Gå til innhold

Sliter med fastlegen!


Fremhevede innlegg

Skrevet

Har i dag vært til fastlegen min, jeg har hatt denne legen i 1 år.

Jeg er ikke fornøyd med denne legen og det er 2 gang på rad han ikke gir meg sykemelding når jeg er syk.

har vondt i hodet, og halsen og feber osv.

i går var jeg på jobben og de mente jeg burde kanskje sjekke med legen ang sykemelding.

Nå har jeg fått beskjed om at jeg ikke har flere egenmeldinger igjen før i februar 2014 så han skrev da ut sykemelding for i dag og i morgen mener han jeg kan gå på jobb.

Jeg snakker 8 timer om dagen i tlf, og jeg har nødig lyst å møte kundene med en ikke eksisterende og snørrete stemme.

Jeg har også en ting til jeg vil ta opp med denne legen men jeg frykter at han ikke vil ta meg seriøst.

I helgen merket jeg at det begynte å svi og klø , har vært plaget med urinveisinfeksjon før men da må jeg oftere på do enn nå.

Jeg mistenker at dette kan være en kjønnsykdom eller en soppinfeksjon.

Men jeg føler meg altså ubekvem å snakke med denne legen om dette.

Jeg vurderer å bytte lege og lurer da på hvor lenge er det til jeg kan få ny lege og en ny time, da dette er veldig ubehagelig, samme hva det gjelder så oppsøker jeg ikke lege da jeg ikke føler han tar meg seriøst.

Finnes det andre i samme situasjon ?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan gå til hvilken som helst lege som har ledig time.

Må kanskje betale høyere egenandel men det finner du ut ved å spørre.



Anonymous poster hash: a3821...a95
AnonymBruker
Skrevet

Ny fastlege gjelder fra den 1. i neste mnd, det vil si at hvis du skifter nå har du ny lege fra 1. juli. Hvor fort du får time kommer an på hvor fullt legen har det fremover, samt ferieavvikling.



Anonymous poster hash: 6ff57...8d4
AnonymBruker
Skrevet

Det er legen som avgjør om du trenger sykmelding, ikke du. Hvis du er misfornøyd med fastlegen kan du bytte, det gjelder fra 1. neste mnd, altså juli. Andre leger er ikke pliktig til å ta imot deg med mindre det er akutt, livstruende sykdom, noe du ikke har. *så utrolig lei av de som mener det er de og ikke legen som bestemmer behandling og sykmelding*



Anonymous poster hash: c4c44...caf
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er legen som avgjør om du trenger sykmelding, ikke du. Hvis du er misfornøyd med fastlegen kan du bytte, det gjelder fra 1. neste mnd, altså juli. Andre leger er ikke pliktig til å ta imot deg med mindre det er akutt, livstruende sykdom, noe du ikke har. *så utrolig lei av de som mener det er de og ikke legen som bestemmer behandling og sykmelding* Anonymous poster hash: c4c44...caf

Det handler jo om å bli trodd og tatt på alvor. Om man har en luftveidinfeksjon og ikke føler seg i form til å jobbe (man er jo også smittsom), så burde det ikke vøre noe stort problem for legen å skrive en kort sykemelding. Er ganske lei av leger og andre med en patriarkisk innstilling til pasientene, som ikke kan møte pasientene med et minimum av kommunikative evner og empati.

Anonymous poster hash: 01cfe...92d

Skrevet (endret)

Det er legen som avgjør om du trenger sykmelding, ikke du. Hvis du er misfornøyd med fastlegen kan du bytte, det gjelder fra 1. neste mnd, altså juli. Andre leger er ikke pliktig til å ta imot deg med mindre det er akutt, livstruende sykdom, noe du ikke har. *så utrolig lei av de som mener det er de og ikke legen som bestemmer behandling og sykmelding*

Anonymous poster hash: c4c44...caf

Andre leger er pliktig til å ta imot deg der du befinner deg. F.eks. på ferie. Dersom du er i Kristiansand en måned og har fastlege i Tromsø, så har du krav på time hos legekontor i Kristiansand. Med mindre det er snakk om noe som kan vente i 1-2 mnd.

Edit: Det er greit nok at legen skal ha siste ordet. Men han skal ta dine behov og nytten for samfunnet i betraktning. Om TS smitter 3 personer, så hadde det vært klart mer samfunnsnyttig å sykemelde henne litt ekstra.

Endret av hemulen
AnonymBruker
Skrevet

Samtidig så har du jo hatt veldig mange egenmeldingsdager dersom du ikke har flere igjen før i februar 14, IA- avtale eller ei.

Enten er helsa di så dårlig at den bør gås nærmere etter i sømmene, eller så bør du kanskje skaffe deg en jobb du føler er mer inspirerende?

Anonymous poster hash: e3154...d8d

  • Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar jeg har nå byttet lege til en som ligger mellom der jeg bor og jobber, jeg så forsåvidt at min forrige lege hadde mest plass tilgjengelig på lista om det kan bety noe.

Jeg bor i en stor by.

Jeg er jo ikke lege selv, men noen ganger er det ikke alltid man kan stole på en lege de skal jo vurdere ut i fra beste evne og ikke alle er like gode.

vi har kun 5 egenmeldinger på et år.

og det er meningen at om man trenger utover 3 dager skal man få sykemelding men han har ikke gitt meg det så jeg har brukt egenmeldinger i 3 dager og gått på jobb halvfrisk.

Satser på at denne legen er litt mer omtenksom :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar jeg har nå byttet lege til en som ligger mellom der jeg bor og jobber, jeg så forsåvidt at min forrige lege hadde mest plass tilgjengelig på lista om det kan bety noe.

Jeg bor i en stor by.

Jeg er jo ikke lege selv, men noen ganger er det ikke alltid man kan stole på en lege de skal jo vurdere ut i fra beste evne og ikke alle er like gode.

vi har kun 5 egenmeldinger på et år.

og det er meningen at om man trenger utover 3 dager skal man få sykemelding men han har ikke gitt meg det så jeg har brukt egenmeldinger i 3 dager og gått på jobb halvfrisk.

Satser på at denne legen er litt mer omtenksom :)

Men hvorfor er du så mye syk? De aller fleste bruker jo ikke opp egenmeldingene i løpet av ett år - og du sier i tillegg at du har vært lengre syk en egenmeldingsperioden og fordi du ikke har fått sykemelding har du gått og hanglet etterpå... Er du syk eller er du "syk"? Er det noe med jobben som gjør at du er mer syk - kanskje du burde tenke på å finne en annen jobb???

Anonymous poster hash: d03c3...541

Skrevet

jeg har bare veldig lett for å bli forkjølet og har astma så jeg blir kanskje litt oftere syk.

i vinter satt jeg i trekk på jobben å var ofte syk, fikk bytte plass nå og da ble jeg sjeldnere syk.

jeg er veldig glad i jobben min så jeg er ikke "syk"

Men jeg får som regel influensa og halsbetennelse lett pga jeg fryser lett og vertfall i trekk.

Men blir man syk skal man få hjelp legehjelp i form av medisiner osv.

tok blodprøve og det var virus der, men han mente bare at jeg kunne få tilrettelagt arbeid på jobb, jeg er ansatt i kundeservice jeg kan ikke gjøre så mye annet enn å prate og med en stemme som piper som en kråkeunge så er det liksom ikke så lett å tilrettelegge, gi meg en dag eller 2 å komme meg på var utenkelig. Det er derfor jeg ikke føler at han har noen personlig forhold til meg som pasient jeg er bare ett tall, og det akter jeg ikke å være, ingen av mine leger har vær sånn pga flytting har jeg hatt 2-3 siden jeg ble født og nå fikk jeg bare velge en når jeg flyttet til hjembyen min.

men ser framover og håper dette er en flink lege :)

Skrevet

Men blir man syk skal man få hjelp legehjelp i form av medisiner osv.

Har du virusinfeksjon, så er det dessverre lite legen kan gjøre. Da får du ikke medisiner. Mange går da videre til neste lege/legevakten fordi de ikke fikk noe.

Men er du syk (og spesielt når du er smittebærende), så skal du ha sykemelding. Hater folk som går på jobb når de kan smitte. Blir sjeldent syk, men noen typer forkjølelse slår meg helt ut i lang tid. Lå syk i over en uke ifjor sommer fordi en-eller-annen idiot skulle være flink. Mesteparten av avdelingen ble smittet og det ble hardt for dem som var på jobb. Så jeg er mer tilhenger av at folk er hjemme :)

Tror du gjør lurt i å bytte lege. Det kan være stor forskjell på leger og det lønner seg at lege og pasient er på bølgelengde. Da blir det faktisk færre henvisninger og sykemeldinger, påstår de som har greie på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...