Gå til innhold

Trenger informasjon ang. omprioritering av studieønsker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har et spørsmål relatert til Samordna Opptak og det er ang. omprioritering av studieønsker. Jeg har søkt på juss studiet, både høst og vår semesteret og lurer på om hvis jeg velger vårsemesteret som første prioritering, vil det øke større sjanse for å komme inn, siden juss i vår semesteret har lavere snitt og mindre søkermasse?

Kan noen avklare det for meg?

Ser frem til svar....



Anonymous poster hash: 10ffc...ae5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var egentlig på vei til å svare her, men så ble jeg litt usikker selv. Om du har høstsemester som førstevalg men ikke kommer inn der, vil den jo gå over til andrevalget ditt, vårsemesteret, men jeg vet faktisk ikke om de som har skolene på førstevalg blir prioritert. Så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg likevel.

Men hvor ligger snittet ditt i forhold til poenggrensen da? Om vi sier at poenggrensen for høst er 50 og vår er 40 (vet at det er mye høyere i begge tilfeller, bare tok noen tilfeldige tall) Og du har 48,0 i snitt, så ville jeg tatt vårsemesteret på første plass siden du uansett ikke har sjans til å komme inn på høsten. Så klart om du da finner ut at førstevalgsøkere blir prioritert eller ikke da, om de ikke blir prioritert har det jo ikke noe å si :)

Forøvrig, poenggrensen er snittet til den personen som kom inn med lavest snitt ved fjorårets opptak. Altså at ingen personer mer lavere snitt en poenggrensen kom inn. Poenggrensen forandrer seg litt år til år, men pleier så og si aldri å gå opp/ned mer enn ett poeng. Så om du er mer enn ett poeng under poenggrensen for høst så tror jeg at jeg ville hadde vår på første uansett, for å være på sikre siden.

Er selv søker i år og kjempespent på opptaket, lykke til :)



Anonymous poster hash: 781e0...568
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, rekkefølgen har ingenting å si. Kommer du ikke inn på førstevalget teller du IDENTISK på andre som de som har det som første.

Dette burde si seg selv. Det er ikke hvor mye du har lyst som avgjør om du kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

kan noen være mer spesifikk her?

Er ikke helt med nå...



Anonymous poster hash: 10ffc...ae5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Hvis snittet er lavere, sier det seg selv at det er lettere å komme inn. Men det er bare dumt å endre rekkefølgen likevel, da opptakene er uavhengige av hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke kommer inn på førstepri (si at det er jus høst) blir du automatisk vurderte for andrevalget ( f.eks jusvår) kommer du ikke inn der går det videre til tredjevalget ditt osv. Da blir du vurderte på lik linje med de som har det ønsket på førstevalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

kan noen være mer spesifikk her?

Er ikke helt med nå...

Anonymous poster hash: 10ffc...ae5

Hvor mye mer spesifikk går det an å bli? Det absolutt eneste du oppnår ved å omprioritere er at du ikke en gang blir vurdert for høst.

Hvis du har høst som førstevalg og vår som andrevalg og ikke kommer inn på høst teller du HELT LIKT i konkurransen for vår som de som har vår som førstevalg.

Man stiller IKKE sterkere basert på hvor høyt man har prioritert et ønske. KUN poengsummen gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...