Gå til innhold

Har jeg angst?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Angst?

Vet ikke helt om dette hører hjemme på denne siden her, men prøver likevel!

Jeg er en jente på 19 år som er redd for å være alene. Nå er hele familien borte på ferie og jeg sitte hjemme og passer huset og bikkja. Skjønner ikke hvorfor jeg er redd, men jeg føler meg ikke helt trygg når jeg er alene (selv med en stor hund tilstedet). Før jeg legger meg sjekker jeg om alle dører er lås, alle vinduer lukket osv. Jeg sjekker også under senga mi hver gang jeg kommer inn på rommet mitt og evt andre steder det kan ''gjemme'' seg noen. Når jeg går tur med bikkja snur jeg meg ofte for å sjekke om noen følger etter meg, og noen ganger har jeg også en liten saks i lomma for å føle meg tryggere.. Nå som jeg er alene hjemme tar jeg også ofte med meg en saks eller liknende som jeg legger under puta mi.

Har ikke opplevd noe traumatisk tidligere, så skjønner ikke helt hvorfor jeg sliter med det her..

Setter utrolig pris på alle svar!:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk på at du har en stor hund som vil kunne beskytte deg:-)

Jeg tror ikke du har angst,men irrasjonell frykt som at du er husredd.Du er antageligvis også mørkerød.

I tillegg har du frykt for at noen skal gjøre deg noe når du er ute.

I alle disse tilfellene burde du tenke rasjonelt,du har jo en fantastisk form for beskyttelse via den hunden din.

Jeg tror slik frykt er helt normalt.Jeg gikk en snarvei ca kl 23 en blåsete tirsdag i januar,og måtte et stykke gå langt Akerselva.Hadde ganske høy puls og gikk ganske fort da:-)

Skrevet

Mørkeredd så klart.

Skrevet

Mørket er ikke noe problem, gjør det samme i dagslys, hehe..

Har også hatt perioder der jeg har kuttet meg selv, så kanskje jeg burde snakke med noen profesjonelle?

Kan kanskje henge sammen med at jeg er så redd?

Takk for svaret!:-)

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke turt å gå tur med bikkja, ikke tørt å slukke lys, sjekke om dører er lås eller sjekke under senga.. De få gangene jeg er hjemme alene så sitter jeg å ser på tv eller noe, alltid med ryggen inntil veggen (hvis noen skulle komme bakfra) og jeg løper opp til rommet mitt (så ingen kan ta meg), og ligger det redd til jeg sovner :P vil ikke si at jeg har angst ellers, men veldig redd for å være hjemme alene

Skrevet (endret)

Kanskje ikke mørkeredd men husredd er du ja og rimelig paranoid. Men jeg skjønner deg godt, har litt av det samme selv på noen måter.

Av og til i dusjen, når jeg er alene hjemme, og har såpe i ansiktet (og dermed ikke kan åpne øynene), får jeg en litt ekkel følelse. Som om jeg redd det skal være et spøkelse eller en person rett utenfor eller noe lignende. Selv om det er helt ulogisk.

Eller som barn, når man er redd for domonstre som biter deg i snøtten, spøkelser og zombie i skapet. Det er i denne gata jeg tror du er i. Altså at det er snakk om en tvangstanke av noe slag. Må si jeg synes ditt tilfelle er litt ekstremt, md saks under puta og greier.

(høres kanskje ut som jeg prøver å fremstå som en slags ekspert, men det er jeg altså overhodet ikke)

Endret av kubrak
AnonymBruker
Skrevet

Farlig med saks el. under puta, plutselig skjærer du deg på den. Been there, done that. Anbefales ikke.

Hunden vil merke det hvis noen er i huset eller lusker utenfor, så slapp av og la den ta seg av vaktholdet. Den pleier sikkert å bjeffe om noen står på trappa, feks? :)



Anonymous poster hash: 12815...404
Skrevet

Kanskje ikke mørkeredd men husredd er du ja og rimelig paranoid. Men jeg skjønner deg godt, har litt av det samme selv på noen måter.

Av og til i dusjen, når jeg er alene hjemme, og har såpe i ansiktet (og dermed ikke kan åpne øynene), får jeg en litt ekkel følelse. Som om jeg redd det skal være et spøkelse eller en person rett utenfor eller noe lignende. Selv om det er helt ulogisk.

Eller som barn, når man er redd for domonstre som biter deg i snøtten, spøkelser og zombie i skapet. Det er i denne gata jeg tror du er i. Altså at det er snakk om en tvangstanke av noe slag. Må si jeg synes ditt tilfelle er litt ekstremt, md saks under puta og greier.

(høres kanskje ut som jeg prøver å fremstå som en slags ekspert, men det er jeg altså overhodet ikke)

Stemmer det. Er sånn noen ganger når jeg dusjer og, bare at jeg er redd for at noen skal få opp døra (selvom den er låst). Redd for at noe fra en skrekkfilm plutselig skal stå på badet. Er jo helt urealistisk at noe sånt skal skje, så begynner å bli ganske slitsomt at jeg alikevell er så redd for sånt. Det samme med å sjekke under senga - Tvangstanker:(

Skrevet

Farlig med saks el. under puta, plutselig skjærer du deg på den. Been there, done that. Anbefales ikke.

Hunden vil merke det hvis noen er i huset eller lusker utenfor, så slapp av og la den ta seg av vaktholdet. Den pleier sikkert å bjeffe om noen står på trappa, feks? :)

Anonymous poster hash: 12815...404

Ja, takk gud for bikkja! nå ligger a på fanget mitt i sofaen, så det hjelper heldivis masse!:-)

Skrevet

Jeg var like ille når jeg var like gammel. Jeg sov ikke på soverommet mitt fra jeg var 17 til jeg var 18 fordi jeg hadde loftsluken på mitt rom å jeg var redd for jenta fra the grudge..

Jeg slutta å se på skrekkfilmer å tvang meg selv til å tenke på noe annet...

Oppsøk hjelp. Livet blir så mye bedre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...