Gå til innhold

Privatist + Lånekassen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil man få uttelling hos Lånekassen for å ta opp fag fra videregående skole, som privatist? Dvs forbedre karakteren i fag man har hatt før?

Det er sikkert noen privatister her som vet noe om dette :)

Jeg er noen studiepoeng forsinket pga sykdom, og skulle gjerne kommet helt på rett kjøl igjen ved å ta ekstra fag i tillegg til utdanningen jeg tar nå. Pga mye obligatorisk undervisning samt krevende eksamener er det vanskelig å finne fag som går an å ta samtidig, så derfor lurer jeg på om det går an å ta opp noen gode gamle vgs-fag?



Anonymous poster hash: 4e88b...87d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke dersom det er fag du allerede har hatt.



Anonymous poster hash: 832fb...fd5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hva med fag man ikke har hatt før, da? Hvor mange "studiepoeng" kan man feks. få for en privatisteksamen i faget Biologi 2?



Anonymous poster hash: 4e88b...87d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke støtte fra Lånekassen til privatisteksamen, du må følge undervisning ved en godkjent skole.

Lånekassen teller årstimer, ikke studiepoeng. Biologi 2 er 140 årstimer hvis du tar det over to semestre eller 280 årstimer hvis du tar det på ett semester. For å få støtte må du ta undervisning med minst 50% belastning, noe som tilsvarer 420 årstimer og gir 23 600 kr i støtte. I tillegg kan du få inntil 57 870 kr i lån per semester for å dekke skolepenger.

Altså vil du i ditt scenario ikke kunne få noe uttelling ved å bare ta eksamen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da er nok dette uaktuelt for meg, ja. Får finne noen lette universitetsfag uten obligatorisk undervisning, eller bare drite i det. Den lånesummen som ikke har blitt omgjort til stipend pga forsinkelsen er jo ikke større enn en halv månedslønn (som ferdigutdannet) uansett... :)



Anonymous poster hash: 4e88b...87d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke er mer enn 60 studiepoeng forsinket, kan du jo vente til du er ferdig med utdannelsen din og ta noe enkelt mens du jobber. Du trenger ikke gjøre det nå.



Anonymous poster hash: 84915...a67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du ikke er mer enn 60 studiepoeng forsinket, kan du jo vente til du er ferdig med utdannelsen din og ta noe enkelt mens du jobber. Du trenger ikke gjøre det nå.

Anonymous poster hash: 84915...a67

Nei, jeg er langt mindre enn 60 studiepoeng forsinket nå (og mottar studielån nå, siden jeg tar en fulltidsutdanning).

Hvis jeg tar noen fag etter at jeg er ferdig utdannet, så vil jeg vel ikke få omgjort særlig mye til stipend uansett? Beløpsgrensene for formue og inntekt vil vel gjelde? Eller ser de da på min inntekt/formue i det semesteret hvor forsinkelsen oppsto? Klarte ikke helt å finne ut av dette på Lånekassens sider nå...

Anonymous poster hash: 4e88b...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er ferdig et vårsemester vil du jo ikke rekke å tjene så mye det første halvåret uansett, med mindre du går ut i veldig godt betalt jobb.



Anonymous poster hash: 84915...a67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte visst litt feil i sted, det du skriver er riktig! Jeg blir ferdig et vårsemester, ja. Beløpsgrensen for inntekt "ved støtte i sju måneder eller mindre per kalenderår" hos Lånekassen vil sannsynligvis være på over 400 000 kroner når jeg er ferdig utdannet, og det er jo en god del mer enn jeg tjener på et halvt år i den nybegynnerjobben jeg ser for meg å ha de første par årene etter fullførte studier. Skulle jeg slumpe til og få en jobb med 800 000+ i årslønn som nyutdannet, så tror jeg definitivt at jeg ikke gidder å gjøre noe med de få tusenlappene jeg ikke har fått omgjort til stipend da jeg ble syk for flere år siden ;)



Anonymous poster hash: 4e88b...87d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...