Gå til innhold

Hva hjelper mot svingende blodsukker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en ung kvinne som sliter veldig mye med svingende blodsukker. Legen min aner ikke hvorfor (har ikke diabetes), men hun som tar akupunktur på meg sa at det er på grunn av at kroppen min har utrolig mye å slite med og at det er derfor.

Jeg har så og si ikke immunforsvar og er derfor mye syk + at jeg sliter en del med smerter i mage og korsrygg, og har akkurat funnet ut at det er mest sannsynlig endometriose.

Ikke kan jeg gjøre noe med at jeg er syk, og jeg spiser veldig bra mat. Får i meg mye frukt og grønnsaker + at jeg spiser lite og ofte.

Men finnes det noe konkret som kan gjøre at blodsukkeret mitt slutter å svinge så mye?

Jeg vet at saft og sjokolade o.l fungerer fint for å få det opp, men da går det rett ned igjen også, så det funker ikke.

Noen som vet om det finnes medisiner o.l?

Anonymous poster hash: f1935...5a1
AnonymBruker
Skrevet

*dytte*

AnonymBruker
Skrevet

Du må rett og slett ikke spise sukker og raske karbohydrater. Da unngår du å skyte det til værs slik at det kan falle like raskt. I en overgangsperiode på noen dager vil du sikkert da bli trøtt og føle du har lavt blodsukker fordi kroppen din er vant til å få noe som gjør det høyt stadig vekk. Men når du er over de få dagene så vil det legge seg på et stabilt nivå istedet.

Anonymous poster hash: d4eb6...d96
  • Liker 2
Gjest celine
Skrevet

Grove korn, som i grovbrød er fint på sikt. Søtsaker gjør det bare verre ;)

Skrevet

Lavkarbo. Kutt ut frukt da det inneholder mye sukker

Mitt blodsukker ligger stabilt på 5 etter jeg har starta opp (igjen) med lavkarbo.Før var det veldig høyt

Om du ikke vil leve på lavkarbo,spis da så grovt brød som mulig.Samme for pasta.Velg fullkorn.
Alle trege karbohydrater i stedenfor raske (loff f.eks)

Om du har diabetes eller det mistenkes,skal det jo taes blodprøver.Samt blodsukker apparat slik at du selv kan teste. Og finne ut hvor du ligger og hva slags mat som gir økning hos deg.

Metformin er et medikament mange starter med.

Dette må du snakke med legen om

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha med nøtter/pinnekjerner hvor enn du går, og spis ofte!

Anonymous poster hash: 0ef8a...705
AnonymBruker
Skrevet

Og spis mindre frukt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Grove korn, som i grovbrød er fint på sikt. Søtsaker gjør det bare verre ;)

Ja, jeg vet at søtsaker gjør det verre, men jeg har en sjokolade i veska i tilfelle, for da får jeg det opp igjen med en gang siden jeg ikke engang klarer å gå når jeg får det. Er flink med å spise grovbrød, men kan bli enda flinkere.

Ha med nøtter/pinnekjerner hvor enn du går, og spis ofte!

Takk! Har ikke tenkt på at det hjelper, men det kan jeg prøve :)

Lavkarbo. Kutt ut frukt da det inneholder mye sukker

Mitt blodsukker ligger stabilt på 5 etter jeg har starta opp (igjen) med lavkarbo.Før var det veldig høyt

Om du ikke vil leve på lavkarbo,spis da så grovt brød som mulig.Samme for pasta.Velg fullkorn.

Alle trege karbohydrater i stedenfor raske (loff f.eks)

Om du har diabetes eller det mistenkes,skal det jo taes blodprøver.Samt blodsukker apparat slik at du selv kan teste. Og finne ut hvor du ligger og hva slags mat som gir økning hos deg.

Metformin er et medikament mange starter med.

Dette må du snakke med legen om

Lavkarbo vil jeg nok ikke begynne på nei. Men har ikke diabetes for det har blitt sjekka. Bør kanskje kjøpe meg et sånt blodsukkerapparat da :)

Og spis mindre frukt.

Jeg har akkurat blitt rådet til å spise mer frukt nå da på grunn av endometriosen, så da vet jeg ikke hva jeg skal tro.

Hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat blitt rådet til å spise mer frukt nå da på grunn av endometriosen, så da vet jeg ikke hva jeg skal tro.

Hilsen TS

Du kan jo spise frukt, men kanskje holde deg borte fra de med mest sukker. Som druer ihvertfall. Selv om du ikke vil begynne med lavkarbo, kan du ihvertfall spise mest mulig grovt brød og pasta.

Jeg har akkurat blitt rådet til å smøre inn magen med olivenolje blandet med lavendel mot endometriosen. Du kan jo prøve det også :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo spise frukt, men kanskje holde deg borte fra de med mest sukker. Som druer ihvertfall. Selv om du ikke vil begynne med lavkarbo, kan du ihvertfall spise mest mulig grovt brød og pasta.

Jeg har akkurat blitt rådet til å smøre inn magen med olivenolje blandet med lavendel mot endometriosen. Du kan jo prøve det også :)

Ja, det er sant :)

Er pasta sunt å spise da? Jeg spiser helt ærlig ikke så mye av det, for jeg trodde det ikke var så sunt, men jeg liker det, så sånn sett kan jeg bli flinkere til å spise det også.

Takk for tips! Skal teste ut det :)

-TS

Skrevet

Lavkarbo- ingen tvil!

Hadde selv veldig svingende blodsukker og holdt på å gå i dørken med mindre jeg spiste hver 3.time.

Frukt, saft, juice, brød og annen "kjapp" energi gjorde det bare værre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo- ingen tvil!

Hadde selv veldig svingende blodsukker og holdt på å gå i dørken med mindre jeg spiste hver 3.time.

Frukt, saft, juice, brød og annen "kjapp" energi gjorde det bare værre.

Lavkarbo er uaktuelt :)

-TS

Skrevet (endret)

-TS

Ok, da får du nesten bare holde ut.

Det er karbohydratene som gir deg svingningene i utgangspunktet, så ethvert tiltak som vil stabilisere dette vil hjelpe deg. Det er absolutt ikke noe man er nødt til å leve med (med mindre man velger det).

Men du vil heller spise medisiner enn å endre på kostholdet??

Endret av Løvetanten
  • Liker 1
Skrevet

Pasta er det et tonn med karbo i. Kutt det ut fra kosten din.

Kutt ut søt frukt. Kroppen din skiller ikke på rørsukker eller fruktsukker! Sukker er sukker og vil gi deg et ustabilt blodsukker. Spis grønnsaker isteden. Du vil få like mange gode vitaminer fra paprika, tomat, avocado osv. Trenger ikke å dytte inn frukt for å være sunn :)

Gjest Funky Punk
Skrevet

-TS

Kan man spørre hvorfor?

Lavkarbo er helt normal kost, bare minus karbohydratene.

Når jeg spiste karbohydrater så ble jeg fort sulten igjen, blodsukkeret gikk i kjelleren fort, humøret deretter.

Og jeg spiste veldig sunt da.

Nå spiser jeg fortsatt sunt, men har droppet karbohydratene og får ikke disse svingningene lengre og blodsukkeret holder seg stabilt

Annonse
Skrevet

Say what? Hva hjelper det mot? Smertene? Hilsen Invalid 10 av 30 dager i mnd.

Skrevet

Om du ikke har diabetes,trenger du jo ikke blodsukkermålere. Vet ikke hva de koster,da jeg får min gratis

Men kutt ut raske karber og finn mat med lav GI

AnonymBruker
Skrevet

Pasta er det et tonn med karbo i. Kutt det ut fra kosten din.

Kutt ut søt frukt. Kroppen din skiller ikke på rørsukker eller fruktsukker! Sukker er sukker og vil gi deg et ustabilt blodsukker. Spis grønnsaker isteden. Du vil få like mange gode vitaminer fra paprika, tomat, avocado osv. Trenger ikke å dytte inn frukt for å være sunn :)

Takk :)

Ok, da får du nesten bare holde ut.

Det er karbohydratene som gir deg svingningene i utgangspunktet, så ethvert tiltak som vil stabilisere dette vil hjelpe deg. Det er absolutt ikke noe man er nødt til å leve med (med mindre man velger det).

Men du vil heller spise medisiner enn å endre på kostholdet??

Du trenger ikke bli sur bare fordi jeg ikke har lyst å gå på lavkarbo vel? Og nei, det er ikke karbohydratene, men sykdommene mine som gjør det, og jeg ber her om råd, men lavkarbo er for meg ikke aktuelt.

-TS

Gjest winston
Skrevet

Jeg har hatt samme problem selv. Kuttet ut sukker og andre "raske" karbohydrater. Det har hjulpet masse. Slipper oksehungeren som også kommer ved lavt blodsukker. Det blir kanskje en slags lavkarbo, men jeg spiser ikke masse fett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt samme problem selv. Kuttet ut sukker og andre "raske" karbohydrater. Det har hjulpet masse. Slipper oksehungeren som også kommer ved lavt blodsukker. Det blir kanskje en slags lavkarbo, men jeg spiser ikke masse fett.

Takk. Nei, det er ikke det samme som lavkarbo. :)

Jeg skal teste ut det der.

-TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...