Gå til innhold

Særeie/Felleseie?

Særeie eller felleseie  

1 stemme

1. 1. Særeie eller felleseie

• Særeie
      5
    • Felleseie
      36
    • Har ikke diskutert det
      5

Fremhevede innlegg

Skrevet
Felleseie..Alt mitt er hans og omvendt!

Samme her. :Nikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Felleseie.........som det egentlig har vært siden vi traff hverandre

Skrevet

Felleseie her også. Dvs - SKULLE jeg gå bort før ham og han gifter seg igjen vil alt som JEG har arver fra min familie (eiendommer og hus) gå direkte til vår datter. Han har dessverre ingen familie (alle er døde) så da vil evt Overformynderiet komme inn i bildet om vi begge skulle gå bort før vår datter er 18. (blir vel litt morbid å tenke sånn også...men man vet jo aldri....)

Gjest Poirot
Skrevet
(blir vel litt morbid å tenke sånn også...men man vet jo aldri....)

Det er svært lurt å tenke sånn!

Skrevet

Nettopp Poirot. Vi skriver under på felleseie pluss testamentet når vi gifter oss

Skrevet

Har diskutert dette med en venninne, og hun mener det spesiellt er viktig med særeie dersom man gifter seg for andre gang, og at det er barn fra tidligere forhold involvert.

Hvordan fungerer felleseie egentlig? Dere skriver at det man tar med seg inn i forholdet, tar man evnt. med seg ut. Men hvordan fungerer dette i praksis? Har noen dilemma her, som jeg gjerne ville fått svar på dersom dere har peiling:

1. Hva hvis man eier en bolig, og ny mann flytter inn her. Etter at man er gift begynner mannen også å betale ned på evnt. lån. Har han rett på noe i det hele tatt ved skilsmisse? Slik jeg forstår det, har han ikke det. Boligen står jo oppført på kvinnen, og det er derfor hun som eier boligen. Men han har jo brukt sine ressurser på hennes lån?

2. Hva hvis man eier en bolig, og ny mann flytter inn. Han har tidligere solgt leilighet og har med seg 300 000,- inn i forholdet v/ ekteskap. Pengene brukes på felles bil, og oppussing. Boligen står fremdeles på kvinnen, men har steget betraktelig i verdi. Hva får han ved evnt. skilsmisse? Pengene står jo ikke lenger på bank, men det er jo allikevel penger han hadde med seg inn i forholdet?

3. Kvinnen har 2 barn, og eier bolig. Mann og barn flytter inn i boligen og blir boende her til hun faller fra. Han bruker sine ressurser på oppussing og nedbetaling av lån. Hvem får da boligen?

Og hva hvis begge faller fra, hvem arver da leiligheten?

Skrevet

Ah! Barn fra tidligere forhold.. Det hadde jeg glemt..

I det første tilfellet du nevner Lulu, tror jeg at kvinnen eier den "andelen" av boligen som hun på gifte-tidspunktet var nedbetalt. Den delen de har nedbetalt sammen eier de sammen (og den siste delen eier jo banken ;) )

Tror jeg.. 8)

I det andre tilfellet tror jeg også at han har lov til å få med seg 300 000 "ekstra" ut.. Selv om det ikke står på en egen konto..

I det tredje tilfellet aner jeg ikke.. :-?

Gjest Poirot
Skrevet

Det finnes mange bra bøker om familierett å få kjøpt, for de som måtte være interessert. der kan man lese om typiske slike sprøsmål som Lullu stiller.

Om man er med å øke en boligs verdi pga oppussing, vil man ofte kunne være med å ta økningen ut igjen også.

Skrevet

Har ikke betsemt oss ennå. I utgangspunktet synes jeg særeie er noe skikkelig dritt. Synes den kun bunner ut i mistillit. :-(

Regelen erjo igrunn veldig enkel..det man tar med inn i ekteskapet eller arver når man er gift er sitt eget. Det meste andre er felles (selv om den ene har betalt "mest").

Blei faktisk litt sur da sambo begynte snakke om særeie. Særlig fordi jeg kommer til å sitte med mer verdier enn han. Burde i tilfelle være jeg som ville hatt særeie, men stoler på at vi ved et brudd(skrekk og gru) vil være så voksne å dele rettferdig og etter "boka" :wink:

Men foreløpig ser det ut til å bli felleseie.

Skrevet
men stoler på at vi ved et brudd(skrekk og gru) vil være så voksne å dele rettferdig og etter "boka" :wink:

Men foreløpig ser det ut til å bli felleseie.

Vil bare minne om at når man står midt oppi et brudd, og skal dele likt...så kan det være veldig vanskelig... Har erfaring fra dette området, og skal si at det ble viktig hvem som skulle ha strykehjernet, og hvem som skulle ha det bildet osv.... Helt latterlig, men denne gang, har vi hatt en samboerkontrakt frem til vi gifter oss, slik at det ikke er noen tvil om hvem som eier hva... og hvem som skal ha hva ved et eventuellt brudd.. (gud forby at det skjer!! :-( )

Det var ikke noe problem å sette opp denne kontrakten, for vi er suuper forelsket, og vet vi ikke kommer til å gå fra hverandre, men det var en formalitet som vi ville ha i orden, så vi gjorde det... Etterpå la vi fra oss hele kontrakten, og har siden ikke trengt å se noe mer på den... får håpe det forblir slik resten av livet!!! :wink:

• Liker 1
Skrevet
1. Hva hvis man eier en bolig' date=' og ny mann flytter inn her. Etter at man er gift begynner mannen også å betale ned på evnt. lån. Har han rett på noe i det hele tatt ved skilsmisse? Slik jeg forstår det, har han ikke det. Boligen står jo oppført på kvinnen, og det er derfor hun som eier boligen. Men han har jo brukt sine ressurser på hennes lån?[/quote']

Det blir vel å betrakte som husleie.

Han skal da ikke bo gratis heller.

Vi skal ha felleseie.

Jeg har litt penger, og han har tatt med seg en bil inn i forholdet.

Leiligheten eier vi 50/50.

Skrevet
Det blir vel å betrakte som husleie.

Han skal da ikke bo gratis heller..

Dersom han bare har betalt halvparten av renteutgiftene, så blir det som husleie, men dersom han har betalt avdrag på lånet, så må han jo også ha "kjøpt seg inn" i deler av leiligheten..

(dette med forskjellen på avdrag og renter har blitt diskutert mye her fra før i forbindelse med samboere)

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva som er "best" for oss. Jeg har stor studiegjeld, mens han eier leiligheten og har penger paa bok/aksjer. Siden jeg tjener lite forelopig gaar pengene mine til aa betjene laan - han betaler alle avgifter/skatter og huslaan. Jeg vil ikke at han skal vaere ansvarlig for min gjeld. Boer vi ha felles- eller saereie? Jeg kommer til aa arve hytte (ikke paa leeenge ennaa haaper jeg! :-( ), men ellers har jeg ingen verdier. Noen (Poirit :oops: ) som har noen tips?

Skrevet

Dere må vel forholde dere til de britiske reglene på området, og ikke de norske.. eller?

Skrevet

:o Det aner jeg faktisk ikke! Vi gifter oss jo i Norge, saa da trodde jeg norske regler gjaldt?

Skrevet

Det må vel bli reglene i det landet dere bor når/hvis dere blir skilt eller dør?

(Amerikanske lover gjelder ikke for nordmenn som bor i Norge og gifter seg i Las Vegas, sånn som Pusekatt gjorde)

Skrevet

Jeg tror også at dere må følge reglene for det landet der dere bor. Det vil jo evt være det landet dere har bodd i hele deres tid som ekteskap..

Ektepar som bor i Norge der den ene parten er norsk og den andre parten er utenlandsk og de giftet seg i den utenlanske partens hjemland, må vel forholde seg til norsk skilsmisselovverk når de skilles?

Gjest Poirot
Skrevet
:o  Det aner jeg faktisk ikke! Vi gifter oss jo i Norge, saa da trodde jeg norske regler gjaldt?

Aner ikke!

Skal dere bo i annet land kan det godt tenkees dette landet har egne regler, som kan overkjøre norske regler.

Kanskej verdt å sjekke med en advokat?

Skrevet

Da faar jeg undersoeke litt naermere! Takk for hjelpen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...