Gå til innhold

Burde jeg kontakte lege?


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Idag har jeg hatt problemer med stråling i venstre arm. Har kanskje hatt det 7-8 ganger i løpet av dagen, men de siste 2-3 timene har jeg ikke merket noe mer til det. Bare veldig sliten i armen nå, litt smått med smerter. Strålingen har bare vart rundt 5 sekunder, og kom helt akutt. Plutselig fikk jeg intense smerter i armen, akkurat som et strålingstrykk. Følte nesten hele armen min døde i noen sekunder. Jeg begynte jo å bli litt bekymret for hjerteinfarkt, men er ganske ung, så visste om ikke dette kunne være tilfelle. Hadde ikke vondt i hjertet/brystet heller. Bare armen.

Jeg forventer ikke at folk på KG er leger og kan forklare dette, og trenger ikke høre dumme kommentarer. Visste bare ikke om andre hadde opplevd noe lignende, eller kjenner noen om har opplevd lignende. Hvis det, hva gjorde du/vedkomne da?



Anonymous poster hash: 27ff5...fa0
Videoannonse
Annonse
Gjest LadyAntebellum
Skrevet

Du kan jo ringe legevakta og høre hva de sier. Hadde jeg gjort, stråling i armen skal man ta på alvor, selvom det kanskje ikke er noe alvorlig. Er bare å ringe og høre.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det har gitt seg nå er det ikke noe poeng i å kontakte lege.

Anonymous poster hash: 62ba7...8b6

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det har gitt seg nå er det ikke noe poeng i å kontakte lege.

Anonymous poster hash: 62ba7...8b6

Er litt det jeg også tenker. Armen er helt utslitt nå, så bruker den minst mulig. Tenker at om det skjer igjen, så tar jeg en tur på legevakta.

TS

Anonymous poster hash: 27ff5...fa0

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Og hvilken kjønn er du?

Sett bort fra det ville jeg absolutt ha dratt til fastlegen med dette så raskt som mulig. Tenk over om smertene øker ved anstrengelse også videre, eller om smertene kommer i hvile.

Hvis smertene kommer tilbake, og du føler en form for stråling nedover armen, ville jeg ha kontaktet legevakten. Men mest sannsynlig skal det være tilstrekkelig å dra til fastlegen med det.

Jobber som sykepleier på en avdeling der man jobber med hjerteoperasjoner. Og slike symptomer skal man absolutt ta avlorlig, selv om det ikke er sikkert det har noe med hjerte å gjøre :)



Anonymous poster hash: 6942b...546
Gjest oreokaka
Skrevet

Hvor gammel er du? Og hvilken kjønn er du?

Sett bort fra det ville jeg absolutt ha dratt til fastlegen med dette så raskt som mulig. Tenk over om smertene øker ved anstrengelse også videre, eller om smertene kommer i hvile.

Hvis smertene kommer tilbake, og du føler en form for stråling nedover armen, ville jeg ha kontaktet legevakten. Men mest sannsynlig skal det være tilstrekkelig å dra til fastlegen med det.

Jobber som sykepleier på en avdeling der man jobber med hjerteoperasjoner. Og slike symptomer skal man absolutt ta avlorlig, selv om det ikke er sikkert det har noe med hjerte å gjøre :)

Anonymous poster hash: 6942b...546

Jeg er bare 20 år gammel, så tenkte det ikke kunne være noe spesielt da. Er kvinne, leste at det gjerne var menn som fikk disse strålingssmertene når det kom til hjerteinfarkt?

Smertene kommer jo ved anstrengelse vil jeg da si. Var mens jeg var på jobb at disse smertene kom, men nå ligger jeg bare rett ut på sofaen med armen i hvilemodus. Nå har jeg bare smerter i den, og er veldig sliten i den.

TS

Gjest oreokaka
Skrevet

Wops, og der var jeg ikke anonym lengre...

AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynligvis er ikke noe med hjerte, vil jeg tro. Som du sier har alder mye å si i forhold til angina og hjerteinfarkt. Men høyt blodtrykk og overvekt spiller jo en rolle. Som nevnt, tviler på at det er noe med hjertet. Det stemmer det du sier med at mange kvinner opplever mer "diffuse" smerter, sånn som vondt i mage/rygg, nummenhet i hender osv.

Det kan også være en muskel som irriterer nerven som går nedover i hånden, også kalt plexusnerven. Eller rett og slett støl? Har du gjort noen uvante bevegelser i det siste? Kanskje du har sovnet med hånden i en uheldig stilling etc etc. Mest sannsynligvis noe slik.

20 år og hjerteinfarkt har jeg ikke hørt om før i hvertfall ;) Mitt tips er at du avventer og ser hvordan det utvikler seg. Hvis smertene vedvarer, så spør fastlegen din.



Anonymous poster hash: 6942b...546
Gjest oreokaka
Skrevet

Mest sannsynligvis er ikke noe med hjerte, vil jeg tro. Som du sier har alder mye å si i forhold til angina og hjerteinfarkt. Men høyt blodtrykk og overvekt spiller jo en rolle. Som nevnt, tviler på at det er noe med hjertet. Det stemmer det du sier med at mange kvinner opplever mer "diffuse" smerter, sånn som vondt i mage/rygg, nummenhet i hender osv.

Det kan også være en muskel som irriterer nerven som går nedover i hånden, også kalt plexusnerven. Eller rett og slett støl? Har du gjort noen uvante bevegelser i det siste? Kanskje du har sovnet med hånden i en uheldig stilling etc etc. Mest sannsynligvis noe slik.

20 år og hjerteinfarkt har jeg ikke hørt om før i hvertfall ;) Mitt tips er at du avventer og ser hvordan det utvikler seg. Hvis smertene vedvarer, så spør fastlegen din.

Anonymous poster hash: 6942b...546

Ja, får vente og se :) Høyt blodtrykk går i slekta, men kan ikke tenke meg at jeg sliter med det allerede. Overvektig er jeg heller ikke. Hvis det kommer tilbake i morgen, så får jeg kanskje ta en tur for å sjekke det ut :) Takk for svar! Ble en smule bekymret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...