Dina Skrevet 14. april 2004 #1 Skrevet 14. april 2004 Jeg har vært plaget mye med svimmelhet i flere uker nå! Jeg har ikke besvimt, men det føles som om rommet "går rundt", eller som om jeg er på en båt som gynger.... dette skjer både når jeg reiser meg, går, og når jeg sitter stille! Skjønner ikke hva dette kan være! Jeg spiser godt, så det kan ikke ha noe med det å gjør.... Jeg har bestilt time hos legen min, den det var laaaang ventetid for å komme til... :-? Noen av dere som har peiling på hva dette kan slkyldes, eller som har vært plaget av lignede selv??? Dina, på gyngende grunn...!
Gjest GreenSky Skrevet 14. april 2004 #2 Skrevet 14. april 2004 Jernmangel eller en infeksjon på balansenerven, kanskje? Det siste har jeg hatt, ufarlig men plagsomt.
Dina Skrevet 14. april 2004 Forfatter #3 Skrevet 14. april 2004 Jernmangel eller en infeksjon på balansenerven' date= kanskje? Det siste har jeg hatt, ufarlig men plagsomt. Takk for svar GreenSky! Jeg har hørt om infeksjon/virus på balansenerven, men jeg trodde det var veldig alvorlig, og at man regelrett svimte av støtt og stadig.... Kanskje det er ulike grader?? Kan man bli svimmel av høyt blodtrykk??
Gjest 1111 Skrevet 14. april 2004 #4 Skrevet 14. april 2004 Få testet blodtrykket ditt. er det lavt, kan det ha sammenheng med svimmelheten.
Dina Skrevet 15. april 2004 Forfatter #5 Skrevet 15. april 2004 Sjekket blodtrykket i går! Har en lege i familien, som gjorde det for meg...! Det var helt fint, hverken for høyt eller lavt! Får vel bare smøre meg med tålmodighet, og se hva legen sier når jeg har time der, og de får tatt en del blodprøver og sånn... Dina
Doo Wop Skrevet 15. april 2004 #6 Skrevet 15. april 2004 Gå til en muskelterapaut! For meg høres det ut som om det kan være stramme nakkemuskler og aktive Trigger punkter. Fører ofte til svimmelhet, som om rommet "går rundt" Bestill en time hos muskelterapaut imens du venter på lege, og se om du blir bra.
LilleSol Skrevet 15. april 2004 #7 Skrevet 15. april 2004 Hadde det samme problemet + at jeg sovnet støtt og var generelt sliten. Fikk besjked om at jeg hadde jernmangel.
Doo Wop Skrevet 16. april 2004 #8 Skrevet 16. april 2004 Du burde også be om å få sjekket B12 nivået ditt når du er hos legen.
Dina Skrevet 16. april 2004 Forfatter #9 Skrevet 16. april 2004 Kanksje dumt spørsmål; men hva er B12 da? :oops:
Gjest Virvel Skrevet 16. april 2004 #10 Skrevet 16. april 2004 Vitamin B12 er nødvendig for syntesen av DNA, og er dermed viktig i celledelinger (cellen må kopiere arvestoffet sitt før den deler seg, slik at den nye cellen blir identisk). Det er forresten heller sjelden at noen lider av direkte B12-mangel, ofte er det mangel på noe som heter intrinsisk faktor som er årsaken. Da tas ikke B12 opp i tarmen.
Gjest Poirot Skrevet 16. april 2004 #11 Skrevet 16. april 2004 Gravid? (Har forøvrig B-12 mangel, og man kan definitivt bli svimmel av det, men jeg var mest stup trøtt hele tiden)
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2004 #12 Skrevet 16. april 2004 Jeg har hatt virus på balanse nerven. man føler seg veldig svimmel, trøtt og man er veldig ofte ganske kvalm. Veldig ubehagelig men dt går over , men det tar ganske lang tid
Ella Skrevet 16. april 2004 #13 Skrevet 16. april 2004 Uff a meg! Syns veldig synd på deg. Men vær klar over en ting: som regel går slike perioder med svimmelhet over etter et par uker, selv om ingen sikker diagnose er stilt. Dessverre finnes selvfølgelig noen få unntak. Det som står under har jeg skrevet tidligere til en annen bruker som var svimmel. Har selv vært fryktelig svimmel nå nylig. Det som er veldig viktig ang. svimmelhet og legesamtale er å fortelle så nøyaktig som mulig hvordan svimmelheten utarter seg. Det finnes ulike typer svimmelheter og mange forklaringer til disse. Men en ting må du vite: Det er utrolig vanskelig å stille en diagnose! Ser at det er mange som avfeier virus på balanseorganet. Hvorfor skjønner jeg ikke. Selvfølgelig kan du ha et virus. Og det forsvinner normalt etter to til tre uker. En annen tilstand er det som noen kaller Bppv. Selvfølgelig kan det være dette. Og dette vil også normalt gi seg etter et par uker. Det finnes også , som Revetispa sier, spesielle metoder som kan sette disse løse partikelene på plass. En kan også være svimmel pga. blodtrykksfall etc, men da vil svimmelheten som regel merkes som om det svartner. Er svimmelheten din nautisk (føler du at du står på en gyngende båt), eller gyratorisk (alt går rundt i rundt), eller svartner det for deg? Selv var min svimmelhet en typisk gyratorisk svimmelhet. Dvs av verden bare gikk rundt og rundt foran øynene mine, og jeg klarte verken å sitte eller stå. Å ligge var heller ikke hyggelig, men da falt jeg i hvertfall ikke. På det verste brekte jeg meg også. Anfallene (som varte fra ca 30 sek. til 2 min) ble gradvis verre m/ brekninger, for så å bli bedre igjen. De siste gangene jeg svimlet kunne jeg stå oppreist og holde balansen. Øresus og dott i øret fulgte også med. Var god igjen etter tre uker. Og håper selvfølgelig at dette ikke skjer igjen. Jeg var hos lege som nevnte at det kunne være virus på balanseorganet, men legen nevnte også Menieres sykdom. Jeg har også vært hos ørenesehals-spesialist, og han mente at det kunne være knyttet til økt veskemengde i kroppen som forvirret balanseorganene i øret. Stress kunne også være en utløsende faktor. Verken lege eller spesialist kunne gi meg konkluderende svar. Selv håper jeg virkelig at jeg hadde virus på balanseorganet og at det aldri skjer igjen! (Nå er det snart fem måneder siden, og har ikke vært svimmel i det hele tatt:-)) Synes det som ei annen sa om triggerpunkter etc. også kan høres fornuftig ut. Håper du blir bedre sanrt. Hilsen Ella
Gjest medisinstudent Skrevet 16. april 2004 #14 Skrevet 16. april 2004 Hei... Du har fått mange fine svar her....men Kan det være at du har utviklet en panikk angst? (Typiske symptomer = svimmelhet, svette, kaldsvette, kvalme,hjertebank) Slike anfall kan komme uventet, og forsvinne ganske raskt igjen, uten noen nødvendigvis sammenheng med en følelse av redsel/engstelse. (Altså man kan være engstelig i situasjoner uten å være klar over det selv i hodet/tankene, men kroppen sier ifra allikevel ) Det kan jo være verdt å tenke etter: har det skjedd noe spesielt i livet ditt i det siste? (dødsfall, skilsmisse, eksamen, jobbstress, graviditet....) Er du under mye stress? Lykke til hos legen, fortell hvordan det går med deg!
Milly:) Skrevet 16. april 2004 #15 Skrevet 16. april 2004 Jeg har opplevd det samme. Ble i en periode svimmel av å reise meg fort, og våknet midt på natten og følte at jeg var på en båt i full storm. Aner ikke hva det var, men det gikk i alle fall over...muligens fordi jeg begynte å drikke mer vann..
:-) anna Skrevet 17. april 2004 #16 Skrevet 17. april 2004 Svimmelhet kan jo være et symptom på alt fra alvorlige ting (som MS) til helt banale ufarlige ting (som jernmangel). Og det er jo 99 prosent sikkert at det er noe ganske prosaisk. (Ettersom du ikke høres ut til å ha så mange andre symptomer) Gå til legen og beskriv nøye hvordan det føles. Går det rundt - ser du dobbelt - føles bakken ustabil - Etr det hele tiden eller kommer det i anfall. Få tatt blodprøver og andre tester så finner de nok ut av det. Regner med at graviditet ikke er en option?!
Gjest Embla s Skrevet 17. april 2004 #17 Skrevet 17. april 2004 Jeg har nettopp fått beskjed av legen om at jeg er ganske blodfattig og må spise jern. Blir kjempe svimmel når jeg reiser meg opp, trøtt og slapp. Tror det er en ganske vanlig "sykdom" hos kvinner, og noe av det første jeg ville sjekket.
Dina Skrevet 19. april 2004 Forfatter #18 Skrevet 19. april 2004 Tusen takk for kjempefine svar alle sammen! Har time hos legen neste mandag, så får vi se hva hva hun kommer frem til.... Ellers har jeg vel også inntrykk av at det kan være vanskelig for legen å stille en konkret diagnose i sånn tilfeller som dette, dersom man ikke ser av blodprøvene at det er snakk om jernmangel eller annet. Var som sagt plaget med dette en ganske lang periode i fjor også, og legen mente da det rett og slett var stress! :-?
SunAndMoon Skrevet 19. april 2004 #19 Skrevet 19. april 2004 Mamma svimler(/et) mye, trolig fordi hun er jernfattig (tar tabletter), (hun har også fibromylalgi), men jeg tror hovedsaklig det er fordi synet hennes har blitt verre! Når hun begynte med briller (ikke bare lesebriller), så svimlet hun ikke så mye lengre. Så det kan jo hende det har noe med synet ditt å gjøre? Men jeg svimler av og til jeg også, når jeg enten legger meg ned eller setter meg opp fra liggende tilstand, og vet ikke hva dette er. tror det er fordi jeg har fått for lite søvn eller er sliten/har stresset for mye.
Gjest Elena Skrevet 3. november 2012 #20 Skrevet 3. november 2012 Jeg har vært plaget mye med svimmelhet i flere uker nå! Jeg har ikke besvimt, men det føles som om rommet "går rundt", eller som om jeg er på en båt som gynger.... dette skjer både når jeg reiser meg, går, og når jeg sitter stille! Skjønner ikke hva dette kan være! Jeg spiser godt, så det kan ikke ha noe med det å gjør.... Jeg har bestilt time hos legen min, den det var laaaang ventetid for å komme til... :-? Noen av dere som har peiling på hva dette kan slkyldes, eller som har vært plaget av lignede selv??? Dina, på gyngende grunn...! Hei Det høres ut som krystallsyken. Ufarlig, men veldig ubehagelig. Elena
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå