Gå til innhold

Har du ikke lappen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Faen. Er så drittlei. Jeg har ikke sertifikat. Og er i 30-årene. Har ikke tall på hvor mange ganger familie, venner og bekjente skal minne meg om at jeg ikke har lappen.

Nå har jeg blitt så drittlei av all masingen at jeg har begynt å ta kjøretimer for å ta sertifikat. Nesten på rent trass.

Jeg lurer. Hva er det med dere som er så forundret over at folk ikke har lappen? Skulle tro det eneste saliggjørende her i livet er å ha lappen.

Jada...litt sinna her.. :(

Anonymous poster hash: a0888...9e1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maria_Marihøne

Jeg har heller ikke lappen og er over 30. Svigerfamilien maser litt, men jeg bare jatter med. Skal jeg ta lappen må jeg være skikkelig motivert og det har jeg ikke vært hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke lappen og er over 30. Svigerfamilien maser litt, men jeg bare jatter med. Skal jeg ta lappen må jeg være skikkelig motivert og det har jeg ikke vært hittil.

Samme her. Svigerfar gnåler om det hver gang vi treffes. Min egen farmor er en god nr. 2 på listen, men det er nok mest fordi det hadde vært behagelig for henne om jeg kunne kjøre henne rundt på alt mulig tull. Jeg bor og jobber midt i byen, og trenger virkelig ikke bil til daglig. Sertifikat er heller ingen liten utgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen av mine byvenner som bor veldig sentralt rundt Bergen, Stavanger og Oslo har lappen, ikke har de noen gang følt at de trenger det heller. Men jeg som kommer fra Inste Sogn og Fjordane hvor kollektivtrafikken er en vits og bussen går èn gang om dagen, jeg var dømt til å ta lappen enten jeg ville eller ei, om jeg ville bli her i landlige omgivelser. Så joda, når jeg hører om folk som bor her og ikke har lappen får jeg sjokk, men som sagt, buss en gang om dagen og hjem igjen på kvelden..

Anonymous poster hash: a86b7...6e3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste tar lappen pga de vil det. Synd at du gjør det på kun trass da :/ Koster jo endel å ta lappen nå til dags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skulle gjerne hatt lappen, men får ikke tatt den fordi kjøreskolen ligger for langt unna. Har så vidt råd til kjøretimene, men ikke toget dit.

Anonymous poster hash: a43ca...30b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i slutten av 30-årene og har heller ikke lappen. Men jeg har bodd mesteparten av livet i/nær byer med godt busstilbud, så da går det greit. Hadde selvfølgelig vært greit å komme seg enkelte steder på et kvarter i stedet for en time, men det får jeg bare tåle. Det gjelder å planlegge og å ha en god bok eller musikk på øret, så går alt greit.

Det skal sies at om jeg blir gift og planlegger å få barn, da skal jeg ta lappen så fort som mulig, men da med min mann som kjørehjelp, da sparer jeg litt. Jeg har begynt et par ganger på lappen, men pengene har manglet hver gang (+ et par irriterende stryk på teorien, ikke irriterende for meg, for jeg har alltid vært flink til å lese til ting, men på de spørsmålene som er så like med bare ett ord endret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine byvenner som bor veldig sentralt rundt Bergen, Stavanger og Oslo har lappen, ikke har de noen gang følt at de trenger det heller. Men jeg som kommer fra Inste Sogn og Fjordane hvor kollektivtrafikken er en vits og bussen går èn gang om dagen, jeg var dømt til å ta lappen enten jeg ville eller ei, om jeg ville bli her i landlige omgivelser. Så joda, når jeg hører om folk som bor her og ikke har lappen får jeg sjokk, men som sagt, buss en gang om dagen og hjem igjen på kvelden..

Hjem igjen om kvelden?! Heldiggriser som bor i sentrale strøk. Der jeg kommer fra slutter bussene å gå om ettermiddagen, og det går ingen i helgene. Nå bor jeg i by, og jeg er fremdeles fascinert over at det går an å komme seg hjem etter å ha vært på kino, enten ved å gå eller ta bussen! Jeg har ikke lappen, og kan aldri ta lappen heller. Bil er egentlig bare drass i byen, så det er like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor plager det deg om folk spør? Er jo ikke vondt ment. Når du først kjenner på smaken av frihet som ligger i å skysse seg selv på kryss og tvers av landet vil du nok forstå hvor spørsmåla kommer fra.

Anonymous poster hash: 15356...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om spørsmål. Det er regelrett kryssforhør i hver eneste familiesamnenheng, med utgangspunkt i at sertifikat er det eneste saliggjørende her i livet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samboeren har ikke lappen og det plager meg. Han vil ikke kunne kjøre/hente til barnehagen, vi vil ikke kunne bytte på å kjøre når vi reiser på lenger ferier, jeg vil alltid måtte være den edrue når vi drar på fest etc.

Anonymous poster hash: 69ecc...c15
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ikke lappen, da jeg ikke er villig til å betale de enorme summene det koster å kjøpe og bruke en bil. De pengene kan jeg bruke på ting jeg mye heller vil, som utenlandsreiser (de samme folkene som maser om lappen maser også om hvordan jeg kan ha råd til å reise på ferie så ofte). Og ikke minst sparing til førtidspensjon. Så det blir prioritering, rett og slett.

Anonymous poster hash: c94bb...16e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lappen, har aldri hatt lappen og kommer aldri til å ta den. Jeg bor midt i en by, så beina duger i de fleste sammenhenger, og både buss og taxi er billig her jeg bor.

Jeg skjønner godt at folk vil ha bil når de har barn. Likevel tror jeg at mange bruker bilen unødvendig mye. Da jeg gikk i femte og sjette klasse, bodde jeg fem-ti minutter fra skolen, altså en en helt overkommelig gangavstand. Moren til en kamerat av meg var lærer på samme skole og hadde like lang vei. Når jeg og kameraten min begynte å gå til skolen sammen, gikk hun ned i parkeringshuset. Hun pleide å ta oss igjen når vi var femti meter fra målet, og så skulle hun jo parkere også, så alt i alt brukte vi ikke mer tid enn hun gjorde. Ikke hadde hun mer å bære på heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner de som bor i byen, men det er nesten umulig å bo på landet uten bil ettersom bussen går så sjeldent.

Anonymous poster hash: a1e6d...8b1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest oreokaka

Det er en smule frustrerende å være samboer med en som ikke har lappen. Jeg er hvertfall drittlei av å kjøre han hjem til mamma og pappa hele tiden, eller til en kompis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jeg utsatte selv å få lappen fordi jeg hatet tanken på å kjøre bil men også fordi jeg bodde sentralt og klarte meg helt fint med kollektivtrafikk. Men jeg innså etterhvert at jeg kom til å flytte hjem igjen til usentrale strøk og det er veldig upraktisk å ikke ha lappen når man bor utpå bygda eller i en liten by. Det er ikke bare upraktisk en gang men tilnærmet umulig når det går maks to busser i døgnet og det er snakk om mil til butikk, skole og jobb. Jeg kan ikke si jeg elsker å kjøre bil nå heller men jeg er veldig glad for at jeg har muligheten til å komme meg dit jeg vil, når jeg vil, uten å være avhengig av andre.

Jeg synes ikke det er rart om de som bor veldig sentralt ikke har lappen. Det koster jo en del både å ta lappen og ha bil så hvorfor skal man ha den ekstra utgiften når man bor sentralt og kan enten gå/sykle eller benytte kollektivtrafikken. Det jeg reagerer på er dem som bor i bygd/småby og velger å bortprioritere lappen og bil. Siden de bor for langt unna alt av butikker o.l. til å gå eller sykle, og heller ikke har særlig mange valgmuligheter i forhold til buss, er det jo dem med bil som må kjøre på dem. Jeg snakket nettopp med en jeg hadde med i et prosjekt på jobb som hadde valgt å være uten lappen. Hans begrunnelse var at "det var jo ikke noe problem å få skyss med dem som hadde bil". Nei det er sikkert ikke det men det er faktisk litt irriterende å kjøre på en voksen person som fint kunne hatt råd til å skaffe seg lappen og bil selv. Svært få bileiere liker å være sjåfør for folk som alltid må sitte på og aldri kan bytte på å kjøre. Hvis de da i tillegg aldri tilbyr seg å betale eller gi noe som helst igjen for tjenesten, blir det veldig irriterende å høre dem skryte av hvor mye penger de sparer på å ikke ha lappen/bil, og hvor godt de klarer seg uten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oreokaka

Jeg snakket nettopp med en jeg hadde med i et prosjekt på jobb som hadde valgt å være uten lappen. Hans begrunnelse var at "det var jo ikke noe problem å få skyss med dem som hadde bil". Nei det er sikkert ikke det men det er faktisk litt irriterende å kjøre på en voksen person som fint kunne hatt råd til å skaffe seg lappen og bil selv. Svært få bileiere liker å være sjåfør for folk som alltid må sitte på og aldri kan bytte på å kjøre. Hvis de da i tillegg aldri tilbyr seg å betale eller gi noe som helst igjen for tjenesten, blir det veldig irriterende å høre dem skryte av hvor mye penger de sparer på å ikke ha lappen/bil, og hvor godt de klarer seg uten.

Det er faktisk utrolig irriterende! Jeg slutta bare til slutt å kjøre folk. Ble skikkelig irritert, og litt skuffa over at jeg aldri fikk fem flate øre engang for å kjøre folk. Endte med et par stykk at jeg faktisk SPURTE om bensinpenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner ei som flytta til ei lita grend i Hardanger med lappen men uten bil. Var så jævlig stolt av å klare seg uten bil. Men i virkeligheten bommet hun venniners biler hele tida. Så til slutt måtte hun krype til korset, og det redda nok noen vennskap.

Anonymous poster hash: 15356...1b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...