Gå til innhold

Kjøretimer!


Kala

Anbefalte innlegg

Nå har jeg bestilt meg kjøretimer, starter med en dobbeltime 10.juli. Og jeg kjenner kanskje på en liiten nervøsitet :) Plana er å ta teorien så snart som mulig slik at når kjøreskolen åpner igjen etter ferien skal det bli mulig for de å legge en plan over timene jeg å ha til lappen :)

Hva kan jeg forvente meg av første timen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg hadde første time, kjørte vi rundt i ei gate og øvde på å starte, krypekjøre og kjøre ut til siden. Jeg hadde kjørt en god del før dette, så hva dere kommer til å gjøre, avhenger nok av hvor mye du har kjørt tidligere. Har du ikke kjørt før, regner jeg med at du kommer til å trene på å starte bilen osv.

Lykke til :)



Anonymous poster hash: 5df35...0db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kun enkeltime første gangen. Kjørelæreren ville gjerne se hvilke ferdigheter jeg hadde og hvordan jeg kjørte før hun la opp en videre plan. Kjørte en lite trafikkert vei og kjørte inn og ut av innkjørsler, krypkjøring o.l., så hun kunne observere hvordan jeg taklet dette. Deretter kjørte vi tilbake til kjøreskolen og hun forklarte meg hva som var bra og hva som måtte jobbes mer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt 3800 km tidligere fordelt på 60 timer, så jeg mestrer en god del. Blir bare usikker i bykjøring og enkelte vikepliktsituasjoner. I tillegg er det da med disse rundkjøringene.. Så jeg håper jeg får økt selvsikkerhet i disse situasjonene. Hvordan er det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det over 5 år siden jeg tok lappen, men jeg hadde dobbelttimer der hver gang var fokus på spesielle ting. En gang var det rundkjøringer, neste gang lyskryss, ut-og-inn på forkjørsvei, bykjøring osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det over 5 år siden jeg tok lappen, men jeg hadde dobbelttimer der hver gang var fokus på spesielle ting. En gang var det rundkjøringer, neste gang lyskryss, ut-og-inn på forkjørsvei, bykjøring osv.

Jeg håper på å unngå en masse utover det obligatoriske. Jeg har øvelseskjørt med kjæresten, så han skal være med på første time etter anbefaling fra kjøreskolen. Så vet han også hva kjøreskolelæreren mener jeg må øve mer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjørt 3800 km tidligere fordelt på 60 timer, så jeg mestrer en god del. Blir bare usikker i bykjøring og enkelte vikepliktsituasjoner. I tillegg er det da med disse rundkjøringene.. Så jeg håper jeg får økt selvsikkerhet i disse situasjonene. Hvordan er det med dere?

Min kjørelærer brukte et slags skjema som jeg tror blir brukt på de fleste kjøreskoler. Jeg begynte på nivå en, og det er forskjellige punkter du må bevise at du mestrer sån noenlunde før du kan gå videre. Hvis du allerede er erfaren med å kjøre bil, regner jeg med at du ikke trenger særlig mange timer før du kan gå videre. Rundkjøringer og bykjøring kommer senere i kurset, om jeg ikke husker feil. Jeg ble veldig usikker på bykjøringen første gang, men kjørelæreren min var veldig grei og erfaren, så det gikk veldig greit. Hvis du ikke får det helt til første gangen, er det bare på tenke på at kjørelæreren sannsynligvis har kjørt med elever som har vært betydelig dårligere og mer usikker enn deg selv ;)

Anonymous poster hash: 5df35...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten øvde vi en del på ting jeg følte jeg kunne, litt bortkasta kanskje, men kjørelæreren vet best! :P Bremse jevnt, gire osv. Det der med bykjøring, kryss, rundkjøring osv. må du ikke tenke så mye på, vanskelighetsgraden stiger litt etter litt, det er ikke sånn at læreren kaster deg ut i noe du ikke er klar for :)



Anonymous poster hash: 40671...dc9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :blomst:

Jeg er ganske ivrig her jeg sitter nå, og spent og alt det der, endelig har jeg fått skrapa sammen pengene til lappen :bolledeig:

Jeg håpehåper at dette går bra, at om ikke lenge sitter jeg her med kjøretillatelse og at jeg slipper unna med en god del tusenlapper med tanke på all øvelseskjøringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok bare en og en halv måned fra jeg startet med å øvelsekjøre til jeg kjørte opp. Det virker som om du allerede har litt erfaring, og hvis du virkelig går inn for det, tror jeg at du har lappen om ikke alt for lenge :blomst:



Anonymous poster hash: 5df35...0db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok bare en og en halv måned fra jeg startet med å øvelsekjøre til jeg kjørte opp. Det virker som om du allerede har litt erfaring, og hvis du virkelig går inn for det, tror jeg at du har lappen om ikke alt for lenge :blomst:

Anonymous poster hash: 5df35...0db

Jeg håper vi vil dele erfaring med tanke på tidsforbruk (minus ferietiden) :)

Takktakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper på å unngå en masse utover det obligatoriske. Jeg har øvelseskjørt med kjæresten, så han skal være med på første time etter anbefaling fra kjøreskolen. Så vet han også hva kjøreskolelæreren mener jeg må øve mer på.

Sikkert lurt, og øv masse mellom kjøretimene også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...