Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har egentlig aldri endret adresse fra mine foreldres, selv om jeg har bodd borte pga. skole osv. Jeg har flyttet inn hos kjæresten, så lurte litt på å endre adresse siden det er veldig stress å måtte hente posten hos mine foreldre hele tiden, og synes det er litt greit at regninger og andre ting kommer direkte til meg. Så jeg har et par spørsmål :)

1. Om jeg kun endrer adresse hos posten, kommer det da opp i folkeregisteret?

2. Blir jeg og kjæresten registrerte samboere om vi har samme adresse, eller er det en annen fremgangsmåte?

På forhånd takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Nei, du må melde det både til Posten og Skatteetaten (samt alle du er kunde hos).

2. Det er ingenting som heter registrerte samboere.

Skrevet

Du må gjøre det hos begge ja meb det gårnkjempe fort på nettet, er bare noen uker siden sist jeg gjorde det.

Dere kan registrere dere som samboere/partnere men det er frivillig og ikke noe dere kommer til å få spørsmål om.

Skrevet

Dere kan registrere dere som samboere/partnere men det er frivillig og ikke noe dere kommer til å få spørsmål om.

Man kan ikke registrere seg som samboere. Mulig du blander det med registrert partnerskap, som var noe homofile i Norge kunne inngå før loven ble endret slik at de kunne gifte seg. Eventuelle rettigheter som samboere er vel basert på hvor lenge man har vært folkeregistrert på samme adresse, og om man har barn.

Skrevet

Ah, jeg har bare hørt noe om å registrere seg som samboere et sted, men da er jo ikke det noe å stresse med :)

Bare tenkte at jeg ville få regninger og sånne ting i egen postkasse, så visste ikke om jeg MÅTTE endre andresse i folkeregisteret, men om jeg bare kunne endre hos posten for å få regninger og slikt hit :)

Skrevet

Man kan be om en skriftlig bekreftelse og inngå kontrakt, kanskje ikke helt å registrer seg siden det ikke er et register. Men blir jo nesten slags registrering/bekreftelse.

AnonymBruker
Skrevet

Du er pliktig til å sende ny adresse til Skatteetaten/Folkeregisteret innen 8 dager etter flytting.

Anonymous poster hash: fd6eb...bed
Skrevet

Bare tenkte at jeg ville få regninger og sånne ting i egen postkasse, så visste ikke om jeg MÅTTE endre andresse i folkeregisteret, men om jeg bare kunne endre hos posten for å få regninger og slikt hit :)

Det er fullt mulig å endre kun postadressen, men med mindre du fortsatt er student er du lovpålagt å endre adresse i folkeregisteret til der du faktisk bor.

Skrevet

Jeg gikk bare inn på Altinn og skifta adressen min der.

Skrevet

Det er fullt mulig å endre kun postadressen, men med mindre du fortsatt er student er du lovpålagt å endre adresse i folkeregisteret til der du faktisk bor.

Jeg starter lærlingperioden min etter sommeren, så sånn sett er jeg vel fortsatt student.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...