Gå til innhold

Hva slags mat er lavkarbo?

Anbefalte innlegg

Gjest Sengaia
Skrevet

Hei!

Har nettopp begynt på lavkarbo (ca en uke)

Det går fint, og jeg liker maten og den gode metthetsfølelsen og alt :) Merker jeg er litt trøttere, men satser på at det går over.

Jeg spiser kanskje litt ensidig foreløpig. Kan noen si meg hva slags mat som er lavkarbomat? F. eks. har jeg fått med meg at gulrøtter ikke er lavkarbo, men grønnsaker som vokser over bakken. Og at jordbær ikke er lavkarbo, men bringebær går greit. Det er slike ting som jeg ikke hadde gjetta meg til selv. Ellers så vet jeg jo omtrent hva det er mye karbo i og ikke. Så; er det noen her som kan skrive opp noe som er greit å spise som lavkarbomat? Og trenger det å være seterrømme og ikke lettrømme? Der er jo ikke forskjellen på karbo så stor - går kaloriene og "lavkarboeffekten" opp i opp her om man velger den fete typen?

Takker for alle svar :blomst:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, kaloriene og "lavkarboeffekten" er en myte.

Skal du ned i vekt, må du ligge i kaloriunderskudd!

Men studier viser at fett og proteiner metter mer enn karbohydrater, og at overvektige som spiser lavkarbo spiser i gjennomsnitt 400-500 kcal mindre enn de gjør på et kosthold med lavkarbo.

Det er grunnen til at lettvarianten ikke anbefales, fordi du spiser mest sannsynlig mer av den, enn du gjør av "fullfett"-varianten.

Anonymous poster hash: 95152...01c
  • Liker 3
Skrevet

Det eine er lavt karboinnhold, der går grensa litt etter kor streng lavkarbo du praktiserer. Saken med høgt fettinnhold er at du trenger fettet for energi og å bli mett. Pluss at dei naturlige matvarene ofte er rike på fett (men så klart ikkje alt).

Ein del ting er "bankers" på lavkarbo: Reint kjøtt, fisk, egg og grønnsaker (over bakken). Ellers anbefaler eg å lese på pakken når du er i butikken. Eg prøver å holde meg til matvarer med under 5g karbo per 100g vare. Men ein kan jo tenke litt, det er greit med meir karbo i varer ein får i seg veldig lite av. Næringsinnhold.no er ei grei side for å sjekke innhold i mange matvarer.

Det blir for enkelt å sei at kalori og "lavkarboeffekt" går opp i opp, det blir feil. Den såkalla lavkarboeffekten kjem av prosessene i kroppen som er annerledes når hovuddelen av energi kjem frå fett og ikkje karbohydrater. Men eg skal ikkje gje meg ut på å forklare detaljene, det kan eg ikkje nok til. Men ditt hovudfokus bør vere på ete deg mett på rien mat, og passe karboene.

Linken du har fått over er bra. Også mykje nyttig på www.lavkarbo.no.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, kaloriene og "lavkarboeffekten" er en myte.

Skal du ned i vekt, må du ligge i kaloriunderskudd!

Men studier viser at fett og proteiner metter mer enn karbohydrater, og at overvektige som spiser lavkarbo spiser i gjennomsnitt 400-500 kcal mindre enn de gjør på et kosthold med lavkarbo*.

Det er grunnen til at lettvarianten ikke anbefales, fordi du spiser mest sannsynlig mer av den, enn du gjør av "fullfett"-varianten.

* lavkalori skal det være

Gjest Sengaia
Skrevet

Takk for nyttige svar og info!

Det jeg mente ang f. eks. rømme, er at seterrømme inneholder ca 150 mer kalorier per 100Gram i forhold til lettrømme, men karbohydratene skiller bare et gram, så om det går opp. Men tror jeg skjønte det nå. Etter å ha sett over det jeg spiser, så får jeg i grunnen ganske lite karbo i meg iløpet av dagen.. Hvertfall et sted under 20 gram. Tror det er greit på et lavkarbokosthold?

Gjest Sengaia
Skrevet

Dere går på lavkarbo, eller...? Ble dere energiløse i begynnelsen? Tok det i så fall lang tid før det gikk over?

AnonymBruker
Skrevet

Dere går på lavkarbo, eller...? Ble dere energiløse i begynnelsen? Tok det i så fall lang tid før det gikk over?

Jeg spiser karboredusert, men ikke lavkarbo lenger.

Jeg fungerer bedre med litt mer karbohydrater i kosten min.

Skrevet

japp,helt normalt.Kroppen din må nå hente energi fra noe annet enn sukker.Omstillingen kan være litt slitsom.Jeg ble trøtt og fikk hodepine.Men det går over.Normalt 2-3 uker,men veldig varierende fra person til person.Samt hvor mange karber du spiser hver dag.

• Liker 1
Gjest Sengaia
Skrevet

Takk for svar, så lenge jeg vet at det går over så skal jeg nok holde ut :)

• Liker 1
Gjest Sengaia
Skrevet

Takk for tips, nå hat jeg lest en del i den, mye nyttig lesing :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar, så lenge jeg vet at det går over så skal jeg nok holde ut :)

Det går over, hold ut, det er så verdt det! :)
  • Liker 2
Skrevet

Kutta først ut sukker, og tok så steget over på lavkarbo. Innbiller meg at sukkerkuttet hadde størst effekt. Første perioden var eg litt sliten (ei veke eller to), men etter det har eg hatt mykje meir energi. Deg går over, og er verdt å vente på :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje denne vil gi deg litt tips, Sengaia?

LCHF på tre minutter.

Anonymous poster hash: 45c9e...13f
Gjest Sengaia
Skrevet

Takk, da er den lest :)

Nå har jeg spist lavkarbi i overkant en uke ca, , og jeg har gått opp 1 kg :grine:

Det kan nok være pga litt mye lavkarbokake med en del sukrin som sikkert påvirka søtsuget en del, jeg har spist en del kake den siste uka... og jeg fikk mensen i går, så får satse på at det har noe med det å gjøre :) Nå er det bare ett kakestykke igjen, så er det STRENGT når det gjelder den kaka, den skal jeg KUN bake til jul og bursdag, og det er LENGE til... men motivasjonen falt littegranne, men jeg satser på at det er kake og mensen som er årsaken... Jeg merker jo at jeg holder meg behagelig mett av dette kostholdet :)

Skrevet

Takk, da er den lest :)

Nå har jeg spist lavkarbi i overkant en uke ca, , og jeg har gått opp 1 kg :grine:

Det kan nok være pga litt mye lavkarbokake med en del sukrin som sikkert påvirka søtsuget en del, jeg har spist en del kake den siste uka... og jeg fikk mensen i går, så får satse på at det har noe med det å gjøre :) Nå er det bare ett kakestykke igjen, så er det STRENGT når det gjelder den kaka, den skal jeg KUN bake til jul og bursdag, og det er LENGE til... men motivasjonen falt littegranne, men jeg satser på at det er kake og mensen som er årsaken... Jeg merker jo at jeg holder meg behagelig mett av dette kostholdet :)

De er ikkje unormalt å gå opp både ein og to kg i forbindelse meg mensen. Dessuten går vekta for dei fleste opp og ned. Men likevell, kunstig søtning kan stikke kjepper i hjula, så om du ikkje innfører totalforbud så kan det vertfall vere lurt å begrense inntaket... Gje det eit par veker til så ser du forhåpentligvis andre resultat. :)

• Liker 1
Gjest Sengaia
Skrevet

De er ikkje unormalt å gå opp både ein og to kg i forbindelse meg mensen. Dessuten går vekta for dei fleste opp og ned. Men likevell, kunstig søtning kan stikke kjepper i hjula, så om du ikkje innfører totalforbud så kan det vertfall vere lurt å begrense inntaket... Gje det eit par veker til så ser du forhåpentligvis andre resultat. :)

Tak for beroliggende ord :blomst:

Jeg merker så godt hvor bra det føltes å være på dette kostholdet! Jeg har mindre energi, men det kommer nok snart, det er ikke SÅ ille lenger. Jeg kan spise meg mett og holde meg mett lenge og blir ikke skrubbsulten. Før spiste jeg kornblanding og havregrøt, MASSE, og ble omtrent aldri mett, og ble skrubbsulten rett etter jeg hadde spist. Nå kan jeg spise gryteretter med fløte, masse ost på kjempegodt lavkarbobrød, masse egg osv, -skikkelig godt! :D Jeg hadde jaggu ikke trodd jeg skulle bli en "lavkarboer", men nå skjønner jeg hva dere har snakka om ;) Satser på å få i meg det jeg trenger av vitaminer og mineraler nå da... er det lurt å ta vitamintilskudd, tro? Gjør dere det?

• Liker 1
Skrevet

Tak for beroliggende ord :blomst:

Jeg merker så godt hvor bra det føltes å være på dette kostholdet! Jeg har mindre energi, men det kommer nok snart, det er ikke SÅ ille lenger. Jeg kan spise meg mett og holde meg mett lenge og blir ikke skrubbsulten. Før spiste jeg kornblanding og havregrøt, MASSE, og ble omtrent aldri mett, og ble skrubbsulten rett etter jeg hadde spist. Nå kan jeg spise gryteretter med fløte, masse ost på kjempegodt lavkarbobrød, masse egg osv, -skikkelig godt! :D Jeg hadde jaggu ikke trodd jeg skulle bli en "lavkarboer", men nå skjønner jeg hva dere har snakka om ;) Satser på å få i meg det jeg trenger av vitaminer og mineraler nå da... er det lurt å ta vitamintilskudd, tro? Gjør dere det?

Så artig å lese, nesten som å lese om meg sjølv :fnise:

Er tar krom, mot søtsug og magnesium for å forebygge kramper i beina (noko eg har slitt med før). I tillegg tar eg d-vitamin, fordi legen målte veldig lave nivå hos meg. Men ingen grunn til å stappe i seg konsttilskudd om du føler deg frisk :)

• Liker 1
Gjest Sengaia
Skrevet

jeg er egentlig vandt med å ikke spise noe særlig godteri. Men er jo mer vandt til fruktsukker fra bittelittegranne frukt, og mer bær da.. men jeg er ikke sånn kjempe søtsugen, men jeg har spist mye kake med sukrin og kokosmel. Det gjorde meg mer sulten, og kunne godt spist noen av de kakene, men nå er det bare et stykke igjen, som jeg har fryst ned og sparer til helga ;)

Jeg må innrømme jeg får i meg bittelitt mindre grønnsaker enn før, jeg spiser ikke gulerøtter lenger, og fokuserer mer nå i begynnelsen på å bytte ut alle de andre karbohydratene med fett istedenfor. Så derfor vet jeg ikke om jeg får i meg nok vitaminer, men jeg vil jo si jeg spiser relativt sundt da.. mye salat med mase forskjellig - tomat, selleri, agurk, grønn paprika, spinat, ruccola osv., makrell i tomat, det jeg har i brødet er linfør, sesamfrø, kruskakli, egg, olje og bakepulver. Det er kjempegodt! MEd en del ost på, og egg, og meierismør :) brokkoli spiser jeg litt av, og kylling. Litt nøtter og mørk sjoklade som kos. Gryteretter med hermetiske tomater, fløte og litt olje, og littegranne grønnsaker. Så det burde kanskje holde uten å trenge å ta tilskudd... tar forresten magnesium og kalsium, B-vitaminer og omega 3.

Til tross for at jeg mangler mer energi, så har jeg trent litt styrke hjemme, men orker ikke å gå noe særlig, det er så tiltak både å trene og gå. Når jeg trener så svetter jeg som en foss!

Håper jeg får i meg riktig fett, og ikke gjør noe "galt" der... Er litt redd for å gjøre noe galt :-S

Uansett; jeg må takke alle sammen som har hjulpet meg med råd, inspirasjon, info, linker osv!! Det har vært helt avgjørende for mitt valg om ny livsstil :)

Nå reiser jeg bort et par dager, og har ikke internett... MEn kanskje jeg får sjekka innimellom fra mobilen :)

Ønsker dere en fin uke! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...