AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #1 Skrevet 25. juni 2013 Har hentet vår lille valp i går, den sov hele natten og har spist og lekt og gjort fra seg osv. Men jeg er så overveldet og redd! Er en liten rase. Når skal jeg begynne med å trene på sitt, gi labb osv? Dette var planlagt og etterlengtet, men nå når vi har den i hus er jeg blitt livredd! Hjelp! What to do??? Anonymous poster hash: 4b3de...232
Sugerøret Skrevet 25. juni 2013 #2 Skrevet 25. juni 2013 Puuuuuuuuuuuust! Grattis med valp,hvilken rase er det snakk om? Trening starter NÅ! Men lær inn en ting av gangen.Og ta korte treningsøkter http://www.dyreklinikk.no/kunnskap/fagartikler/valp-i-huset-morsomt-men-krevende.html http://web2.nkk.no/om-hund/velkommen-valp/den-forste-tiden/ http://web2.nkk.no/om-hund/velkommen-valp/innlaering/ Etterhvert kommer valpekurs. Mye å glede deg til!
Chien Skrevet 25. juni 2013 #3 Skrevet 25. juni 2013 Hva er du er redd for? Bare nyt det. Ikke vær redd Du trenger ikke begynne med treningen i dag! Lær valpen å kjenne litt først, og la den bli trygg på deg. Ikke uroe deg, dette går fint. Bare vær rolig slik at valpen kjenner at du har en rolig energi og blir rolig selv også.
Gjest Nexus Skrevet 25. juni 2013 #4 Skrevet 25. juni 2013 (endret) Ikke begynn med intensiv trening første uka. Valpen har nok med å bli kjent med både deg og omgivelsene. La den få erfaring med at trening er gøy, ikke et mas Det viktigste de første 16-20 ukene er å la den bli kjent med nye steder, mennesker, hunder, barn, eldre, rullestoler, sykler osv. Dvs sosialisere den. Men litt og litt trening om et par uker er bare bra. La den bli litt trygg først. Små valper må man ta korte treningsøkter med, tilpasset deres nivå. Kan anbefale valpekurs på det sterkeste. Lærte masse, til tross for hund i hele oppveksten. Det kan gjøres fra den er ca 12 uker (tidligst). Endret 25. juni 2013 av Nexus
Portvinpiken Skrevet 25. juni 2013 #5 Skrevet 25. juni 2013 La valpen få tid til å venne seg til et nytt hjem. Poenget med å lære hunden "sitt" (noe de jo allerede kan) og "gi labb" etc, ser jeg ingen vits i å i det hele tatt tenke på nå (eller senere). Husk at alt den nå gjør er nytt og også en læring. Hele dagen går med på å lære hvordan ting fungerer. Kos dere hjemme med korte luftinger i hagen osv et par dager, og så kan du begynne å ta den med litt forskjellige steder. Sosialtrening eller beriket miljø, er å introdusere valpen til nye omgivelser, nye lukter, nye lyder, folk, dyr osv. Men husk at det bør skje i korte økter. En liten valp blir fort overfylt i hodet av nye inntrykk og dette kan igjen føre til et stress som gjør at den sover dårligere osv. Veldig lurt å ta litt om gangen. Det holder for eksempel lenge å ta den med på kjøretur til butikken, lufte den litt rundt på parkeringsplassen (5 min) og så hjem igjen på en og samme dag. Ikke alt på en gang. Husk at det er mye inntrykk for en liten baby, og overslitne og overtrette babyer ønsker man jo ikke ;-) 1
Alice123 Skrevet 25. juni 2013 #6 Skrevet 25. juni 2013 Jeg vil anbefale dotrening med en gang. Ta den med ut etter hver gang den har spist, sovet og lekt. Skryt MASSE hver gang den gjør fra seg ute! Om den skulle ha uhell inne, ta den med ut med en gang, og tørk heller opp etterpå. Ikke kjeft eller vær sur om den har uhell inne. Bare rett ut med en gang. Ellers er sosialisering viktig, men den trenger noen dager (vi brukte ei uke) på å bare "bli hjemme". Korte økter er stikkordet. Gratulerer med hvalp! De er fine når de er små 1
Alice123 Skrevet 25. juni 2013 #7 Skrevet 25. juni 2013 Ja, sist men ikke minst... TA DET MED RO. DET ORDNER SEG. Da jeg fikk min første valp freaket jeg helt. Men det går bra. Bare pust med magen.
Gjest Hyssingen Skrevet 25. juni 2013 #8 Skrevet 25. juni 2013 Fantastisk! Velkommen til kaoset som er valp Pust med magen og ta det med ro, dette går bra 1
samanthaa Skrevet 26. juni 2013 #9 Skrevet 26. juni 2013 Når jeg fikk meg valp for noen år siden, begynte jeg med lydighet som "sitt" og "ligg" fra første dag. Det gikk helt fint, og hun kunne sitte på dag nummer 2.
Chien Skrevet 26. juni 2013 #10 Skrevet 26. juni 2013 Når jeg fikk meg valp for noen år siden, begynte jeg med lydighet som "sitt" og "ligg" fra første dag. Det gikk helt fint, og hun kunne sitte på dag nummer 2. Ingen her som sier at det skader valpen å starte med lydighetstreningen i dag. Poenget er bare at det gjør ingenting å vente noen dager, uker med det. Jeg mener at det aller viktigste er at valpen lærer seg å bli kjent i hjemmet, og føler seg trygg med menneskene i familien, osv. 2
Gjest Hyssingen Skrevet 26. juni 2013 #11 Skrevet 26. juni 2013 Når får man i det hele tatt tid til å lære en valp kommandoer så tidlig? De gjør jo ikke annet enn å sove, spise, gå på do og kose/leke/bli kjent bittelitt, og så sove igjen
Chien Skrevet 26. juni 2013 #12 Skrevet 26. juni 2013 Når får man i det hele tatt tid til å lære en valp kommandoer så tidlig? De gjør jo ikke annet enn å sove, spise, gå på do og kose/leke/bli kjent bittelitt, og så sove igjen Ikke alle valper er sånn. Noen sover bare om natten + èn eller to ganger på dagen. Min valp var sånn.
Dragonfly84 Skrevet 26. juni 2013 #13 Skrevet 26. juni 2013 Gratulerer med valp! vi skal snart få valp selv, og jeg føler meg litt overveldet allerede, så vi er flere i samme båt, hvert fall. Hvis du trenger råd om trening og hverdagssituasjoner vil jeg anbefale teacher's pet ehow pets-videoene på youtube. Hun viser positiv trening på en veldig lett og forståelig måte
Portvinpiken Skrevet 26. juni 2013 #14 Skrevet 26. juni 2013 Når jeg fikk meg valp for noen år siden, begynte jeg med lydighet som "sitt" og "ligg" fra første dag. Det gikk helt fint, og hun kunne sitte på dag nummer 2. Alle hunder kan sitte. Det er helt naturlig for de det :-). Hvorfor i all verden de på død og liv skal sitte på kommando er en annen sak.
Gjest Hyssingen Skrevet 26. juni 2013 #15 Skrevet 26. juni 2013 Ikke alle valper er sånn. Noen sover bare om natten + èn eller to ganger på dagen. Min valp var sånn. En liten valp trenger i gjennomsnitt mellom 18 og 20 timer med søvn i døgnet, så at din sov mindre, gjør din valp godt utenfor normen.
Gjest Bud Skrevet 26. juni 2013 #16 Skrevet 26. juni 2013 Her fikset vi "sitt" andre dagen, nå etter to uker er vi i full gang med "gi labb" og "søk" Men som andre her påpeker så kjører vi veldig korte økter.
Gjest Nexus Skrevet 26. juni 2013 #17 Skrevet 26. juni 2013 (endret) Alle hunder kan sitte. Det er helt naturlig for de det :-). Hvorfor i all verden de på død og liv skal sitte på kommando er en annen sak.Det kan være en fordel at den kan sitte på kommando når man f eks møter noen man kjenner på tur. Da kan man unngå uønsket atferd (f eks hoppe opp, hilse uten at vedkommende ønsker) ved å be hunden om å sitte. Kan være praktisk Når noen her skriver at valpen kunne sitte allerede andre dagen, mistenker jeg at den sitter fordi valper ofte gjør det som dempende signal (google det ved tvil). Da reagerer den på at eieren har kommanderende/høy stemme ved å sitte for å vise at den ikke ønsker bråk/konflikt. Det tar litt lenger tid å øve inn "sitt". Man kan f eks starte med å vente til valpen sitter, "kalle" det sitt, og rose/gi godtbit. Såkalt "shaping". (Det er mange andre innlæringsmetoder også, men dette spiller på hundens eget initiativ). Etterhvert vil valpen forbinde ordet "sitt" med å sitte. Når den skjønner hva ordet betyr, kan man si det først, og den setter seg "på kommando". Jeg gjorde "shaping" også da hunden tisset, så nå kan den tisse på kommando (uten at det egentlig er så nyttig). Jeg gjorde det også da hunden krøp på gresset (mulig den klødde på magen eller var varm) og nå kan den også "krype" på kommando. Shaping kan brukes til mye. Ved å belønne at hunden prøver nye øvelser, vil man styrke i itiativet og selvtilliten dens, og da er den enda morsommere å trene. Endret 26. juni 2013 av Nexus
Portvinpiken Skrevet 26. juni 2013 #18 Skrevet 26. juni 2013 Det kan være en fordel at den kan sitte på kommando når man f eks møter noen man kjenner på tur. Da kan man unngå uønsket atferd (f eks hoppe opp, hilse uten at vedkommende ønsker) ved å be hunden om å sitte. Kan være praktisk Når noen her skriver at valpen kunne sitte allerede andre dagen, mistenker jeg at den sitter fordi valper ofte gjør det som dempende signal (google det ved tvil). Da reagerer den på at eieren har kommanderende/høy stemme ved å sitte for å vise at den ikke ønsker bråk/konflikt. Det tar litt lenger tid å øve inn "sitt". Man kan f eks starte med å vente til valpen sitter, "kalle" det sitt, og rose/gi godtbit. Etterhvert vil valpen forbinde ordet "sitt" med å sitte. Når den skjønner hva ordet betyr, kan man si det først, og den setter seg "på kommando". Jeg ser fremdeles ikke poenget. Ingen av mine 14 hunder har jeg lært å sitte på kommando. For meg er det likegyldig om de sitter, står, ligger eller står på hodet. Alle de tingene du nevnte kan man lære en hund uten at den må sitte først. Mange hunder har sogar en kroppsbygging som ikke er så velegnet til å sitte lengre tid av gangen. Og så irriterenede det må være for hunden å hele tiden måtte sette seg ned da... Jeg forstår bare ikke poenget. Men mistenker at det er menneskets måte å vise hvor "flinke" de er til å lære noe hundene allerede kan.
Gjest Nexus Skrevet 26. juni 2013 #19 Skrevet 26. juni 2013 (endret) Jeg ser fremdeles ikke poenget. Ingen av mine 14 hunder har jeg lært å sitte på kommando. For meg er det likegyldig om de sitter, står, ligger eller står på hodet. Alle de tingene du nevnte kan man lære en hund uten at den må sitte først. Mange hunder har sogar en kroppsbygging som ikke er så velegnet til å sitte lengre tid av gangen. Og så irriterenede det må være for hunden å hele tiden måtte sette seg ned da... Jeg forstår bare ikke poenget. Men mistenker at det er menneskets måte å vise hvor "flinke" de er til å lære noe hundene allerede kan.Om det funker for deg å ikke lære hunden sitt, så er jo ikke det noe problem. Selv er min hund slik bygget at den lett sitter. Det er praktisk ved møte av andre mennesker, for ellers vil den gjerne hilse, og ikke alle liker at hunden hilser (den er ganske stor). Men vil folk hilse, får hunden lov og den elsker mennesker Min hund synes ellers det er kjempegøy å gjøre ulike aktiviseringsøvelser (sitte bamse, vinke, rulle rundt, gå mellom ben m.m.). For å øve mentalt med den, så den får brukt hodet sitt, pleier jeg å gjøre disse øvelsene. Jeg bruker positiv trening (positiv forsterkning med ros og godbiter). Jeg skiller også mellom aktiviseringsøvelsene "sette seg/legge seg" og kommandoene "sitt/ligg" (førstnevnte er mer at den kan sitte/ligge og slappe av, sistnevnte er en strammere sitt/ligg for lydighetstrening). "På plass", "ligg", "sitt", "bli" er altså mer kommandoer, som den skal gjøre, ikke for gøy, men fordi det er nødvendig (og her har jeg et grenseord om den ikke adlyder, fordi vi har øvd så mye på det at den vet hva kommandoene betyr, og den får en grense om den ikke adlyder. På aktiviseringsøvelsene er det kun gøy og godbiter, ikke grenser). Endret 26. juni 2013 av Nexus 1
Portvinpiken Skrevet 26. juni 2013 #20 Skrevet 26. juni 2013 Om det funker for deg å ikke lære hunden sitt, så er jo ikke det noe problem. Selv er min hund slik bygget at den lett sitter. Det er praktisk ved møte av andre mennesker, for ellers vil den gjerne hilse, og ikke alle liker at hunden hilser (den er ganske stor). Men vil folk hilse, får hunden lov og den elsker mennesker Min hund synes ellers det er kjempegøy å gjøre ulike aktiviseringsøvelser (sitte bamse, vinke, rulle rundt, gå mellom ben m.m.). For å øve mentalt med den, så den får brukt hodet sitt, pleier jeg å gjøre disse øvelsene. Jeg bruker positiv trening (positiv forsterkning med ros og godbiter). Jeg skiller også mellom aktiviseringsøvelsene "sette seg/legge seg" og kommandoene "sitt/ligg" (førstnevnte er mer at den kan sitte/ligge og slappe av, sistnevnte er en strammere sitt/ligg for lydighetstrening). "På plass", "ligg", "sitt", "bli" er altså mer kommandoer, som den skal gjøre, ikke for gøy, men fordi det er nødvendig (og her har jeg et grenseord om den ikke adlyder, fordi vi har øvd så mye på det at den vet hva kommandoene betyr, og den får en grense om den ikke adlyder. På aktiviseringsøvelsene er det kun gøy og godbiter, ikke grenser). Dette har ingenting å gjøre med at hundene ikke får mental trening. Tvert om så får de plenty av det her i form av blant annet spor og beriket miljø. Det er dette med at man på død og liv skal lære hundene å sitte som jeg synes er litt tullete. En hund kan jo fint lære å la være å hilse/hoppe selv om den står. Det er ikke det at den nødvendigvis sitter som er så viktig. For meg er det det samme med (i mine øyne) det maste hunder som må "gå å legge seg" hele tiden må høre på. For meg er det mer naturlig å avlede og be hunden gjøre noe annet. Om den vil legge seg, eller ikke er ikke opptil meg å bestemme. Med andre ord så er det ingen diskusjon fra min side om hvorvidt man skal gjøre mentalt krevende øvelser eller ikke. Og i den sammenheng er jo ikke det å sette seg så mentalt krevende uansett. Poenget mitt var - og er at man ikke på død og liv må lære valpen å sitte når den kommer i hus. Det finnes så mye mer annet og fornuftig å gjøre og trene på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå