AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #1 Skrevet 24. juni 2013 For et par uker siden var jeg hos legen for å finne ut hvorfor jeg er så trøtt, svimmel, slapp og helt ute av form. Fikk så et brev hvor det sto at legen mistenkte B12 mangel, og jeg har nå vært tilbake for å ta et par oppfølgingsprøver. Jeg lurer på om det er noen der ute som har denne mangelen, og hvor lav den må være før en evt får injeksjoner eller tilskudd i form av tabletter? Min er 141, tror ikke det er så veldig lavt, men jeg føler meg skikkelig på bunn..... Anonymous poster hash: 40818...912
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #2 Skrevet 24. juni 2013 Usj, jeg har hatt det, det er fælt. Vet dog ikke hvor lavt nivåene må være, men om du føler deg trøtt og slapp må jo noe gjøres uansett. Spis mat med mye B12 (men ikke glem de andre vitaminene og næringsstoffene!) og, om du ikke får noe fra legen, kjøp ølgjær eller noe på matbutikken. Det er ikke reseptbelagt, men funker ganske greit. Det tar litt tid å komme seg ovenpå igjen, iallfall helhetlig; jeg merket bedring ganske fort, men kroppen hang liksom ikke helt med. Anonymous poster hash: aa139...428
Elanore Skrevet 24. juni 2013 #3 Skrevet 24. juni 2013 Min var i grenseland eller litt under normalen. Legen min sa at jeg fikk resept på injeksjonsvæsken med B12, og så tok vi det derfra... Personlig driter jeg litt i hvor næringsverdiene mine ligger, jeg og legen min ser på den generelle utviklingen. Hvis man gradvis får mindre av noe, så sier det seg selv at man likegjerne kan fylle på før det regnes som lavt. Tviler på at alle leger tenker slik, men for oss, har dette funket fint. Er en fordel å måle disse verdiene jevnlig, for da kan du bruke argumentet med generell utvikling fremfor å se på den enkelte prøven, så slipper du å vente på symptomhaggelet før man gjør noe. Jeg er lav på veldig mye, da... - Jern - Kalium - B6 - B9 (folat) - B12
MyElixir Skrevet 24. juni 2013 #4 Skrevet 24. juni 2013 (endret) Leste et sted at normalen lå mellom 130 og 650, men dersom den lå under 170 så ble det tatt utvidede prøver. Doktor.no tror jeg det var. Jeg slet med det samme som deg, slapp og helt utkjørt. Fikk først påvist uttalt D-vit-mangel, og begynte på dobbel dose hver dag. Jeg måtte også ta utvidet B12-prøve. Venter på svar. Har du også sjekket D-vit? Kanskje verdt et forsøk det også. God bedring Endret 24. juni 2013 av MyElixir
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #5 Skrevet 24. juni 2013 Har sjekka D - vit også ja. Blir bare så drittlei av å være sliten. Har vært sånn i mange år, vet at folk faktisk opplever meg som lat og usosial, men er så tappa når jeg kommer fra jobb at jeg bare sitter i en stol og kikker i lufta . Satser på at det er mulig å finne noe som kan hjelpe meg opp på et normalt energinivå .-D Anonymous poster hash: 40818...912
Elanore Skrevet 24. juni 2013 #6 Skrevet 24. juni 2013 ... klarer du å oppfordre legen din til å behandle deg som forsøk på diagnostisering? Noen ganger forsøker man behandling for noe man er usikker på, og så ser man på symptomene. Ved en påvist mangelsykdom, er ikke dette farlig praksis, akkurat. Nå er det vel ikke under normalen helt enda, men du tar ikke skade av å få litt påfyll uansett.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #7 Skrevet 25. juni 2013 Det er naturlig at nivået av B12 svinger, uten at det trenger å bety mangel. Dersom du har B12 mangel vil det hope seg opp en del andre stoffer i blodet, og det er disse legen sjekker når han tar utvidete prøver. Mangel på B12 vil også føre til vansker med å omdanne folat, slik at det er feil i cellestørrelsen i blodet (for å si det veldig forenklet). Dette vil også kunne ses på utvidete blodprøver. Lave verdier som ikke er uttalt mangel (mellom 100 og 250) kan også komme av andre ting, som ren folatmangel, jernmangel eller behandling med f.eks p-piller. Hvis blodprøvesvarene av en eller annen grunn ikke er entydige vil legen sannsynligvis forsøke b12 uansett, men husk at det er mange andre årsaker til slapphet og trøtthet. Det kan som nevnt over også være d-vitamin mangel, stoffskifte, diabetes, depresjon osv osv. Selv hadde jeg B12 verdier på 35 da jeg begynte på behandling. Tok 5 injeksjoner på en uke, og deretter 1 i uken i 5 uker. Nå regner jeg med å måtte ta hver 3. mnd resten av livet. Om du begynner med injeksjoner eller tabletter avhenger nok av blodprøvesvar og symptomer, men en del får i alle fall tabletter forebyggende mot b vitamin mangel. Anonymous poster hash: 5fbf0...680
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå