AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #21 Skrevet 28. juni 2013 Hei! Jeg har to stebarn på 6 og 8 år og en datter på 3 år. Stebarna bor annehver uke hus mor og annenhver hos oss (50/50) mens datteren min bor hos oss. Hverkan faren eller slektninger på farsiden viser interesse for å ha kontakt med datteren min. Hun kaller samboeren min ved navn og vet hun har en pappa et sted, men hun kaller foreldrene hans farmor og farfar, slik som stesøskenene gjør. I sommer har vi stebarna i to uker der jeg og mannen også har ferie, resten av sommeren er de hos sin mor eller vi jobber. Den ene av uke har vi planlagt en uke i sverige, den andre er enda halveis åpen. Hos mor skal stesøskenen på sydentur og til dyrepark, og nå vi i tillegg foreldrene til samboeren ha med sebarna til fornøyelsespark, men ikke datteren min. Jeg skjønner at de synes det er vanskelig å reise med en treåring, og dessuten at de føler seg mer knyttet til sine genetiske barnebarn selv om de har kjent jenta mi siden hun var ett år og samboeren min i praksis er hennes far, men resultatet av alt dette blir jo at stebarna skal på en hel drøss med spennende turer uten henne, og det eneste hun skal uten dem er en tur til mormor. Vi kan - og ønsker jo ikke å hindre deres mor å ta dem med på ferie. Hun har fri hele sommeren, og har en helt annen økonomi enn oss, så for henne er det ikke nor problem å få til, mens vi som jobber og ikke har all verdens med penger må begrense oss litt. Vi prøver å behandle ungene likt og få dem til å føle seg like viktige og som en like stor del av familien, alle tre, men det blir jo så vanskelig, Nå er jenta mi så lei seg for at de skal på så mange turer at hun har bestemt seg for at hun skal på hemmelig ferie med fantasivennen sin... Vi må vel prøve å finne på noe fint med henne mens stebarna er hos mor, men hva? Hva kan måle seg med sydentur og fornøyelsespark for en 3åring, uten å koste så velig mye? Noen forslag? Vi bor i nord-østerdalen, og mormor (min mor) bor i trondheim, så der har vi gratis overnatting. Disse bekymringene om urettferdighet og forskjellsbehandlig strekker seg selvfølgelig mye lenger enn bare sommerferieavviklingen, men trenkte å få ut litt frustrasjon nå... Tanker, råd , erfaringer og tips av alle slag mottas med stor takk! Forstår en treåring så mye av dette da? Anonymous poster hash: 6dd3b...008 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2013 #22 Skrevet 29. juni 2013 Forstår en treåring så mye av dette da? Anonymous poster hash: 6dd3b...008 Nei.Ser ikke et eneste innlegg som støtter TS i sin sjalusi.Anonymous poster hash: 54eb2...411
Gjest Marmot Skrevet 29. juni 2013 #23 Skrevet 29. juni 2013 Nei.Ser ikke et eneste innlegg som støtter TS i sin sjalusi.Anonymous poster hash: 54eb2...411 Altså; jeg forstår veldig godt at det er vondt å se at (ste)søsknene får mye mer enn lillesøsteren, og selv om jeg ikke helt klarer å tro at dette er så stort for barnet nå, kommer det jo til å bli det. Om jenta hadde vært like gammel som det yngste stesøskenet hadde det jo selvfølgelig vært veldig vondt for henne. Men jeg tenker også at dette er noe man må takle, når man har valgt å være en familie med dine/mine/våre barn. Jeg vet at moren til min "stedatter" takler det veldig, veldig fint slik at jenta til kjæresten min lever godt med at stesøsknene hennes får reise til syden flere ganger i året med sin mamma. Hvordan barna takler det handler mye om hvordan vi voksne takler det. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2013 #24 Skrevet 29. juni 2013 Altså; jeg forstår veldig godt at det er vondt å se at (ste)søsknene får mye mer enn lillesøsteren, og selv om jeg ikke helt klarer å tro at dette er så stort for barnet nå, kommer det jo til å bli det. Om jenta hadde vært like gammel som det yngste stesøskenet hadde det jo selvfølgelig vært veldig vondt for henne. Men jeg tenker også at dette er noe man må takle, når man har valgt å være en familie med dine/mine/våre barn. Jeg vet at moren til min "stedatter" takler det veldig, veldig fint slik at jenta til kjæresten min lever godt med at stesøsknene hennes får reise til syden flere ganger i året med sin mamma. Hvordan barna takler det handler mye om hvordan vi voksne takler det. Jeg er uenig i at det må bli et problem. Da kan man like gjerne rette denne misunnelsen mot andre familier på skolen, naboer e.l. Man er jo en deltidsfamilie på sett og vis. Man holder jo ikke fokus på at andre har båt og hytter og ikke vi; stakkars oss... Det ligger i sakens natur at det blir forskjell. Jeg har selv barn med to forskjellige menn, vært stemor, hatt stebarn, barna har halvsøsken de deler med sine stesøsken etc. M.a.o et virvar av konstellasjoner. Denne "urettferdigheten" har ikke eksistert hos noen av oss, fordi vi ikke lar det skje. Jeg oppdrar barna mine til å være rause og glade på andres vegne, fremfor misunnelige ofre for andres goder.Anonymous poster hash: 54eb2...411 2
Miss moneypenny Skrevet 29. juni 2013 #25 Skrevet 29. juni 2013 Jeg kan forstå at det føles litt sårt for deg å se din lille jente "ekskludert", men jeg tviler på at det er fordi foreldrene til samboeren din ikke vil inkludere henne. Det er nok heller pga alderen, hvis hun er med vil hun kanskje kjede seg mens de store barna tar karuseller som hun ikke kan være med på, og kanskje vil hun bli lei seg og føle seg mer ekskludert i fornøyelsesparken enn hjemme. Jeg har selv ei jente på 3, og fornøyelsespark er ikke et alternativ i år...
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2013 #26 Skrevet 29. juni 2013 Jeg tror ikke Ts ersjalu eller ikke unner stebarna dette, og dekker det over med at det er urettferdig for treåringen. Jeg tror hun virkelig er lei seg på barnets vegne og føler at barnet blir utelatt, jeg tror ikke hun tenker over at treåringen ikke helt forstår dette, og hadde tatt til takke med is og telt o Hagen Anonymous poster hash: ab5b7...f88
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2013 #27 Skrevet 29. juni 2013 Jeg tror ikke Ts ersjalu eller ikke unner stebarna dette, og dekker det over med at det er urettferdig for treåringen. Jeg tror hun virkelig er lei seg på barnets vegne og føler at barnet blir utelatt, jeg tror ikke hun tenker over at treåringen ikke helt forstår dette, og hadde tatt til takke med is og telt o Hagen Anonymous poster hash: ab5b7...f88 Men da trenger hun uansett å korrigere tankesettet sitt, ellers vil problemet øke Det er jo rett at hun ikke nevner hva hun selv har å by på; hun nevner bare mangler.Anonymous poster hash: 54eb2...411
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juni 2013 #28 Skrevet 29. juni 2013 Men selv om trådstarter ikke er sjalu, så er det hun som lager et problem ut av at de andre barna får mer enn hennes. Og hun kan faktisk risikere at dette kommer til å vare like lenge som forholdet varer. Det er ingen selvfølge at hennes barn - uansett alder - blir tatt med av sin stefamilie. Det er selvsagt hyggelig hvis de gjør det, men det er verken noe hun bør forvente eller kreve av dem eller sin mann. Når trådstarter lager en sak av at en 3 åring ikke får være med i en fornøyelsespark som ikke er egnet for en 3 åring - hvordan skal dette da bli fremover? Og hvor kommer rettferdig inn? Er det rettferdig at stebarna hennes ikke har en mor og far som bor sammen? Rettferdighet i denne sammenhengen blir fort til urimelighet her. 3 åringen har laget lissom ferie med fantasivennen sin. Er dette nødvendigvis fordi 3 åringen synes det er sårt eller er det fordi alle snakker om ferie og hvor de skal hele tiden. Trådstarter må gjøre noe med sin holdning til sin svigerfamilie og sine stebarns mor først. Deretter kan hun bli en veileder for sitt barn.
Gjest Magdalene Skrevet 29. juni 2013 #29 Skrevet 29. juni 2013 Dette blir ikke et problem, så lenge du ikke lager det til et problem TS. Når det er sagt... Hvordan treåringer har dere da? Nå er min fire, men i fjor kunne hun fint gå på do og tørke seg selv, oppføre seg skikkelig, uten å være så fryktelig krevende. Fornøyelsespark er jo en super opplevelse for treåringer. Hvertfall min treåring. Diverse fornøyelsesparker har vært supert siden hun var halvannet. Hvilke fornøyelsesparker egner seg ikke for treåringer? Min treåring (nå 4), vet fint hva en "sydentur" går ut på også for den sakens skyld. Når det er sagt, så kan man jo ha det gøy uten disse opplevelsene. Man kan dra på stranden, på brygga og fiske krabber, gå turer, telttur etc..
Rotemor Skrevet 29. juni 2013 #30 Skrevet 29. juni 2013 Men selv om trådstarter ikke er sjalu, så er det hun som lager et problem ut av at de andre barna får mer enn hennes. Og hun kan faktisk risikere at dette kommer til å vare like lenge som forholdet varer. Det er ingen selvfølge at hennes barn - uansett alder - blir tatt med av sin stefamilie. Det er selvsagt hyggelig hvis de gjør det, men det er verken noe hun bør forvente eller kreve av dem eller sin mann. Når trådstarter lager en sak av at en 3 åring ikke får være med i en fornøyelsespark som ikke er egnet for en 3 åring - hvordan skal dette da bli fremover? Og hvor kommer rettferdig inn? Er det rettferdig at stebarna hennes ikke har en mor og far som bor sammen? Rettferdighet i denne sammenhengen blir fort til urimelighet her. 3 åringen har laget lissom ferie med fantasivennen sin. Er dette nødvendigvis fordi 3 åringen synes det er sårt eller er det fordi alle snakker om ferie og hvor de skal hele tiden. Trådstarter må gjøre noe med sin holdning til sin svigerfamilie og sine stebarns mor først. Deretter kan hun bli en veileder for sitt barn. Godt skrevet, Blondie65. Jeg er fullstendig enig. Har ingen tilleggskommentar engang:)
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2013 #31 Skrevet 29. juni 2013 I familier med dine/mine/våre barn skal det godt gjøres å få til millimeterrettferdighet i alle sammenhenger. Det skal godt gjøres når det "kun" dreier seg om en helt vanlig kjernefamilie også. Det er de voksne som kan påvirke om dette blir et stort problem for barna eller ikke. Stebarna har den familien de har - med sin økonomi, sin tid og sine prioriteringer. Dette må man nesten bare lære å leve med. Det er en realitet man som både steforelder, og forsåvidt også fraskilt forelder har svært begrenset påvirkning over. Det eneste man med sikkerhet KAN påvirke er sine egne holdninger, og hvordan man omtaler forskjellene i familieforhold overfor barna. Anonymous poster hash: 6c7bf...4ab
absinthia Skrevet 29. juni 2013 #32 Skrevet 29. juni 2013 For en treåring er det fantastisk å dra en tur til havet, gå i fjæra og steike pølser på bål, gå på tur i skogen, dra til badeland, ha piknik i en park, gårdsbesøk mm. 8-åringen min mimrer enda om en spesielt fin tur vi hadde da han var 4 år, selv om denne turen bare var en mil unna hjemmet, til et turmål vi ofte var på.
Jade Skrevet 29. juni 2013 #33 Skrevet 29. juni 2013 Sikkert mye gøy du kan gjøre med datteren din mens søsknene er på fornøyelsepark. Men sånn til fremtiden, så bør du gjerne høre med foreldrene til samboeren din hvilken rolle de ønsker å spille i datteren dins liv. Om de ønsker å "adoptere" henne som barnebarn, eller om de bare skal være passive stebesteforeldre som i hovedsak har samvære med de to biologiske barnebarna.
Rotemor Skrevet 29. juni 2013 #34 Skrevet 29. juni 2013 Sikkert mye gøy du kan gjøre med datteren din mens søsknene er på fornøyelsepark. Men sånn til fremtiden, så bør du gjerne høre med foreldrene til samboeren din hvilken rolle de ønsker å spille i datteren dins liv. Om de ønsker å "adoptere" henne som barnebarn, eller om de bare skal være passive stebesteforeldre som i hovedsak har samvære med de to biologiske barnebarna. Hvorfor skal de svare på slike spørsmål? De må jo få tiden til hjelp og selv vurdere underveis hva som er naturlig for de. De har da ingen forpliktelser utover å vise normal interesse for barnet når de er på, eller har, besøk. Dette er ikke noe man trenger å ta et standpunkt til som mor og far til en mann som har en dame som har et barn...for hva behøver det vel å innebære å være ste-besteforeldre? Det er fint at folk er rause og inkluderende. For all del -veldig fint at alle barn føler inkludering. Men vær nå varsom med å kreve at folks relasjon skal være sterkere enn de føler for, da det fort får motsatt effekt. Det siste er forresten ikke et direkte svar på sitatet. Jeg tar "problemstillingen" videre 3
Jade Skrevet 29. juni 2013 #35 Skrevet 29. juni 2013 Mulig du har rett. Jeg har heldigvis ikke erfaring med slike problemstillinger. Forhåpentligvis kjenner TS og mannen hennes foreldrene hans godt nok til å finne en grei løsning og vite om de kan snakke om de om slikt.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #36 Skrevet 30. juni 2013 Har 2 stebarn og en sønn. Det er kanskje noe feil med meg, men jeg har aldri tenkt på det om de skal få flere ferie-opplevelser enn mitt barn. Gutten min er 8 år og jeg har aldri sett eller merket at han er misunnelig eller lei seg. Det er DITT barn og det er du som har ansvar å underholde datteren din. Samme gjelder besteforeldrene til ungene. De har lyst å kose seg med barnebarna og ha det gøy i fornøyelseparken.Anonymous poster hash: 95a7a...f49
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå