Gå til innhold

slett


esmer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du har vært heldig, hvorfor skal du ha dårlig samvittighet for det?

Dine venninner har da også muligheten til å ta privatisteksamen i språkfag om de vil det. Kanskje det er litt mer utfordrende, men slett ikke umulig.



Anonymous poster hash: 23313...47b
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt problemet, poengene er jo der først og fremst for å indikere ferdigheter, og det å kunne flere språk er jo svært ofte en fordel i jobbsammenheng.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du føler deg så hyklerisk kan du jo bare la være å ta eksamen i de fagene ;)



Anonymous poster hash: 80bd2...576
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet, men 50 poeng er ikke så fantastisk hvis du føler du har hatt enkle fag. Det er vel også for lite til å komme inn på juss, med mindre du har flaks i Tromsø eller på vår.

That don't impress me much, for å sitere Shania Twain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andre har foreldre som er matteprofessorer, og blir veldig flinke i matte, men jeg tror ikke de har dårlig samvittighet for det. Uansett er ikke 50 poeng så mye (det er ikke lite heller), da de mest populære studiene ligger langt over denne grensa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok kun nivå 3 og byttet det ut med et fag jeg slet veldig med og følte at jeg hadde valgt feil. Flere jeg tok eksamen med gjorde det samme som deg, og jeg tenkte ikke noe negativt om dem. Du er heldig og hvis du vil utnytte det er det ingen grunn til å ha dårlig samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet, men 50 poeng er ikke så fantastisk hvis du føler du har hatt enkle fag. Det er vel også for lite til å komme inn på juss, med mindre du har flaks i Tromsø eller på vår.

That don't impress me much, for å sitere Shania Twain.

Stemmer det her. 50 poeng er ikke nok til jusstudier annet enn å være den som lukker døren bak seg på vårinntaket i Oslo, og muligens også til å komme inn i Tromsø. De mest populære (høst Oslo og høst Bergen) er høyere enn det. På førstegangsvitnemål, altså, på sekundærvitnemål er det enda mye høyere.

Når det er sagt: Poengene er som det sies her til nettopp for å indikere ferdigheter. Grunnen til at du har disse ferdighetene betyr ingenting, det viktige er at du faktisk behersker språkene så godt som karakterene tilsier. At du er flerspråklig er en kvalitet du har, og du gjør en like god jobb med dine flere språk samme hvorfor du snakker dem.

Anonymous poster hash: 73f0d...002

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har masse 6ere, men kun 50 i poeng er du jo ikke så god i de andre fagene da? Dersom noen virkelig brenner for et studie kommer de inn ved å jobbe hardt på vgs eller ta opp fag senere.



Anonymous poster hash: 79766...cba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har masse 6ere, men kun 50 i poeng er du jo ikke så god i de andre fagene da? Dersom noen virkelig brenner for et studie kommer de inn ved å jobbe hardt på vgs eller ta opp fag senere.

Anonymous poster hash: 79766...cba

Har kun 6'ere i disse fagene jeg har tenkt til å ta som privatist.

Vil ikke si at jeg er "dårlig" i alle de andre fagene, resten av vitnemålet består bare av 4'ere og 5'ere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke automatisk kjempekarakter bare fordi man er flerspråklig. Kjenner opptil flere som har engelsk mor eller far, og som ikke oppnådde mer enn 4 eller 5 i engelsk på VGs.

Anonymous poster hash: 1dec0...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiller jo ingen rolle, om du oppnår svært gode karakterer så er jo det bra?

Man kan jo si det er en form for positiv diskriminering - fordi det faktisk er behov for minoriteter og språkkompetanse i høyere studier.

I jussammenheng vil dette være spesielt positivt, altså at du har flerkulturell kompetanse og kjennskap. Så kanskje det er på kort sikt urettferdig, men helt ærlig så er det litt mer bruk for en dyktig kandidat med flerspråklig kompetanse og flerkulturell forståelse enn det er for noen uten det tilsvarende.

Dessuten vil du jo ikke sikre deg gode karakterer på universitetet på noen annen måte enn ved hardt arbeid, og du stiller nøyaktig likt med alle andre på studiet.

Venninnene dine har full mulighet til å jobbe seg til gode karakterer de også.

Eksempelvis tapte jeg 2 poeng fordi jeg tok en annen linje - mens de som gikk vanlig fikk mer, og det er jo også urettferdig. Sånn er flere studier bygd opp, gjelder ikke kun ditt tilfelle.



Anonymous poster hash: eb85f...d4b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...