Gå til innhold

Skravletråd mars/ april 2014!

Gjest Maman

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Uff, i dag er jeg bare sååå trøtt... Trodde denne trøttheten skulle være over nå i uke 12. Var bare trøtt til og med uke 10 sist gang... Jaja, kvalmen er hvertfal borte, så skal vell ikke klage. Synes det er så kjipt å bare gjøre alt sånn halvveis på jobb og hjemme pga den lammende trøttheten.

Må også ut å kjøpe meg nytt undertøy.. Her har puppene vokst så mye de siste 5 ukene at mannen er helt sjokka. Han har aldri vært noen puppe-mann, men nå har han fattet interesse. De er jo gedigne :P Så jeg tror kanskje jeg får jente.. Kom over denne artikkelen http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article823646.ece , så da MÅ jeg jo bare få jente :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andre i uke 12 + som har begynt å få litt mage? Jeg har fått en liten gravidmage som faktisk ser mer gravid ut enn lubben.. Syntes det var veldig tidlig å få mage jeg da.. Men så hadde jeg jo litt gravidmage i uke 15 sist, og er jo snart i uke 13. Er vell bare tiden som har gått så utrolig fort denne gangen... Plutselig er det fødsel på gang :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig at du fortsatt er trøtt. Håper det går over snart da, den trøttheten er så lammende.

Jeg har fått mage :) Når jeg prøver å trekke den inn går den nesten ikke inn i det hele tatt. Men den er større på kvelden enn på morgenen da, så er nok fortsatt mye luft. Nå gidder jeg ikke prøve å skjule den lenger hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene om å ha mage Charlie28! Har vært der de siste par ukene hos meg... Fikk vel også mage sånn i uke 15 sist, så da ligger vi ganske likt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen råd å komme med når det gjelder matvarer som er enkelt å få i seg og samtidig sunt? Jeg sliter mye med kvalme. Er stort sett kvalm hele dagen, og har en tendens til å kaste opp om ettermiddagen/kvelden. Da virker det som om mye av dagens matinntak kommer opp.

Sliter med å spise sunt og næringsrikt slik jeg pleier å gjøre. Spiser relativt hyppige måltider, prøver ihvertfall. Men det er egentlig ingenting som frister noe særlig, og de tingene som apellerer er gjerne de tingene som vanligvis ikke er førstevalget når jeg skal ha i meg mat.

Er 9+3 i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frukt, tørreknekkebrød med litt frø i, evt de ferdig knekkebrødsandwichene fra wasa, yoghurt - det er iallfall det mine mellommåltider består i. Jeg er og mye kvalm - men så lenge jeg spiser hyppige måltider så holder jeg kvalmen i sjakk.

I dag skal jeg faste til 1130 sånn ca - skal ta noen tester på sykehuset som krever at jeg er fastende. Ikke kan jeg drikke noe heller... Gruer meg litt kan man si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, lykke til. Kan ikke se for meg att jeg selv ville klart å faste. Til tross for dårlig matlyst så protesterer kroppen vilt hvis den ikke får i seg mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har heldigvis min kvalme gitt seg (*bank i bordet*), men da jeg var på det verste funket det godt med omelett/eggerøre med salat og knekkebrød til, samt Lakrisal og annet salmiakkgodteri/pastiller.

13+4 i dag, og har fått fullstendig dilla på surt godteri. Må ha det, bare må ha det! :sjenert: Prøver å begrense meg litt da! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at også andre har fått mage. Men med tanke på hvor stor den magen skal bli til slutt, så gir det jo mening at den må begynne å vokse en gang også.. Og i uke 13 ca er man jo tross alt litt på vei også. Er bare jeg som synes at tiden har gått så utrolig fort. Er fremdeles bare i uke 7-8 i mitt hode tror jeg.. Helt vilt å tenke at det er bare en god måned til ordinær UL. Da er en jo neeesten halvveis!

Jeg har ikke spist så veldig sunt nå i starten. Fokuset har vært at det er bedre å få i meg noe enn ingenting. Har spist enorme mengder husmann knekkebrød (uten pålegg), YT mellommåltidsdrink, skyr, smoothie og sjokolademelk. Jeg drikker laktosefri melk og den smaker ikke så godt som vanlig. Må derfor kamuflere smaken med litt sjokopulver. Også spist en god del is, bakevarer (boller, skillingsboller m.m.) da det går ned. Å få ned middag har vært veldig vanskelig.

Jeg er også ernæringsfysiolog, så vet jo hva jeg burde spise osv... Men som sagt så er det viktigere å få i seg noe enn ingenting, og det er først i 2 og 3 trimester det er virkelig viktig å spise mer mat. For å sikre at en får i seg nok vitaminer og mineraler kan det være lurt å ta multivitamintilskudd dersom en er veldig kvalm. Så får hvertfal kroppen litt.. Men en smoothie om dagen dekker behovet for mange vitaminer og mineraler dersom en for eksempel har oppi banan, jordbær, blåbær, bringebær, litt yoghurt, appelsinjuice ++. Så anbefaler det. Litt lettere å drikke frokosten viss en er kvalm enn å tygge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som funker for å lindre min kvalme er yoghurt og tyrkisk pepper drops, og siden de dropsene er så sterke, drikker jeg automatisk mye mer vann enn til vanlig, og det er jo bra :)

Spiser i det hele tatt veldig ofte, og klarer ofte ikke spise mye middag. Middagsrester klarer jeg ikke tanken på, så jeg må ha noe "nytt" hver dag, og det er mye jeg ikke vil ha lenger. Litt sær i matveien med andre ord, og det er nok kvalmen som har skylda.

I går fortalte vi mine foreldre at vi venter barn. De var på overnattingsbesøk hos oss, og vi ventet helt til sent på kvelden. Jeg rakte de en konvolutt, og sa "her får dere se noe vi har laget", og der oppi lå bildene fra ultralyden. De ble kjempeglade, og noen tårer ble felt.

Pappa sa at han hadde mistanker, siden jeg hadde fått mage, og endret kroppsfasong. Synes det var litt artig at akkurat pappa la merke til dette :)

Jeg er bare 7+6, og synes det er helt utrolig så mye kroppen har forandret seg på den korte tiden.

Jeg legger jo merke til at svigermor og kollegaer av meg ser på magen min. Føler det står "GRAVID" med store bokstaver der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Charlie sier er et godt tips smoothie og ting som er litt syrlige. Smoothie er helt genialt egentlig. Sjokomelk er godt, greit å få innpå litt kalsium. Ost får jeg ofte lyst på. Det er i alle fall ting jeg synes smaker godt. Jeg har opplevd at smakssans/luktesans har endret seg helt, og det har derfor skortet litt på vanlig mat her i gården :( Trykte i meg en pakke Gjende-kjeks i går. SÅ GODT. ISJE BRA. hehe.. Blir uvel av å lage mat osv., og er derfor veldig glad i ting som er ferdiglaget som bakverk og gode salater fra bakeren f.eks. Jeg spiser også lite middag, som Juce, og ting jeg vanligvis elsker er fysj. Tomatsaus f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er vi tilbake fra bryllupsreise. På turen fikk jeg helt avsmak for krydret og stekt mat. Jeg ble uvell av å lese menyer. Croassant var det eneste jeg hadde lyst på til frokost. Har gledet meg til å komme hjem til kjent mat, men merker nå at det er lite jeg har lyst på. Har heldigvis ikke kastet opp, men til gjengjeld er jeg like uvel gjennom hele dagen.

Nå vurderer vi tidlig ultralyd. Har egentlig lyst til å vente til uke 12-13 for å kunne se mer. Men på den andre siden har jeg lyst til å få bekreftet at det er liv der før vi forteller det til noen. Er i uke 8 nå. Hva gjør dere? Og ev. Hvor bør man gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestemt oss for ultralyd i uke 12, men kjenner nå at vi godt kunne tatt ultralyden tidligere da jeg begynner å bli utålmodig.. ;) det kan bli et langt svangerskap for en utålmodig sjel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vurderer vi tidlig ultralyd. Har egentlig lyst til å vente til uke 12-13 for å kunne se mer. Men på den andre siden har jeg lyst til å få bekreftet at det er liv der før vi forteller det til noen. Er i uke 8 nå. Hva gjør dere? Og ev. Hvor bør man gå?

Dersom dere bare skal ta en tidlig UL så vil jeg anbefale rundt uke 12. Det er det tre grunner til:

- Du ser et barn på skjermen. Ikke bare en bønnespire :P Litt koseligere å se en skikkelig baby.

- De kan oppdage enorme mengder med feil i ukene 11-16, men ikke så lett før/etter.

- Man kan få en falsk trygget av å se et tilsynelatende OK embryo på UL i uke 6-7, men oppleve å ha SA/MA noen uker etter da det enda er noen uker til du når den "trygge" grensen.

Jeg opplevde en MA nå i april (var 11 uker) og jeg var såååå lysten på Ul tidlig. Men klare å holde meg til uke 12. Det er jeg veldig glad for nå. For alle grunnene ovenfor.

Da du kanskje ikke har noen medisinsk årsak til å få tidlig UL fra legen så må du nok gå privat. Men det er helt greit det. Prisene varierer, men det er ofte korte ventetider, og noen får komme på dagen.

Men selvfølgelig, vil du ta ul nå, så må du jo bare det.. Men siden du spurte ;)

Endret av Charlie28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har googla dette endel i det siste men spør her likevel. Har noen av dere spottet i svangerskapet ? Jeg begynte plutselig å spotte på fredag. Lite og brunt, men hver dag. Jeg har ingen smerter. Burde jeg bekymre meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små blødninger/spotting i første trimester er helt normalt. Blødning i 2. og 3. trimester er derimot ikke normalt. Så du trenger nok ikke bekymre deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spotta brunt her om dagen, ingen andre smerter enn luft i magen :)

Har ikke spotta flere ganger, og tipper det er fra ultralyden jeg hadde i forrige uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...