Gjest Sengaia Skrevet 26. juni 2013 #1 Del Skrevet 26. juni 2013 Hei! Da har jeg spist lavkarbo i litt over en uke. Jeg regna sammen i sta hvor mye karbo jeg får iløpet av dagen, og det er jo bare 10-15 gram! Hvor mye/lite skal til for å komme i ketose, og HVA er egentlig ketose? Jeg baker et kjempegodt brød som det er under 4 gram karbo i per 100 gram. Så en skive inneholder vel under 2 gramkarbo. Da har jeg på masse ost, kylling, makrell i tomat osv. Jeg spiser gryteretter med fløte, litt grønnsaker, salater med masse egg og kylling osv. I dag har jeg spist tre brødskiver med ost, kylling og makrell i tomat. Litt mer kylling, og baconcrisp (0 karbo), og kake uten karbo (siste stykke i dag!) og gryterett, og litt brokkoli. Jeg kjøpte en sjokolade med 1 gram karbo (men 240 kalorier...) Jeg kommer vel på grensa til det jeg skal ha daglig. Jeg veier 64 kilo og vil gjerne ned til 60. Jeg kan syntes det er litt vanskelig å holde meg rundt 1500 kcal (som jeg tenker jeg skal ha om jeg skal gå ned litt i vekt), men når jeg spiser såpass lite karbo, hjelper det godt på? Altså, at det går bedre når det er så lite karbo, at det går greit å komme littegranne lenger opp i kcal, om dere skjønner...? Jeg leser mye på forumet at folk trener masse. Jogger, trener styrke, sykler osv omtrent hver dag. Da føler jeg meg litt lat med mine lusne 30 min styrke fire ganger i uka... Jeg jogger ikke, og svetten siler ikke akkurat under gåturene, og det er heller ikke kjempemange av de. Jeg er 26 år gammel og syns kanskje jeg burde være litt sprekere? Jeg er jo i god form da, jeg trener yoga 1-2 ganger i uka, men nå har yogaklassen ferie frem til september. Mon tro om jeg kan trene mer styrke hjemme, altså nesten hver dag, med en dag hvilepause i uka f. eks.? Jeg trener jo bare en halvtime... Jeg blir kjempeglad om noen kan svare på noe av dette, har råd/tips eller noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #2 Del Skrevet 26. juni 2013 Så lenge du går turer flere ganger i uken, og trener styrke såpass mye som du gjør, så trener du nok! Mange overdriver når det gjelder trening, men du ligger på et fornuftig nivå synes jeg. Ikke tren styrke hver dag. Du skal aldri trene samme muskelgruppe to dager på rad. Om du ønsker å komme i bedre kondisjon, kan du jo legge inn et par lette joggeøkter i uken, men om gåturene dine er lange og i bra tempo, så skal dette være nok for å oppnå en ok hverdagsform. Ketose er tilstanden kroppen kommer i når den begynner å omdanne fett til ketonlegemer, som den benytter seg av på samme måte som den ville benyttet seg av karbohydrater. Det er kroppens løsning på å håndtere en karbohydratfattig situasjon, og kan vel beskrives som en slags supereffektiv fettforbrenningsmodus. For noen er det lett å komme i ketose, andre må kutte ut alt av lavkarbobrød, lavkarbokaker, osv. Mange må også kutte ned på meieriproduktene. Hvor lavt man må ligge på karbohydratene, er altså individuelt. Det finnes noe man får kjøpt på apoteket som kan måle om du er i ketose, og evt. hvor "dyp" ketosen er. Om du spiser riktig på lavkarbo, skal appetitten din etterhvert justere seg naturlig, slik at du spiser når du er sulten, og slutter når du er mett. Siden alt fettet man (forhåpentligvis) får i seg på lavkarbo er veldig mettende, vil dette føre til at de aller fleste automatisk havner i kaloriunderskudd. Du har nettopp begynt med lavkarbo, og er fremdeles i en omvendingsfase. Gi det noen uker før du evt. bekymrer deg over mangel på vektnedgang. IKKE gå ned på kaloriinntaket, dersom du fremdeles ønsker å telle kalorier. Under 1500 er ikke å anbefale uansett, da det kan føre til at du mister muskler. Så mitt tips er å fortsette som du allerede gjør, passe på å få i deg nok fett, bekymre deg mindre for kaloriene, og gi kroppen noen uker til å justere seg til denne nye livsstilen. Lykke til! Anonymous poster hash: c0990...7be 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sengaia Skrevet 26. juni 2013 #3 Del Skrevet 26. juni 2013 Så lenge du går turer flere ganger i uken, og trener styrke såpass mye som du gjør, så trener du nok! Mange overdriver når det gjelder trening, men du ligger på et fornuftig nivå synes jeg. Ikke tren styrke hver dag. Du skal aldri trene samme muskelgruppe to dager på rad. Om du ønsker å komme i bedre kondisjon, kan du jo legge inn et par lette joggeøkter i uken, men om gåturene dine er lange og i bra tempo, så skal dette være nok for å oppnå en ok hverdagsform. Ketose er tilstanden kroppen kommer i når den begynner å omdanne fett til ketonlegemer, som den benytter seg av på samme måte som den ville benyttet seg av karbohydrater. Det er kroppens løsning på å håndtere en karbohydratfattig situasjon, og kan vel beskrives som en slags supereffektiv fettforbrenningsmodus. For noen er det lett å komme i ketose, andre må kutte ut alt av lavkarbobrød, lavkarbokaker, osv. Mange må også kutte ned på meieriproduktene. Hvor lavt man må ligge på karbohydratene, er altså individuelt. Det finnes noe man får kjøpt på apoteket som kan måle om du er i ketose, og evt. hvor "dyp" ketosen er. Om du spiser riktig på lavkarbo, skal appetitten din etterhvert justere seg naturlig, slik at du spiser når du er sulten, og slutter når du er mett. Siden alt fettet man (forhåpentligvis) får i seg på lavkarbo er veldig mettende, vil dette føre til at de aller fleste automatisk havner i kaloriunderskudd. Du har nettopp begynt med lavkarbo, og er fremdeles i en omvendingsfase. Gi det noen uker før du evt. bekymrer deg over mangel på vektnedgang. IKKE gå ned på kaloriinntaket, dersom du fremdeles ønsker å telle kalorier. Under 1500 er ikke å anbefale uansett, da det kan føre til at du mister muskler. Så mitt tips er å fortsette som du allerede gjør, passe på å få i deg nok fett, bekymre deg mindre for kaloriene, og gi kroppen noen uker til å justere seg til denne nye livsstilen. Lykke til! Anonymous poster hash: c0990...7be Tusen takk for svar! Så selv om jeg gjerne vil ned noen kilo, så skal jeg bare spise i vei, så lenge det jeg ikke spiser er karbohydrater? Jeg skal prøve å være tålmodig Er bare litt redd for alle disse kaloriene hvis jeg vil litt ned i vekt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 26. juni 2013 #4 Del Skrevet 26. juni 2013 Du skal normalt ikke behøve å telle kalorier hvis du lever på lavkarbo.Men igjen,noen er så " sensitive" at de må telle litt. Selv må jeg være streng,ikke noe kunstig søtning og ligge på under 20karber for å komme i ketose. Du får kjøpt strimler (Keto-Diabur-Test 5000) på apoteket .Men du kan fint forbrenne fett uten å være i ketose.Om jeg husker rett, var det noen som nevnte at du kan være i ketose selv om sticksen er negativ og omvendt. Da kan en være dehydrert og få utslag på ketose Dette kan du lese mer om på lavkarbo.no .Gjør et søk i forumet . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 26. juni 2013 #5 Del Skrevet 26. juni 2013 Det holder å telle karbohydrater for å være i ketose. Har du lest artiklene til Peter Attia? http://www.eatingacademy.com Han eksperimenterte mye med ketose og trening. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nocebo Skrevet 26. juni 2013 #6 Del Skrevet 26. juni 2013 Selv om det ikke er det du spør om, så må jeg nesten påpeke en ting - du skal ha i deg begrenset med karbohydrater, og hovedsaklig skal de karbohydratene komme fra grønnsaker (og litt bær)! Om du spiser 10-15 gr. karber hver dag, og av de er det 3x2 i brød, og 1 fra sjokolade, er det ikke mye igjen til grønnsaker! Så du må bli mye flinkere til å spise et variert utvalg med grønnsaker. Vær også obs på sjokoladene, noen tåler søtningsstoffer greit, andre gjør det ikke, så de er det best å klare seg uten! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sengaia Skrevet 26. juni 2013 #7 Del Skrevet 26. juni 2013 Takk for info dere! Supraspinatus: Jeg er helt elendig på engelsk, så jeg får heller søke litt rundt, men takk uansett Kårky: Så om jeg spiser 3000 kalorier, men er i ketose, vil jeg fortsatt ikke gå opp i vekt? Jeg bakte kake forrige uke som bare inneholdt mandler, egg, kremfløte, kakaopulver og litt sukrin. Men jeg spiste en del av den, og tok isste stykket i dag, Før spiste jeg masse tyggis og pastiller, nå er det kanskje en tyggis om dagen, som jeg også skal kutte ut. Sånne strimler skal jeg få kjøpt meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sengaia Skrevet 26. juni 2013 #8 Del Skrevet 26. juni 2013 Nocebo: takk for info! Dette er første gang jeg har prøvd noe fra atkins. Dropper det fremover.. Jeg fortsetter med brokkolien og litt annet, og kommer til å spise litt bringebær med gresk yogurt/yogurt naturell/uten sukker. Det blir spennende å se hva som skjer med meg og kroppen etter hvert har en tante som gikk ned masse, var i ketose. Hun sa at hun fikk så fin hud etter en god stund Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 26. juni 2013 #9 Del Skrevet 26. juni 2013 Vel,i prinsippet ja. Men så er vi ikke A4, så hva som virker for deg behøver ikke virke for meg. Du er nødt til å teste deg litt frem. Hva skal til for at du kommer i ketose. Og den kaka,skal jo stengt tatt være kun til kos da Husk at disse strimlene kan gi feil utslag,det er ikke en opplest og vedtatt sak. Du må drikke mye vann og du skal IKKE teste rett etter matinntak. Jeg tester rett før jeg legger meg og minst 2 timer etter siste måltid. Du kan få utslag om du er dehydrert,så pass litt på . Tyggis har skjulte karber og en del søtningsstoff som kan holde deg langt unna ketose.Sjekk pakka Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nocebo Skrevet 26. juni 2013 #10 Del Skrevet 26. juni 2013 (endret) Nocebo: takk for info! Dette er første gang jeg har prøvd noe fra atkins. Dropper det fremover.. Jeg fortsetter med brokkolien og litt annet, og kommer til å spise litt bringebær med gresk yogurt/yogurt naturell/uten sukker. Det blir spennende å se hva som skjer med meg og kroppen etter hvert har en tante som gikk ned masse, var i ketose. Hun sa at hun fikk så fin hud etter en god stund Jeg gikk ned mye da jeg levde lavkarbo. Desverre gikk ting rett vest psykisk, og kostholdet fulgte etter. (og vekta...) Men målet er å komme tilbake i de gode vanene. Ang kalorier - i utgangspunktet skal du ikke tenke på det når du spiser lavkarbo. Noen få må passe på dem likevel. Men det er ikke noe du skal bekymre deg for før du har opplevd LANGVARIG vekt-stillstand. Dvs. mer enn bare en uke eller to. Med lavkarbo vil de fleste oppleve at appetitten justerer seg selv, så det blir heller ikke nødvendigvis så lett å overspise, som på et høykarbo-kosthold. Få inn blomkål, salater, squash, aubergine, sellerirot, stangselleri, tomat, +++. Det er så mye gode grønnsaker du kan spise. Hilsen en som ikke likte grønnsaker i oppveksten...! Endret 26. juni 2013 av nocebo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #11 Del Skrevet 26. juni 2013 Synes først og fremst du virker litt for utålmodig Jeg har selv levd ketogent og gikk ned så mye som jeg ønsket med det. Etter det har jeg levd på et moderat lavkarbokosthold. Det fungerer ypperlig for meg. Synes det virker som du begynner å få kontroll på hva dette går ut på, men vil bare anbefale deg to ting: - Les, les og les!! Kjøp en bok eller les alt du kommer over på lavkarbo.no. Det er det mange gode tråder fra de som har holdt på med dette lenge. Jeg blir skeptisk til at du streber etter å komme i ketose når du tydeligvis ikke vet hva det er. - hold deg unna søtsakene en stund. Det er anbefalt å holde seg helt unna både alkohol, Pepsi Max og annet kunstig søtningstoff de første to (?) ukene. Etterpå kan disse tingene også være årsak til at vekta står stille, men det trenger ikke gjelde deg. Lykke til!Anonymous poster hash: e11b3...06a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sengaia Skrevet 26. juni 2013 #12 Del Skrevet 26. juni 2013 Da kan jeg spise så mye jeg vil av "vanlig" karbofri mat?! Deilig! Karbofri gryterett lagd fra bunnen med kylling, fløte, karri ig kinakål er jo supergodt! Ikke mer kake nå, og ikke tyggis eller noe heller Så skal jeg få kjøpt meg sånne sticks Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nocebo Skrevet 26. juni 2013 #13 Del Skrevet 26. juni 2013 Da kan jeg spise så mye jeg vil av "vanlig" karbofri mat?! Deilig! Karbofri gryterett lagd fra bunnen med kylling, fløte, karri ig kinakål er jo supergodt! Ikke mer kake nå, og ikke tyggis eller noe heller Så skal jeg få kjøpt meg sånne sticks Takk for svar! Husk at fløte inneholder karbohydrater, men det metter også godt. Så helt karbofri er den jo ikke. Les deg opp på lavkarbo, finn deg en retning du ønsker å følge, og kos deg med alle lavkarbo-matbloggene som finnes. Så er det lett å finne inspirasjon når hodet er tomt for idéer. Og en kjapp ting til - det er ikke noe mål å ikke få i seg karbohydrater, men å få dem fra de riktige kildene. (oooog enda en ting - noen melon-typer er ikke de verste, jeg har på varme sommerdager laget meg en liten skål med jordbær og piel-del-sapo melon, nydelig! ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sengaia Skrevet 26. juni 2013 #14 Del Skrevet 26. juni 2013 Jeg så ikke deres svar før nå, anonym og nocebo. Jeg har lest en god del, men jeg har helt tydelig ikke fått med meg alt.. har lest litt over alt, men må nok skaffe meg en bok nocebo: gikk psyken rett vest som følge av lavkarbo? Jeg er generelt ikke helt god psykisk, så får håpe dette ikke skjer med meg... Uansett; jeg får prøve å være tålmodig, kutte ut søtstoffer og kjøpe en bok Før gjorde jeg ikke noe annet enn å spise kornblandinger, havregrøt, gå rundt sulten, drikke fanta zero og tygge tyggis og sukkerfrie pastiller.. no more 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 26. juni 2013 #15 Del Skrevet 26. juni 2013 Jeg gikk ned mye da jeg levde lavkarbo. Desverre gikk ting rett vest psykisk, og kostholdet fulgte etter. (og vekta...) Men målet er å komme tilbake i de gode vanene. Ang kalorier - i utgangspunktet skal du ikke tenke på det når du spiser lavkarbo. Noen få må passe på dem likevel. Men det er ikke noe du skal bekymre deg for før du har opplevd LANGVARIG vekt-stillstand. Dvs. mer enn bare en uke eller to. Med lavkarbo vil de fleste oppleve at appetitten justerer seg selv, så det blir heller ikke nødvendigvis så lett å overspise, som på et høykarbo-kosthold. Få inn blomkål, salater, squash, aubergine, sellerirot, stangselleri, tomat, +++. Det er så mye gode grønnsaker du kan spise. Hilsen en som ikke likte grønnsaker i oppveksten...! hahah akkurat det samme som meg.Jeg hata grønnsaker til jeg startet på lavkarbo. Nå sitter mine foreldre i sjokk og ser på at jeg gomler både rå og dampede grønnsaker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nocebo Skrevet 26. juni 2013 #16 Del Skrevet 26. juni 2013 Jeg så ikke deres svar før nå, anonym og nocebo. Jeg har lest en god del, men jeg har helt tydelig ikke fått med meg alt.. har lest litt over alt, men må nok skaffe meg en bok nocebo: gikk psyken rett vest som følge av lavkarbo? Jeg er generelt ikke helt god psykisk, så får håpe dette ikke skjer med meg... Lavkarbo hadde absolutt ikke noe med psyken å gjøre. Det var det sykdom og dødsfall i aller nærmeste familie og ekstremt vanskelige forhold på jobb som gjorde! Men når jeg gikk skikkelig på tryne psykisk, så klarte jeg desverre ikke å opprettholde det kostholdet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nocebo Skrevet 26. juni 2013 #17 Del Skrevet 26. juni 2013 hahah akkurat det samme som meg.Jeg hata grønnsaker til jeg startet på lavkarbo. Nå sitter mine foreldre i sjokk og ser på at jeg gomler både rå og dampede grønnsaker Jeg absolutt HATET brokkoli! Fysjåfy. Men så flyttet jeg hjemmefra og innså at tilberedning av grønnsaker kunne gjøres på flere måter enn å koke dem ihjel i en tre-fire timer. (ok, litt overdrevet ) Og med litt smør på, som jo absolutt er tillatt med lavkarbo, så blir de jo ekstra gode Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 26. juni 2013 #18 Del Skrevet 26. juni 2013 Nøtter og nøttemel må du være obs på dersom du skal leve ketogent. Fort gjort å spise mer karbohydrater enn du planlegger. Dersom du holder deg til grønnsaker som hovedingrediens i alle retter. (Halve tallerkenen minst!) Et stykke kjøtt til hvert måltid. Totalt bør kjøttmengden tilsvare den mengde som skal til for å du får i deg ca 1g protein per kg kroppsvekt. Veier du 64kg skal du få i deg ca 64g protein hver dag. Trenger ikke telle dette kjempenøye. De fleste får i seg nok uansett. Det tilsvarer ca 2-300g kjøtt avhengig av kutt. Kjøtt og grønnsaker er kjedelig uten saus. Fet saus eller oljedressinger. Rømmedressinger er lov, men husk at rømme og fløte er lett å overspise. Anbefaler sandefjordsmør-varianter, béarnaise, hollandaise, vinaigrette, rømme/sennepsaus osv. http://www.lillemaane.no er et forlag som gir ut lavkarbobøker i Norge. De har mange gode på norsk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #19 Del Skrevet 26. juni 2013 Takk for info dere! Supraspinatus: Jeg er helt elendig på engelsk, så jeg får heller søke litt rundt, men takk uansett Kårky: Så om jeg spiser 3000 kalorier, men er i ketose, vil jeg fortsatt ikke gå opp i vekt? Jeg bakte kake forrige uke som bare inneholdt mandler, egg, kremfløte, kakaopulver og litt sukrin. Men jeg spiste en del av den, og tok isste stykket i dag, Før spiste jeg masse tyggis og pastiller, nå er det kanskje en tyggis om dagen, som jeg også skal kutte ut. Sånne strimler skal jeg få kjøpt meg Jo. Om du ligger i kalorioverskudd, vil du gå opp i vekt samme hva/hvordan du spiser. Det folk mener med at man kan "spise så mye man vil", og at man "ikke trenger å telle kalorier på lavkarbo", er ikke at det er umulig å legge på seg av det. Det de mener er at man grunnet alt fettet kommer til å bli mett lenge før man klarer å trykke i seg så mye at man havner i kalorioverskudd. Lavkarbo gjør deg mett. Mye mettere enn høykarbo. Derfor vil du automatisk ende opp med å spise færre kalorier, fordi du rett og slett ikke føler behov for det. Det er dette som menes med at man kan spise så mye man vil. Spis deg mett, enkelt og greit. Anonymous poster hash: c0990...7be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sengaia Skrevet 26. juni 2013 #20 Del Skrevet 26. juni 2013 Jo. Om du ligger i kalorioverskudd, vil du gå opp i vekt samme hva/hvordan du spiser. Det folk mener med at man kan "spise så mye man vil", og at man "ikke trenger å telle kalorier på lavkarbo", er ikke at det er umulig å legge på seg av det. Det de mener er at man grunnet alt fettet kommer til å bli mett lenge før man klarer å trykke i seg så mye at man havner i kalorioverskudd. Lavkarbo gjør deg mett. Mye mettere enn høykarbo. Derfor vil du automatisk ende opp med å spise færre kalorier, fordi du rett og slett ikke føler behov for det. Det er dette som menes med at man kan spise så mye man vil. Spis deg mett, enkelt og greit. Anonymous poster hash: c0990...7be Okei, det var det jeg trodde, men så greit det hadde vært å kunne spise ubegrensa ;P Men jeg merker godt hvor mye fortere jeg blir mett av fett, og holder meg medd lenge uten å bli skrubbsulten igjen etter 20 min! Jeg spiser nok litt mer enn jeg burde nå, men kanskje fordi det er litt rart å omstille seg nå... gjennomsnittlig så går det jo greit. Noen dager over 1600 kcal, noen dager under. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå