Gå til innhold

Kort spørsmål om budsjett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp et budsjett fremover, og tenker lage meg en egen regningskonto hvor jeg overfører alt som skal gå til regninger når jeg får lønn, og bare har "lommepenger" på brukskonto.

Slik jeg har satt det opp nå, vil jeg ha 8300,- som "lommepenger" per måned, dette skal da gå til alt "forbruk" utenom regninger (dvs. mat, klær, transport osv.).

Er dette en grei sum?



Anonymous poster hash: e5890...641
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

1. Hvorfor er du anonym?

2. Hvorfor ikke stille spørsmålet i trådtittelen? For eksempel: "hvor mye trenger jeg til forbruk når faste utgifter er betalt"
3. Hvem du og hvor bor du? Det er betydelige forskjeller på å være ung og singel, nettopp ferdig med studentlivet og gangavstand til jobb, og det å være alenemor til tre på landet med 8 mil å kjøre hver dag.

Hvis du synes 8300 er en grei sum, er det sikkert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sifo kan du finne eksempel på budsjett og satser. :-)

Anonymous poster hash: d4f1a...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør jo overføre noe til sparing hver måned også?

Og det er lett å glemme kostnader når man budsjetterer, jeg ville ikke satset på å bruke det i forbruk hver måned, med mindre forbruk også inkluderer mat og andre nødvendigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er mye eller lite kommer jo an på ;)

Hvis du er singel og ikke har barn å ta vare på syntes jeg det høres veldig mye ut å sløse bort, for mat og normal transport bør ikke komme opp i 8000 for en enkeltperson synes jeg.

MEN, det hele avhenger selvsagt av inntekt. Hvis det er det som er igjen etter alle utgifter og f.eks 20.000 til sparekonto eller ekstra avdrag på boliglån, så stiller det seg annerledes. Det er fortsatt sløseri, men litt mer "ok, hvis det er det TS vil prioritere". Så det avhenger definitivt av inntekten.

Ikke glem sparing ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

1. Hvorfor er du anonym?

2. Hvorfor ikke stille spørsmålet i trådtittelen? For eksempel: "hvor mye trenger jeg til forbruk når faste utgifter er betalt"

3. Hvem du og hvor bor du? Det er betydelige forskjeller på å være ung og singel, nettopp ferdig med studentlivet og gangavstand til jobb, og det å være alenemor til tre på landet med 8 mil å kjøre hver dag.

Hvis du synes 8300 er en grei sum, er det sikkert det.

1. Fordi det ikke er lov å stå frem med fullt navn her inne. Hva er din grunn?

2. Fordi pølse med ketchup.

3. Jeg bor i Bergen. Singel. Barnløs. I full jobb. Går til jobb.

Du bør jo overføre noe til sparing hver måned også?

Og det er lett å glemme kostnader når man budsjetterer, jeg ville ikke satset på å bruke det i forbruk hver måned, med mindre forbruk også inkluderer mat og andre nødvendigheter.

Om det er mye eller lite kommer jo an på ;)

Hvis du er singel og ikke har barn å ta vare på syntes jeg det høres veldig mye ut å sløse bort, for mat og normal transport bør ikke komme opp i 8000 for en enkeltperson synes jeg.

MEN, det hele avhenger selvsagt av inntekt. Hvis det er det som er igjen etter alle utgifter og f.eks 20.000 til sparekonto eller ekstra avdrag på boliglån, så stiller det seg annerledes. Det er fortsatt sløseri, men litt mer "ok, hvis det er det TS vil prioritere". Så det avhenger definitivt av inntekten.

Ikke glem sparing ;)

Jeg sparer selvsagt i tillegg. Dette gjelder de pengene som skal stå på brukskonto. Har ikke boliglån, lite transportutgifter (har ikke bil, men ca. 500 i fly-/togbilletter i gjennomsnitt per måned - reiser kanskje en gang hver 2. måned i gjennomsnitt). Singel og ingen barn. Kun studielån.

Jeg går jo selvfølgelig ikke inn for å bruke opp alle pengene per måned, jeg lurte bare på om det er en ok sum å ha tilgjengelig på kortet som lommepenger, eller om det er for lite.

Anonymous poster hash: e5890...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg hatt 8000 til overs når alle regninger og sparing var betalt hadde jeg jublet :fnise:

Vil tro det er nok, ellers ville jeg muligens ha strammet inn unødvendige kjøp noe. 8000 er endel penger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye er det vanlig å ha "til overs", da? for en enkeltperson som er i full jobb?

Hadde jeg hatt 8000 til overs når alle regninger og sparing var betalt hadde jeg jublet :fnise:

Vil tro det er nok, ellers ville jeg muligens ha strammet inn unødvendige kjøp noe. 8000 er endel penger det.



Anonymous poster hash: e5890...641
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye er det vanlig å ha "til overs", da? for en enkeltperson som er i full jobb?

Anonymous poster hash: e5890...641

Det avhenger jo av hvilke utgifter man har, det er vel så forskjellig.

Men etter mitt skjønn så er 8000 kr mye å sitte igjen med når alt er betalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det er vel en grense for hvor mye utgifter man kan ha i forhold til inntekt. Jeg trodde det var vanlig å sørge for at man har en viss sum tilgjengelig for daglig bruk, men det er altså mer vanlig å bare ha "det som er til overs"? Jeg levde jo slik som student, men jeg trodde lønnsmottakere generelt hadde et litt mer bevisst forhold til dette. Men da vet jeg i hvert fall at jeg har nok på brukskonto :)

Det avhenger jo av hvilke utgifter man har, det er vel så forskjellig.

Men etter mitt skjønn så er 8000 kr mye å sitte igjen med når alt er betalt.



Anonymous poster hash: e5890...641
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter av rundt 1000-1500 kr til meg selv, ut over mat. Til mat går det 2750 pr mnd, så drøye 4000 blir det vel da totalt. Samtidig bruker jeg kanskje ca 500 kr pr mnd til klær/sko, som snitt pr mnd, så 4500 da, inkl klær. Har samboer da, så mulig matposten er litt lavere enn hos single. Og jeg er av samme årsak selvsagt ikke masse ute på by'n osv, der går det jo fort mye penger som singel husker jeg. Tja, du har vel en 3000 ekstra i forhold til meg, men skal du ut hver helg f.eks så bør du vel ha såpass :)

Så lenge det også er spart, så er jo resten bare en prioritetssak. Men jeg tviler på at du trenger mer enn det altså, du burde klare deg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...