AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #21 Skrevet 26. juni 2013 Dette har ingenting å gjøre med at hundene ikke får mental trening. Tvert om så får de plenty av det her i form av blant annet spor og beriket miljø. Det er dette med at man på død og liv skal lære hundene å sitte som jeg synes er litt tullete. En hund kan jo fint lære å la være å hilse/hoppe selv om den står. Det er ikke det at den nødvendigvis sitter som er så viktig. For meg er det det samme med (i mine øyne) det maste hunder som må "gå å legge seg" hele tiden må høre på. For meg er det mer naturlig å avlede og be hunden gjøre noe annet. Om den vil legge seg, eller ikke er ikke opptil meg å bestemme. Med andre ord så er det ingen diskusjon fra min side om hvorvidt man skal gjøre mentalt krevende øvelser eller ikke. Og i den sammenheng er jo ikke det å sette seg så mentalt krevende uansett. Poenget mitt var - og er at man ikke på død og liv må lære valpen å sitte når den kommer i hus. Det finnes så mye mer annet og fornuftig å gjøre og trene på. Det med å ikke begynne med intensiv trening, men heller fokusere pånat valpen får en trygg tilknytning til de nye eierne, og gjør seg kjent med det nye hjemmet, sosialiseres osv er vi vel enige om. Så far vi heller være uenige om sitt er en grei øvelse eller ikke. Jeg synes det er praktisk i mitt hundehold. Min hund viser tydelig glede av aktiviseringsøvelser og faktisk også kommandoøvelser. Den får masse ros. De fleste hunder som trenes positivt synes det er gøy med ulike øvelser. Og selvsagt spor, agility og alt av aktivisering.Anonymous poster hash: 0bc98...96c
miaaca1 Skrevet 26. juni 2013 #23 Skrevet 26. juni 2013 Når får man i det hele tatt tid til å lære en valp kommandoer så tidlig? De gjør jo ikke annet enn å sove, spise, gå på do og kose/leke/bli kjent bittelitt, og så sove igjen Det er langt ifra alle hunder som bare sover, tisser og spiser. Kommer veldig an på hvilke rase du har også. Har du f.eks en jakthund, ville jeg aldri ventet særlig lenge med å trene den opp. Hunder har godt av å lære fra første dag, det er absolutt ikke noe galt i det. Vi mennesker er forskjellige, akkurat som hunder er det.
Gjest Hyssingen Skrevet 26. juni 2013 #24 Skrevet 26. juni 2013 Det er langt ifra alle hunder som bare sover, tisser og spiser. Kommer veldig an på hvilke rase du har også. Har du f.eks en jakthund, ville jeg aldri ventet særlig lenge med å trene den opp. Hunder har godt av å lære fra første dag, det er absolutt ikke noe galt i det. Vi mennesker er forskjellige, akkurat som hunder er det. Da prioritere vi bare forskjellig. Jeg valgte å heller bruke våkentiden på å bli kjent med hverandre og omgivelsene, og dotrening. Trening på sitting og ligging osv ventet jeg med i en måneds tid
Chien Skrevet 26. juni 2013 #25 Skrevet 26. juni 2013 En liten valp trenger i gjennomsnitt mellom 18 og 20 timer med søvn i døgnet, så at din sov mindre, gjør din valp godt utenfor normen. Jeg er klar over hva en valp trenger. Men valper er faktisk like forskjellige som oss mennesker. Noen sover mer enn andre. Noen valper er rett og slett født mer rastløse, og sover dermed mindre. Sånn var min. I dag er han en rolig flott Bichon-blanding som fortsatt er mer leken enn andre voksne hunder, men mye roligere og kjempe lydig.
Sugerøret Skrevet 26. juni 2013 #26 Skrevet 26. juni 2013 Men det å lære å gå på do ute,det å lære seg å sove på et nytt sted- det er jo trening Det kommer vel ann på hvordan en ser ting. For meg er valpetrening alt som er nytt for valpen.Ikke kun "sitt" eller " dekk" Det å gå i trapper, møte naboer, gå på grus for første gang. osv 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #27 Skrevet 26. juni 2013 Tusen takk for fornuftige svar ble litt overveldet helt alene mens mannen var på jobb og barna på besøk hos venner. Ble så satt ut her selv om jeg har hatt hund tidligere... Men det gikk seg til utover ettermiddagen så mors nerver forsvant tusen takk for svarene Anonymous poster hash: 4b3de...232
Sugerøret Skrevet 26. juni 2013 #28 Skrevet 26. juni 2013 nå må du fortelle hvilken rase da! Og et bilde ville vært knallflott! *er så innigampen valpesyk*
Gjest Hyssingen Skrevet 26. juni 2013 #29 Skrevet 26. juni 2013 nå må du fortelle hvilken rase da! Og et bilde ville vært knallflott! *er så innigampen valpesyk* ååh jeg og! Savner lukten av valp, og å kose med den lille tjukke magen
Gjest Hyssingen Skrevet 26. juni 2013 #30 Skrevet 26. juni 2013 Men det å lære å gå på do ute,det å lære seg å sove på et nytt sted- det er jo trening Det kommer vel ann på hvordan en ser ting. For meg er valpetrening alt som er nytt for valpen.Ikke kun "sitt" eller " dekk" Det å gå i trapper, møte naboer, gå på grus for første gang. osv Selvsagt. Jeg ser på trening som å sitte på pleddet med godbiter i en hånd og fult fokus på målet. Men det er jo selvsagt også trening de tingene du nevner
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #31 Skrevet 26. juni 2013 Jeg er klar over hva en valp trenger. Men valper er faktisk like forskjellige som oss mennesker. Noen sover mer enn andre. Noen valper er rett og slett født mer rastløse, og sover dermed mindre. Sånn var min. I dag er han en rolig flott Bichon-blanding som fortsatt er mer leken enn andre voksne hunder, men mye roligere og kjempe lydig. Dummeste jeg har hørt. Søvnbehov er ganske så likt når det gjelder mennesker og dyr. Ingen babyer er "født rastløse". Heller ikke valper. Anonymous poster hash: 5251f...896
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #32 Skrevet 26. juni 2013 Dummeste jeg har hørt. Søvnbehov er ganske så likt når det gjelder mennesker og dyr. Ingen babyer er "født rastløse". Heller ikke valper. Anonymous poster hash: 5251f...896 Jo noen babyer er mye mer urolige enn andre, og man tror dette også er genetisk bestemt, selv om omsorgen den får selvsagt har stor betydning. Selvsagt er noen valper roligere enn andre. Anonymous poster hash: 0bc98...96c
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #33 Skrevet 26. juni 2013 Jo noen babyer er mye mer urolige enn andre, og man tror dette også er genetisk bestemt, selv om omsorgen den får selvsagt har stor betydning. Selvsagt er noen valper roligere enn andre.Anonymous poster hash: 0bc98...96c Roligere ja, men søvnbehovet er det samme. Anonymous poster hash: 5251f...896 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #34 Skrevet 26. juni 2013 Kan dere slutte å spore av snart? Anonymous poster hash: 4e569...84f 1
Chien Skrevet 26. juni 2013 #35 Skrevet 26. juni 2013 Dummeste jeg har hørt. Søvnbehov er ganske så likt når det gjelder mennesker og dyr. Ingen babyer er "født rastløse". Heller ikke valper. Anonymous poster hash: 5251f...896 Dummeste jeg har hørt.
Guybrush Skrevet 26. juni 2013 #36 Skrevet 26. juni 2013 Har hentet vår lille valp i går, den sov hele natten og har spist og lekt og gjort fra seg osv. Men jeg er så overveldet og redd! Er en liten rase. Når skal jeg begynne med å trene på sitt, gi labb osv? Dette var planlagt og etterlengtet, men nå når vi har den i hus er jeg blitt livredd! Hjelp! What to do???Anonymous poster hash: 4b3de...232 Jeg bruker å anbefale folk å bruke god tid på å bli kjent med den rasen de vurderer, helst låne seg en slik hund en dag eller helg fra noen andre, dra flere ganger til oppdretter, skaffe seg litt skikkelig literatur (eksempelvis bøker fra Kanis) osv. Unnskyld om jeg tråkker litt hardt her nå - men hvordan kan dette være godt planlagt om du ikke vet noe om en hunds utvikling? Heldigvis er det jo aldri for seint å lære - så sett igang! Men husk også at en hunds oppførsel senere i livet er svært ofte kraftig påvirket av valpetiden. Aner ikke hvor mange ganger jeg har blitt irritert over folk som har skaffet seg valp og ikke skjønt at de ikke kan reise fra den til jobb/skole og la den være alene før det har gått en god tid.
Alice123 Skrevet 27. juni 2013 #37 Skrevet 27. juni 2013 (endret) Jeg bruker å anbefale folk å bruke god tid på å bli kjent med den rasen de vurderer, helst låne seg en slik hund en dag eller helg fra noen andre, dra flere ganger til oppdretter, skaffe seg litt skikkelig literatur (eksempelvis bøker fra Kanis) osv. Unnskyld om jeg tråkker litt hardt her nå - men hvordan kan dette være godt planlagt om du ikke vet noe om en hunds utvikling? Heldigvis er det jo aldri for seint å lære - så sett igang! Men husk også at en hunds oppførsel senere i livet er svært ofte kraftig påvirket av valpetiden. Aner ikke hvor mange ganger jeg har blitt irritert over folk som har skaffet seg valp og ikke skjønt at de ikke kan reise fra den til jobb/skole og la den være alene før det har gått en god tid. Jeg hadde planlagt valpekjøpet mitt i årevis og lest en trilliard bøker om hundehold og rasen. Sjekket oppdretter grundig og lånt hund av venner. Men da vi kom hjem etter å ha hentet den nøye planlagte og etterlengtede valpen, så ble jeg grepet av en veldig maktesløshet. "HVA NÅ???" Liksom. Man kan forbrede seg til tusen, og fortsatt få en del sjokk. Selv om jeg hadde lest teorien om valpehold, var det helt annerledes med valp i praksis. Selv om jeg valgte rase ut i fra min livsstil hva jeg kan tilby hunden, så ble det ikke HELT som jeg trodde. Min hund viste seg å være "special dog". Endret 27. juni 2013 av Alice123 1
Guybrush Skrevet 27. juni 2013 #38 Skrevet 27. juni 2013 Jeg hadde planlagt valpekjøpet mitt i årevis og lest en trilliard bøker om hundehold og rasen. Sjekket oppdretter grundig og lånt hund av venner. Men da vi kom hjem etter å ha hentet den nøye planlagte og etterlengtede valpen, så ble jeg grepet av en veldig maktesløshet. "HVA NÅ???" Liksom. Man kan forbrede seg til tusen, og fortsatt få en del sjokk. Selv om jeg hadde lest teorien om valpehold, var det helt annerledes med valp i praksis. Selv om jeg valgte rase ut i fra min livsstil hva jeg kan tilby hunden, så ble det ikke HELT som jeg trodde. Min hund viste seg å være "special dog". Tenkte mer på grunnleggende ting som når en valp/hund kan begynne å trenes til forskjellige ting. Ikke en generell "panikk"
Alice123 Skrevet 27. juni 2013 #39 Skrevet 27. juni 2013 Tenkte mer på grunnleggende ting som når en valp/hund kan begynne å trenes til forskjellige ting. Ikke en generell "panikk" Da er vi enige
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #40 Skrevet 27. juni 2013 Jeg bruker å anbefale folk å bruke god tid på å bli kjent med den rasen de vurderer, helst låne seg en slik hund en dag eller helg fra noen andre, dra flere ganger til oppdretter, skaffe seg litt skikkelig literatur (eksempelvis bøker fra Kanis) osv. Unnskyld om jeg tråkker litt hardt her nå - men hvordan kan dette være godt planlagt om du ikke vet noe om en hunds utvikling? Heldigvis er det jo aldri for seint å lære - så sett igang! Men husk også at en hunds oppførsel senere i livet er svært ofte kraftig påvirket av valpetiden. Aner ikke hvor mange ganger jeg har blitt irritert over folk som har skaffet seg valp og ikke skjønt at de ikke kan reise fra den til jobb/skole og la den være alene før det har gått en god tid. Det handler ikke om at vi ikke var forberedt eller manglet kunnskap. Jeg fikk en følelse av overveldethet et par timer dagen etter vi hentet valpen, fordi jeg var alene med den og jeg ble lutt satt ut et øyeblikk. Har aldri du opplevd noe slikt i livet ditt? Uansett hvor godt forberedt man er, så KAN følelsen av "panikk" komme hos alle. Det har skjedd mange nybakte mødre. Så les innlegget mitt skikkelig før du svarer meg på et slikt vis neste gang. Nok en gang tusen takk til dere som kom med fornuftige svar til en noe overveldet valpemamma som desverre ikke visste bedre enn å søke råd på kg. Nettopp for å unngå slike svar irl som det jeg fikk her, som jeg også siterer. Blir nesten satt ut over at du trekker konklusjoner om at man er kunnskapsløs og totalt uforberedt fordi man ett lite øyeblikk føler seg overveldet alene. Til dere andre, det har gått seg bra til lille engelen har blitt nokså husvarm og i dag har i begynt å trene på kommandoen sitt:) virker som hun har skjønt dette opplegget etter godbit nr 2. Vi har jo hatt hund tidligere og ser nå at joda, dette kan vi og vi var godt forberedt, foruten mitt lille "anfall" TS Anonymous poster hash: 4b3de...232
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå