Gå til innhold

Ekstremt trøtt/utmattet i forbindelse med mens

Fremhevede innlegg

Gjest Utmattet
Skrevet

Hei alle sammen!

Jeg sliter med en følelse av total utmattelse uken før jeg får mens. ( Innimellom varer det i flere uker. ) Er sliten og tung i hele kroppen, og sovner hele tiden. I går sovnet jeg 4 ganger på sofaen mellom kl 08 - 18. :veslejenta:
Og i dag våknet jeg ikke før halv to - fordi jeg ble vekt, og ikke av meg selv!! :(
All denne sovinga går selvfølgelig utover alt annet, blir jo ikke mere opplagt av for mye søvn heller.

Har vært hos lege og tatt masse prøver av ditten og datten, men de finner ingen feil. Konklusjonen fra legen er derfor at det ikke er noe galt, det bare er sånn.
Føler at ''det bare er sånn'' blir litt for enkelt, det er utrolig slitsomt og deprimerende å være sånn. Har hatt det sånn i ca 2år nå, og begynner å bli ganske lei.

Er det noen andre som har opplevd lignende? Og som kanskje har noen tips for hva man kan gjøre...? :natti:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du bør komme deg til legen og få sjekket verdiene dine.

Skrevet

Du bør komme deg til legen og få sjekket verdiene dine.

Det har hun jo allerede gjort ...

Noen ganger må man akseptere at ting er som de er - ikke nødvendigvis slik man skulle ønske de var. Kanskje er det greit å senke lista og ikke presse deg så mye den uka du er så trøtt? Ellers er det jo slik at fysisk aktivitet med høy puls gir energi ... om du klarer. Selv blir jeg skrekkelig nedstemt i uka før mensen. Slitsomt det også. Jeg prøver å overse det med streng beskjed til meg selv om at det går snart over.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det kun en lege som har vurdert blodprøvene dine? Fastlegen min tok prøvene feil (ikke fastende), og mente i tillegg at 1 "poeng" innenfor "normalen" var godt nok. Selv om jeg knapt klarte stå på bena. Jeg var jo bare feit og lat.

Fikk tatt ordentlige prøver litt etterpå hos en lege som har interesse for ernæring, og fikk beskjed om at stoffskiftet mitt var i grenseland, og at FASTENDE var verdiene mine skremmende lave.

AnonymBruker
Skrevet

Vil tro det har noe med hormonendringen å gjøre.

Jeg har ME (som sannsynligvis har noe med div kjemiske produksjoner i hjernen å gjøre) Og var helt frisk under både graviditet og amming (noe som også har stor påvirking på hormonene)

Anonymous poster hash: 3ebbc...d8b
Gjest Utmattet
Skrevet

Det har hun jo allerede gjort ...

Noen ganger må man akseptere at ting er som de er - ikke nødvendigvis slik man skulle ønske de var. Kanskje er det greit å senke lista og ikke presse deg så mye den uka du er så trøtt? Ellers er det jo slik at fysisk aktivitet med høy puls gir energi ... om du klarer. Selv blir jeg skrekkelig nedstemt i uka før mensen. Slitsomt det også. Jeg prøver å overse det med streng beskjed til meg selv om at det går snart over.

Problemet er jo å greie å fungere greit nok til å være på jobb. Jeg er ute og går tur på minimum 6km hver dag, men det er kanskje ikke nok...? Legen poengterte også dette med mosjon, nok luft og sol/lys.

Er det kun en lege som har vurdert blodprøvene dine? Fastlegen min tok prøvene feil (ikke fastende), og mente i tillegg at 1 "poeng" innenfor "normalen" var godt nok. Selv om jeg knapt klarte stå på bena. Jeg var jo bare feit og lat.

Fikk tatt ordentlige prøver litt etterpå hos en lege som har interesse for ernæring, og fikk beskjed om at stoffskiftet mitt var i grenseland, og at FASTENDE var verdiene mine skremmende lave.

Ja, det er kun fastlegen som har vurdert prøvene. Han har kun sjekket blodsukkeret mitt fastende, og det var i grenseland tidligere - er fint nå :) Prøvene har blitt tatt der og da, virker som han vil ha meg fortest mulig ut døra igjen. For jeg er jo også bare feit og lat...

Det er mye stoffskifte problematikk i resten av familien, så jeg har blitt sjekket for det - dog ikke fastende.

Kan man oppsøke en annen lege, uten å bytte fastlege?

Vil tro det har noe med hormonendringen å gjøre.

Jeg har ME (som sannsynligvis har noe med div kjemiske produksjoner i hjernen å gjøre) Og var helt frisk under både graviditet og amming (noe som også har stor påvirking på hormonene)

Anonymous poster hash: 3ebbc...d8b

Finnes det noe hjelp for hormonendring da? :)

Takk for svar alle sammen! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det på samme måte, og ligger rett ut uka før mens. Har ingen psykiske symptomer så det er ikke pms heller. Men jeg kaller det "en slags pms" for å enklere forklare hvorfor jeg ikke orker noe hver fjerde uke. Har vært hos legen, men alle prøver er normale.

Anonymous poster hash: 531b2...6c6
Gjest Gjest
Skrevet

Ja, det er kun fastlegen som har vurdert prøvene. Han har kun sjekket blodsukkeret mitt fastende, og det var i grenseland tidligere - er fint nå :) Prøvene har blitt tatt der og da, virker som han vil ha meg fortest mulig ut døra igjen. For jeg er jo også bare feit og lat...

Det er mye stoffskifte problematikk i resten av familien, så jeg har blitt sjekket for det - dog ikke fastende.

Kan man oppsøke en annen lege, uten å bytte fastlege?

Jeg gikk privat etter jeg fikk problemer med pulsen, hadde en hvilepuls på ca 100, og lett belastning fikk den opp til 170. Kroppen begynte rett og slett å gi etter. Har i ettertid prøvd å bytte fastlege pga at jeg er for bitter til å forholde meg til han pga dette. Jeg gikk 3 år, svært syk, uten at jeg ble stemplet som annet enn lat.

Gjest Utmattet
Skrevet

Jeg har det på samme måte, og ligger rett ut uka før mens. Har ingen psykiske symptomer så det er ikke pms heller. Men jeg kaller det "en slags pms" for å enklere forklare hvorfor jeg ikke orker noe hver fjerde uke. Har vært hos legen, men alle prøver er normale.

Hvordan forholder du deg til jobb/skole o.l da? Er det noe man kan gjøre som gir litt ekstra futt..? Hvis jeg kan spørre?! :) Føler mest for å ligge under dyna og sove hele uka... :/

Jeg gikk privat etter jeg fikk problemer med pulsen, hadde en hvilepuls på ca 100, og lett belastning fikk den opp til 170. Kroppen begynte rett og slett å gi etter. Har i ettertid prøvd å bytte fastlege pga at jeg er for bitter til å forholde meg til han pga dette. Jeg gikk 3 år, svært syk, uten at jeg ble stemplet som annet enn lat.

Kan godt forstå at du føler deg bitter etter å ikke ha bli tatt på alvor! Fastlegen min er litt av den ''gamle skolen'' og alt som ikke står i den utdaterte tekstboka er bare innbilling eller for alternativt....

I allefall bra at du fikk et svar på hva som var galt til slutt :)

Gjest Gjest
Skrevet

Kan godt forstå at du føler deg bitter etter å ikke ha bli tatt på alvor! Fastlegen min er litt av den ''gamle skolen'' og alt som ikke står i den utdaterte tekstboka er bare innbilling eller for alternativt....

I allefall bra at du fikk et svar på hva som var galt til slutt :)

Få i det minste tak i dine egne blodprøvesvar, og se over de. Jeg er villig til å vedde en balje suppe på at det er et eller annet du mangler, men som han overser pga at det er enten akkurat innenfor normalen for gjennomsnitts befolkningen (det betyr ikke at det er innenfor din normal), eller godt innenfor normalen pga at de ikke ble tatt fastende.

Gjest Utmattet
Skrevet

Få i det minste tak i dine egne blodprøvesvar, og se over de. Jeg er villig til å vedde en balje suppe på at det er et eller annet du mangler, men som han overser pga at det er enten akkurat innenfor normalen for gjennomsnitts befolkningen (det betyr ikke at det er innenfor din normal), eller godt innenfor normalen pga at de ikke ble tatt fastende.

Kan jeg bare ringe legekontoret og be om å få dem tilsendt? Og må jeg oppgi noen ''gyldig'' grunn?

Gjest Gjest
Skrevet

Kan jeg bare ringe legekontoret og be om å få dem tilsendt? Og må jeg oppgi noen ''gyldig'' grunn?

Man skal kunne gjøre det ja, men det tok meg to år, og legen ville helst ha meg inn til time (noe jeg ikke orket). Til slutte sendte han meg et brev, hvor det stod noe ala "jeg har sett over prøvene dine igjen, og det kan se ut som du ligger litt lavt på vit D og du kan kanskje ha nytte av tilskudd på vinteren. Du fikk ikke beskjed om dette pga at den prøven ble analysert senere enn de andre". Før det hadde jeg fått nye prøver, beskjed om at jeg må ta svært høye doser over lang tid, og har muligens fått permanente skader pga dette, så jeg ga mer eller mindre opp fastlegen.

Bor du slik til at du kan få en time privat vil jeg anbefale det om du har økonomi til det. Å gå slik over lang tid kan skape langvarige problemer, selv om det forhåpentligvis ikke går så langt som det gjorde for min del.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan forholder du deg til jobb/skole o.l da? Er det noe man kan gjøre som gir litt ekstra futt..? Hvis jeg kan spørre?! :) Føler mest for å ligge under dyna og sove hele uka... :/

Jeg er ufør så jeg har ikke jobb/skole. Dessverre har jeg ikke funnet noe som hjelper. Så min løsning har blitt at jeg tilbringer de ca 5-6 dagene det varer til sengs, evnt i sofaen, uten å ha dårlig samvittighet for at jeg dropper trening og alt annet.

Gjest Gjest
Skrevet

Man skal kunne gjøre det ja, men det tok meg to år, og legen ville helst ha meg inn til time (noe jeg ikke orket). Til slutte sendte han meg et brev, hvor det stod noe ala "jeg har sett over prøvene dine igjen, og det kan se ut som du ligger litt lavt på vit D og du kan kanskje ha nytte av tilskudd på vinteren. Du fikk ikke beskjed om dette pga at den prøven ble analysert senere enn de andre". Før det hadde jeg fått nye prøver, beskjed om at jeg må ta svært høye doser over lang tid, og har muligens fått permanente skader pga dette, så jeg ga mer eller mindre opp fastlegen.

Bor du slik til at du kan få en time privat vil jeg anbefale det om du har økonomi til det. Å gå slik over lang tid kan skape langvarige problemer, selv om det forhåpentligvis ikke går så langt som det gjorde for min del.

Okei :) Da tror jeg at jeg skal ta en sjekk på private klinikker i området. Takk :)

Jeg er ufør så jeg har ikke jobb/skole. Dessverre har jeg ikke funnet noe som hjelper. Så min løsning har blitt at jeg tilbringer de ca 5-6 dagene det varer til sengs, evnt i sofaen, uten å ha dårlig samvittighet for at jeg dropper trening og alt annet.

Sånn og forstå. Da blir det nok litt verre her, ja. Kan ikke se for meg å være sykemeldt en uke hver mnd, det går jo bare ikke. Får satse på at en ny runde med prøver, utført av en annen lege, gir noe bedre svar på hvorfor jeg er slik. Hadde i allefall vært det enkleste, at kroppen mangler noe som man enkelt kan tilføre selv.

• 7 år senere...
Skrevet

Fant du noen gang utav dette? Har det på samme måte og hatt det i mange år. 

Anonymkode: 70539...2ab

Skrevet

Jeg har det og slik, skikkelig irriterende, bare blitt verre etter at jeg fikk barn.

Anonymkode: 87491...8c8

Skrevet

Jeg har det også slik. Trening hjelper. Tvinger meg selv til en hard intervalløkt og etterpå får jeg masse positive hormoner som svømmer i kroppen min. Dette varer jo en stund og da er jeg topp i den tiden det varer.

Det er som å spise en skjokolade, bare at godfølelsen av trening varer i mange timer istedenfor 5- 10 min som med sjokoladen...

Jeg har tenkt å prøve kosttilskudd "b6 pyridoxine", skal se om dette også vil hjelpe. 

Tips:  Spis en skjokolade som gir deg litt opptur, bruk den oppturen til å kaste på deg løpeskoene og gi alt du har, svett ut dritten😎👊👊👊Girl power!

Anonymkode: 6f802...aa1

Skrevet

Logg inn på furstpasient.no med bankid. Du ser alle prøver som er analysert av Furst lab der. Såfremt legekontoret ditt bruker Furst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...