Gå til innhold

Du kan spise hva du vil du.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har noen venner og bekjente som er overvektige, noen av dem mer enn andre. De sliter jo med dette, og det blir litt klaging på vekt og sånn, naturlig nok. Greit det, jeg kan lytte jeg, men en ting som virkelig begynner å irritere meg er denne frasen her som de kommer med til meg: "Du er så heldig du, du kan jo spise hva du vil uten å legge på deg."

Nei, jeg kan faktisk ikke det, nei! Jeg passer på hva jeg pakker i kjeften min, mosjonerer mye og har generelt en sunn livsstil. Jeg hadde en periode nå i vinter der jeg fråtset i mye godt, noe som resulterte i at jeg la på meg 6-7 kg, disse har jeg nå nesten kvittet meg med fordi jeg stoppet og snudde om i tide. Hadde jeg fortsatt hadde jeg sikkert sittet med 10-15 kg for mye nå, og hadde det fortsatt enda litt til... Ja, dere skjønner tegninga. Det er lett å gå opp i vekt, men pokker så hardt å gå ned, det vet jeg faktisk alt om!

Jeg har begynt å si til dem at jeg faktisk er nødt til å passe på hva jeg putter i kjeften for ikke å legge på meg, og da blir de så forbanna snurte!

Jeg kjenner bare at jeg blir så irritert over at de tror at jeg kan spise hva som helst fordi jeg er slank, jeg jobber da for det hver dag, for pokker! Jeg kan kose meg og skeie ut i helgene, men da KUN i helgene. Ellers er det hard jobbing for å holde vekta nede, faktisk.

Er det helt teit av meg å reagere og bli irritert på dette?



Anonymous poster hash: a76cc...dae
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes jo faktisk noen mennesker som spiser det de føler for når de vil, uten å legge på seg. Disse som sliter med å gå opp i vekt. Er man i en deprimert overvekt-periode kan jeg se for meg det er lett å tenke at alle slanke er slik.



Anonymous poster hash: 5a5ab...a47
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vere veldig lett å sei slikt.

Men er så veldig enig med TS. Både kommentaren om at ein kan spise alt, og noko som har irritert meg er at det ikkje er "stuereint" å innrømme at ein slanker seg om ein ikkje har alvorlig overvekt. Altså, eg som skal ned 5 kg (og ikkje 30) kan vell passe kostholdet eg og, uten å måtte forsvare meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en som faktisk spiser hva jeg vil, men jeg spiser ikke ofte for jeg sliter med matlyst. "Hva så", må jeg si, en blir jo ikke lykkelig av å være tynn uansett. Dessuten er jeg møkklei av at folk må snakke så jævlig om kropp og utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette irriterer meg også! Har særlig ei venninne som er slik - sier hele tiden at hun er så misunnelig på meg, og skulle ønske hun også så ut som meg og at jeg er så heldig som er så "tynn". (Jeg er forøvrig helt "normal" med en BMI på 20...). "Heldig, det er så enkelt for deg!"

Det ligger derimot mye jobbing og hard selvdisiplin bak vekta mi. Jeg fyker opp i vekt om jeg slutter å tenke på det. Jeg grovregner på kalorier og trener sikkert like mange ganger i uka som hun gjør på et år. Jeg ofrer en god del "kos" for å holde meg her, og jeg merker jeg blir snurt når hun dysser det ned til at jeg er "heldig".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke si fra at dere jobber for å ha den vekten dere har. Og om de vil kan du fortelle dem hva du gjør så kan dere gjøre det sammen?



Anonymous poster hash: be8ac...439
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *MaggieQ*

Jeg er en som faktisk spiser hva jeg vil, men jeg spiser ikke ofte for jeg sliter med matlyst. "Hva så", må jeg si, en blir jo ikke lykkelig av å være tynn uansett. Dessuten er jeg møkklei av at folk må snakke så jævlig om kropp og utseende.

Å spise hva du vil er ikke det samme som å spise hvor mye du vil. Hadde du spist mer kalorier enn du forbrenner så hadde du lagt på deg ;)

Jeg er selv en av de som er slank, men det er faktisk sjeldent jeg får høre at jeg er heldig. De fleste spør om jeg trener en del siden jeg holder meg så slank. Tar det som et kompliment da jeg ser trent ut, ikke tynn/mager :) Passer på hva jeg putter i meg i hverdagen(unngår sukker og mye raske karbohydrater).

I helgene spiser jeg det jeg vil, men så trenger jeg noen oppkarbingsdager for å yte bra med joggingen min(jogger 6 dager i uka).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snyltefluen

Ikke alle forstår det der med at folk somregel må trene litt for å kunne "putte i seg hva de vil"

Like ille, om ikke verre, blir det når du annonserer rundt de samme folkene at du gjerne vil gå ned 5-6 av kiloene du gikk opp da du sluttet å røyke. Dette gjelder dog ikke bare de "i godt hold", de tynne hurpene er også tidlig ute med falske erklæringer av type "næhh, men du er jo tynn, se på meg, så feit jeg er" (når det er tydelig at nevnte jente er halvparten så stor som deg)

Endret av Snyltefluen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ikke bare kult å være tynn, jeg hadde en helt perfekt bmi når jeg var hos legen, husker ikke hva det vil si.

Greia med meg er at jeg har en sinnsykt høy forbrenning, jeg er 1.83 høy og veier 72-74kg ca og er en gutt på 22 år.

Jeg kan dytte i meg hva jeg vil, når jeg vil hele tiden, og dette gjør jeg også, jeg har aldri ofret en tanke over hva jeg spiser, og når jeg bestiller pizza fra peppez, spiser jeg en stor alene, og jeg er sulten etter 2-4 timer og kunne sikkert spist en til om jeg ville etter den stunden, og dette er noe helt jævlig, å konstant gå rundt sulten og vil ha noe å spise på, men til gjengjeld går jeg jo aldri opp i vekt.

Så det har både positive og negative sider det å ikke legge på seg...



Anonymous poster hash: e67e3...fae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle forstår det der med at folk somregel må trene litt for å kunne "putte i seg hva de vil"

Like ille, om ikke verre, blir det når du annonserer rundt de samme folkene at du gjerne vil gå ned 5-6 av kiloene du gikk opp da du sluttet å røyke. Dette gjelder dog ikke bare de "i godt hold", de tynne hurpene er også tidlig ute med falske erklæringer av type "næhh, men du er jo tynn, se på meg, så feit jeg er" (når det er tydelig at nevnte jente er halvparten så stor som deg)

Fyfaen, har lyst til å smelle handa i ansiktet på folk som sitter å klager på vekta si når de er halvparten av personen ved siden av.

Anonymous poster hash: 3b85c...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle forstår det der med at folk somregel må trene litt for å kunne "putte i seg hva de vil"

Like ille, om ikke verre, blir det når du annonserer rundt de samme folkene at du gjerne vil gå ned 5-6 av kiloene du gikk opp da du sluttet å røyke. Dette gjelder dog ikke bare de "i godt hold", de tynne hurpene er også tidlig ute med falske erklæringer av type "næhh, men du er jo tynn, se på meg, så feit jeg er" (når det er tydelig at nevnte jente er halvparten så stor som deg)

Må bare sei at eg er så hjertens enig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har hørt det selv, men de tenker ikke på hvordan jeg lever når jeg ikke skjeier ut. Jeg tar meg også sammen hvis jeg legger på meg 2-3 kg, vil ikke la meg selv forfalle. Veldig få har høy forbrenning. Spiser du lite og trimmer er du mest sannsynlig slank, spiser du mye og sitter på rompa blir du overvektig. Er ikke noe hokus pokus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der viser jo bare hvor mye som sitter i hodet, og hvordan vaner og (destruktive) ting vi gjør sakte men sikkert normaliseres i eget hode bare man gjør det lenge nok, sånn at det blir til en vane. Det er kjent at overvektige undervurderer hvor mye de putter i seg. At det er dumskap og ren ignoranse blir for enkelt, i tillegg til at det nok ikke er ment for å irritere deg. Selvsagt må overvektige ta ansvar for dette selv, men som sagt, dette viser hvor skrudd synet på "normalt" kan bli.



Anonymous poster hash: 114f5...071
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der ikke bare kult å være tynn, jeg hadde en helt perfekt bmi når jeg var hos legen, husker ikke hva det vil si.

Greia med meg er at jeg har en sinnsykt høy forbrenning, jeg er 1.83 høy og veier 72-74kg ca og er en gutt på 22 år.

Jeg kan dytte i meg hva jeg vil, når jeg vil hele tiden, og dette gjør jeg også, jeg har aldri ofret en tanke over hva jeg spiser, og når jeg bestiller pizza fra peppez, spiser jeg en stor alene, og jeg er sulten etter 2-4 timer og kunne sikkert spist en til om jeg ville etter den stunden, og dette er noe helt jævlig, å konstant gå rundt sulten og vil ha noe å spise på, men til gjengjeld går jeg jo aldri opp i vekt.

Så det har både positive og negative sider det å ikke legge på seg...

Anonymous poster hash: e67e3...fae

De negative sidene er vel heller at du herper blodårene dine enn at du er småsulten. Spis deg mett på skikkelig mat, ikke pizza, det er bedre for både helsa og søtsuget.

Anonymous poster hash: bff67...cf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...