Gå til innhold

Sluttoppgjør ift feriepenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal slutte i jobbe og starte en ny om ikke så lenge. Jeg er foreløpig ikke satt opp på noen ferie i sommer, så jeg lurer på hvordan det nå blir.

Jeg har tre måneders oppsigelsestid, og starter ny jobb 1. september.

Blir feriepenger opptjent hittil i år automatisk utbetalt på sluttoppgjøret eller får jeg dem etterbetalt i juni neste år?

Må jeg ta ut ferien min i oppsigelsestiden eller kan jeg be om å få lønn i stedet?



Anonymous poster hash: 883d2...f02
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ifølge lov skal du ha opptjente feriepenger hittil i år utbetalt sammen med siste lønnsutbetaling (sannsynligvis ilag med månedslønna for august da, siden du vel slutter etter 31. august)

Det mange gjør, er imidlertid å be om at pengene utbetales først neste år. Noen arbeidsgivere syns dette er ok, andre ikke. Det blir trukket skatt av feriepenger opptjent 2013 utbetalt i 2013, mens hvis du får dem utbetalt neste år utbetales de uten skattetrekk. Derfor ber mange om å få pengene neste år. Men uansett; det er jo ikke skattefrie penger; alt man har fått av feriepenger og lønn regnes som inntekt og beskattes for året. Ulempen er om du da kommer så høyt i inntekt i 2013 at du får mer toppskatt enn du ville fått om du ventet med å få pengene til i 2014. På den annen side kan du får renteinntekter hvis du setter pengene på konto nå i stedet for at arbeidsgiver skal få ha dem på konto til juni neste år. På min arbeidsplass ville du kunne bedt om å få pengene i f.eks januar 2014 og da utbetalt uten skattetrekk siden pengene da ble utbetalt i det året ferien som skal finansieres av disse pengene er ment å skulle avvikles

Når det gjelder årets ferie må du snakke med arbeidsgiver. Ifølge ferieloven skal du kunne ta tre uker sammenhengende ferie i tidsrommet 1. mai til 1. september (har ikke helt klart for meg om det kanskje var 1. juni til 30 september, men du skjønner poenget) Tror ikke de kan kreve at du tar ut all ferien din i oppsigelsestiden, men kan nok kreve 3 uker. Du får avklare med arbeidsgiver; kanskje syns de det er en fordel at du IKKE tar ferie hvis du er villig til det, så de får bedre tid til å få på plass din erstatter. Den ferien du ikke tar ut, skal du ha utbetalt i lønn når du slutter.

Lykke til i ny jobb ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...