Gå til innhold

Feriepenger pluss minus ferietrekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Får man feriepenger, + minus trekk for feriedager (25 dager)?

Noen som kan forklare? La oss si at jeg tjente 400.000,- i fjor, da får jeg 12 % av dette?

Er det snakk om at jeg må trekke noe for feriedager i tillegg?

Har hørt noe sånt tidligere, men usikker om det stemmer.



Anonymous poster hash: b3d05...c30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får ikke lønn når du har ferie, så du blir trukket for 25 feriedager. Feriepengegrunnlaget står på den siste lønnsslippen din, så regner du 12% av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke lønn når du har ferie, så du blir trukket for 25 feriedager. Feriepengegrunnlaget står på den siste lønnsslippen din, så regner du 12% av dette.

Hva mener du at jeg blir trukket for 25 feriedager?

Har ikke lønnslippen her. Kan jeg ta årslønnen min og regne 12 % av det?

Anonymous poster hash: b3d05...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du at jeg blir trukket for 25 feriedager?

Har ikke lønnslippen her. Kan jeg ta årslønnen min og regne 12 % av det?

Anonymous poster hash: b3d05...c30

Om du har 25 dager ferie, så får du ikke lønn for de dagene. 25 dager er litt mer enn en måned, så når du får ferielønn i juni trekker de bort 25 dager ferie, som blir litt mer enn en vanlig månedslønn. Du tenker kanskje at feriepengene erstatter vanlig lønnsutbetaling, og det er nesten riktig, bortsett fra at du har mer ferie enn en måned, derfor må det trekkes litt ekstra av feriepengene før de utbetales.

Du må se på lønn i fjor minus feriepengene i fjor for å finne feriepengegrunnlaget ditt.

Anonymous poster hash: d0523...e3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på om du har 5 ukers ferie eller 4 uker +1 dag.

Hvis du har 5 uker ferie regner du 12% av 400.000,- (eller feriepengegrunnlaget)

Du får altså 48.000,- i feriepenger

I tillegg til dette trekkes det for 4/26 av månedslønna di som gi 33.333/26*4= 5128,- i trekk.

Dette gjør man fordi feriepengene skal dekke 5 uker med ferie. En lønnsmåned (juni) består av 4,33 uker, så feriepengene dekker litt inn i neste måned. 0,67 uker inn i neste måned - eller 4 dager. Dette kan trekkes på juli-lønna, men de fleste velger å trekke dette på juni-lønna.

En annen måte å gjøre det på er slik

Feriepenger kr. 48.000

Månedslønn kr. 33.333

Trekk for 5 uker ferie kr. 38.461

Som gir samme resultat.



Anonymous poster hash: cb38e...ff8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i juni får du kun feriepenger og ikke vanlig lønn, altså blir du trukket for alle feriedagene du har krav på i år. Hvis du fikk feriepenger i fjor fikk du lønn for 11 måneder og det vil ca være ditt feriepengegrunnlag. Altså månedslønn x 11 mnd = f.eks 35 000 x 11 = 385 000 pluss feriepenger av dette, 385 000 x 12% = 46 200. Dette er ikke helt nøyaktig, men det store bildet.

Ta en prat med lønningsavdelingen på din arbeidsplass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode svar. Jeg skjønte det sånn nogenlunde. :) Jeg får ta og lese det et par ganger. :)

Jeg trodde at man fikk 12 % av fjorårets lønn. Men alt det trekket gjorde meg litt forvirret. Hehe. :)



Anonymous poster hash: b3d05...c30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...