Gå til innhold

Hund og sykkel!


Gjest Dolphina

Anbefalte innlegg

Gjest Dolphina

Hei!

Jeg lurer på om det er noen "regel" for hvor gammel hunden bør være før man kan sykle med den?

Hunden min er en Cavalier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi spurte dyrlegen om dette og fikk til svar at hunden bør være minst 1 år gammel før man sykler med den. Greit med korte turer i rolig tempo før den tid, men ikke noe mer.

Dessuten bør man være obs på at hunder løper og løper selv om de er slitne. faktisk løper de til de ramler sammen av utmattelse.

Du bør derfor passe på å ta pauser og/eller sykle i rolig tempo. Ikke overvurder hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som løper på asfalt er heller ikke særlig... små turer er nok greit, men sikkert ikke daglig! ikke får hunden snuse og bruke de andre sansene så mye heller, når de løper på siden av sykkelen. Men de må uansett være ferdig utvokst, mellom 1-2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at rundt 1 år er en grei alder. Men som de andre sier, pass på hunden, de løper til de stuper. Ta med vann/stopp i bekker osv La hunden få pauser og hunden skal helst trave - ikke gallopp.

Start i det små. Og prøv å unngå asfalt - bruk evt potesokker, slik at du ikke sliter i stykker labbene.

Sykling er kjempe fin trim for hund og eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. hunder og sykkeltur har jeg lest at 3 turer på max 30 min. i uken er nok for en hund. Det er jo ikke det mest spennende heller for et nysgjerrig dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spurte dyrlegen om dette og fikk til svar at hunden bør være minst 1 år gammel før man sykler med den. Greit med korte turer i rolig tempo før den tid, men ikke noe mer.

Dessuten bør man være obs på at hunder løper og løper selv om de er slitne. faktisk løper de til de ramler sammen av utmattelse.

Du bør derfor passe på å ta pauser og/eller sykle i rolig tempo. Ikke overvurder hunden din.

Jeg har også hørt at det er greit å begynne å sykle med hunden når den er ett år.

Ikke alle hunder løper til de "ramler om av utmattelse". Noen raser ville finne på å gjøre det, men ikke alle!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunder som løper på asfalt er heller ikke særlig... små turer er nok greit' date=' men sikkert ikke daglig! .[/quote']

Er dette bare synsing? Eller vet du at det ikke er bra for hunder å løpe på asfalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Då eg hadde hund låg han oppi sykkelveska på sykkelen min når vi var ute på sykkeltur! :) Der låg han og titta opp og koste seg ganske godt, heilt til han var gammal nok til å springe sjølv, fram til han va ca eit år, ja.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge dyrlegen jeg gikk til påstod han at folk ikke visste hvilken utrolig belastning det var for hunder å løpe på siden av sykkelen og spesielt da asfalt, ikke bare for beina, men generelt hele kroppen.

Jeg har selv aldri praktisert det, så jeg vet ikke, jeg går heller turer i skogen med min hund.

Uansett, så sier det seg vel selv at det skal ikke overdrives med "sykkeltrim".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en stor og tung hund, med mye ben og muskelmasse, skal de ikke sykles med før de er to år gamle. vi har en rottweiler, og den er jo bygd mer for styrke enn for fart og spenning, for å si det sånn :hoho:

Så der fikk vi beskjed om at det var ekstremt viktig å ikke overbelaste han, bl.annet med sykling før de var tilnærmet ferdig utvokst, altså i to-treårsalderen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen viktig ting når vi nærmer oss varmere vær: dersom det er varmere enn 15 grader så bør hunden slippe å springe ved siden av oss når vi sykler.

Selv om det er kaldere, så kan også en varm sol gjøre en sykkeltur til et pes og ork for hunden.

Hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hunder med høy buk, gjerne store hunder, bør helst vente til de er to år gamle.

Begynner du å sykle for tidlig med hunden, er det en stor sjangse for at du vil ende opp med en hund med HD. 20% av HD-en er dog arvelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...