Gå til innhold

Nyrestein

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det noen som vet hvilke prøver man tar dersom man skal undersøke om en person har fått nyrestein? Og hvilke utslag kan man forvente at man får på testene?

Har prøvd å leite litt på nettet, men finner ikke noe fullgodt svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Fighter
Skrevet

Nyrestein skal være SVINVONDT!!!! Tror de kan se det på røntgen. Pappa hadde nyrestein en gang, og jeg tror de fant det ut ganske fort på røntgen.

Var på legevakta en gang med horrible magesmerter, og legen trodde mulignes jeg hadde nyrestein. Da ga han meg noen medisiner, hvis smertene ga seg etter kort tid hadde jeg nyrestein. Det hadde jeg ikke, men det ville i hvert fall vist det sa de. Snakk med legen din, han vet det sikkert.

Lykke til!

Skrevet

Diagnosen stilles som regel på bakgrunn av sykehistorien (mye vondt - kolikksmerter, akutte smerter)

En kan også påvise hematuri (blod i urinen)

Røntgen avslører ikke nødvendigvis en nyresten, men den kan gjøre det. Mens derimot urografi som regel vil gi et sikkert svar. (urografi: kontrastvæske settes intravenøst, kontrasten skilles ut med urinen i nyrene. Dersom utskillelsen av kontrast bli hindret kan dette tyde på stendannelse)

Skrevet

Min far hadde det og det var helt utrolig vondt, husker enda brølene hans, det må være, men lurer en på om en har antydning kan det sjekkes på ultralyd.

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg har hatt nyresten, tror ikke det er mulig å ha det uten å kjenne det svææært godt. jeg lå og krøp på gulvet og sto på hodet i senga, smertene forsvant ikke uansett.. det var nesten uutholdelige smerter i magen, nederst på den ene siden.. men det varierer vel litt hvor sterke smertene er ut fra hvor stor nyrestenen er. tok sånn kontrast væske og sånn som hun ovenfor forklarte!!!

• 1 år senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Dere som har hatt nyrestein, hva fikk dere til smertestillende? Og hvor lenge hadde dere det før den kom ut?

Har dere fått det igjen?

Jeg hadde det i vinter, og har fått helt angst for å få det tilbake. :-(

Gikk med det i over en md, selv om jeg ikke hadde anfall hver dag. Var det værste jeg har vært med på, kjentes ut som jeg skulle føde ut en appelsin eller en ball i ryggen!

Jeg fikk voltaren, men det hjalp ikke. Fikk paralgin forte major også, men de tålte jeg ikke. Tetnet til og fikk en fryktelig kløe i alle luftveier.

Gjest Anonymous
Skrevet

hvordan unngå nyrestein?

Skrevet
hvordan unngå nyrestein?

Drikke mer vann! Ellers kommer det an på hva slags type stein det er tror jeg. Hvis en har den vanligste typen, kan det ikke forebygges ved å endre kostholdet. Men drikke masse vann er det viktigste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...