandene det blir litt snakk om. At det er lett å bare stikke innom til andre medstudenter... At hovedområdet er sentrert...

Lettere å stikke innom andre studenter skjønte jeg ikke. Jeg bodde på studenthybel og nesten alle andre bodde i samme studentby. Var typ 50 meter til folk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei jeg vet ikke helt hvordan forholdene er. Men jeg har sett for meg etter hva jeg har hørt at studentene er litt mer samla i Bergen. Stikke innom som i at det er korte avstander mellom studenter, du trenger ikke planlegge så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg vet ikke helt hvordan forholdene er. Men jeg har sett for meg etter hva jeg har hørt at studentene er litt mer samla i Bergen. Stikke innom som i at det er korte avstander mellom studenter, du trenger ikke planlegge så mye.

Jeg har også søkt molekylærbiologi i Bergen. Kanskje vi sees! :)

Anonymous poster hash: f6b42...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Jeg har ikke noen erfaring med studiet ditt, men jeg er godt kjent på Blindern og har vært der omtrent hver eneste dag dette semesteret. Jeg er også godt kjent i Oslo.

Når det gjelder avstander i byen, så er det lett å være forvirret når man ikke er kjent i byen, men kollektivtilbudet er veldig bra. Du har trikk, t-bane og buss som på dagtid stort sett går hele tiden. Bor du i nærheten av et stopp, kommer du deg dit du vil, når du vil. Du kan fint bo langt ute i Bærum, så sant du bor nær t-banen. En kamerat av meg gjør nettopp det og jeg har også slektninger som bor der, så jeg er vant med å reise ut. Hele natten går det buss, dog 'kun' en gang i timen.

Det har blitt sagt at studentmiljøet er bedre i Bergen, så om det er viktigst for deg, er kanskje Bergen veien å gå. Jeg synes imidlertid kvalitet på studiet burde være førsteprioritet, men det er min mening. Om Bergen faktisk er bedre på studiemiljø, så tviler jeg på at Oslo kan stå så mye tilbake, så sant du selv aktivt går inn for å bli kjent og deltar på sosiale aktiviteter i begynnelsen av semesteret og kanskje jobber som frivillig på et eller annet. Det er svært mange som flytter til Oslo for å studere, så det er ikke slik at alle er fra Oslo eller utenom. Det tror jeg i større grad er et problem i mindre byer. Stavanger, Ålesund, osv.

Blindern er en fantastisk plass å være og ettersom jeg sannsynligvis ikke er der neste år, kommer jeg definitivt til å savne det veldig. Kantinedamen fra Hong Kong, de svenske baristaene, Georg Sverdrups hus som har fantastiske lesesaler og ikke minst alle søte jentene på lesesalen.

Alt i alt tror jeg Oslo er en bedre plass å bo enn Bergen, men for min del ser det ut som jeg ender opp i Bergen neste år på grunn av at de har et bedre studietilbud for mine interesser, men også på grunn av en liten dose eventyrlyst. Jeg har faktisk vært i dialog med UIO og ser på muligheten for opptak på et studium jeg oppdaget etter at søknadsfristen gikk ut.

Så godt liker jeg Oslo.

Lykke til med valget! Du kommer nok til å få det fint uansett hvor du ender opp!

:)

Endret av JakeGreen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer molekylærbiologi i Bergen:)

Jeg kan bare snakke for Bergen, da jeg ikke har studert i Oslo.

Jeg stortrives!! Det er ikke så store klasser, så man blir godt kjent med alle. Godt miljø, bra opplegg, jeg er utrolig fornøyd med studievalget.

Jeg er fra Østlandet, så regnet har vært et stort irritasjonsmoment. Og det regner faktisk mer enn du tror på forhånd. Men byen er koselig, korte avstander, kort vei til fjelltur. Men jeg skal flytte tilbake til Østlandet så fort jeg er ferdig :fnise:



Anonymous poster hash: d8ed8...ad9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for alle svarene. Kom over noe som plaget meg litt, eller ganske mye, så mye at det blir et problem (virusforbi). Leste at de narkomane i Bergen har oppholdsted i nygårdsparken, på andre siden av broa og på høyden. Fakultetet ligger midt oppi dette området (: https://maps.google.no/maps?q=Bergen+High+Technology+Centre+map&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x463cf9533e7109a1:0xc6c4f22fe93e2b67,Bergen+High+Technology+Centre,+5006+Bergen&gl=no&ei=xSrSUdz-GcaQ4gTDloGoBg&ved=0CCoQ8gEwAA ).

Så også en statistikk som viser at Bergen nesten har opp mot tre ganger så mange narkomane pr innbygger enn Stavanger for eksempel.

Så for dere som har gått der, eller bor i Bergen stemmer det?

Kanskje er det tilsvarende problemer ved UiO, men jeg har ikke lest eller funnet om noe annet om noen sprøytestukkede klementiner på bunnpris i universitetsområdet på UiO.

Endret av silkenuff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Haha!

Du får holde deg unna sitrusfrukter da, vennen.

Dette skjer visst på Blindern også.

http://universitas.no/nett/57794/narkoklementiner-pa-blindernbutikk

Jeg tviler på Bergen er så mye tryggere enn Oslo på generell basis. Begge byene er trygge å bo i, så sant du tar dine forholdsregler og ikke er naiv. Men ingen av de er som å bo på landsbygda, så med mange rare mennesker som samles, blir det alltids en del faenskap!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for alle svarene. Kom over noe som plaget meg litt, eller ganske mye, så mye at det blir et problem (virusforbi). Leste at de narkomane i Bergen har oppholdsted i nygårdsparken, på andre siden av broa og på høyden. Fakultetet ligger midt oppi dette området (: https://maps.google.no/maps?q=Bergen+High+Technology+Centre+map&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x463cf9533e7109a1:0xc6c4f22fe93e2b67,Bergen+High+Technology+Centre,+5006+Bergen&gl=no&ei=xSrSUdz-GcaQ4gTDloGoBg&ved=0CCoQ8gEwAA ).

Så også en statistikk som viser at Bergen nesten har opp mot tre ganger så mange narkomane pr innbygger enn Stavanger for eksempel.

Så for dere som har gått der, eller bor i Bergen stemmer det?

Kanskje er det tilsvarende problemer ved UiO, men jeg har ikke lest eller funnet om noe annet om noen sprøytestukkede klementiner på bunnpris i universitetsområdet på UiO.

De narkomane oppholder seg i øvre del av nygårdsparken. Jeg er på skolen hver dag, og ser faktisk aldri noe til dem. Men så går jeg aldri gjennom parken heller.

Anonymous poster hash: d8ed8...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer for Bergen jeg da, helt uten baktanker og slikt. :lillesky:



Anonymous poster hash: 9d0ce...c07
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg studerer molekylærbiologi i Bergen:)

Jeg kan bare snakke for Bergen, da jeg ikke har studert i Oslo.

Jeg stortrives!! Det er ikke så store klasser, så man blir godt kjent med alle. Godt miljø, bra opplegg, jeg er utrolig fornøyd med studievalget.

Jeg er fra Østlandet, så regnet har vært et stort irritasjonsmoment. Og det regner faktisk mer enn du tror på forhånd. Men byen er koselig, korte avstander, kort vei til fjelltur. Men jeg skal flytte tilbake til Østlandet så fort jeg er ferdig :fnise:

Anonymous poster hash: d8ed8...ad9

Har hørt at du går i klasse med studenter fra andre studieemner det første studietåret på realfagsenteret? Blir ikke klassene litt større da? Det ordner seg kanskje etter første og andre år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten ting å tenke på, ikke at du spurte om det da.. De jeg kjenner som har tatt det studiet har store problemer med å få relevant jobb..

Anonymous poster hash: 3ab5b...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare en liten ting å tenke på, ikke at du spurte om det da.. De jeg kjenner som har tatt det studiet har store problemer med å få relevant jobb..

Anonymous poster hash: 3ab5b...46c

Anonymous poster hash: 4597c...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous poster hash: 4597c...355

Er det sant? Jeg har hørt det stikk motsatte...nemlig at folk får jobb før studiene er ferdige..?? Nå ble jeg nesten litt nervøs siden jeg har søkt på dette programmet...

Anonymous poster hash: 4597c...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel det er bare det jeg har hørt. tenker meg at masterstudiet vil få en del og si, hvis du tenkte å ta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...