Gå til innhold

Ned 50 kilo. Livsstilsendring.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg begynt på mitt livs største prøvelse. Jeg skal ned 50 kilo fra 120 til 70. Kanskje jeg går ned enda litt til når jeg kommer dit, men jeg husker hvor godt jeg trivdes med kroppen min når jeg veide 70 så det er hovedmålet mitt. :)

Jeg tør ikke si noe til venner eller familie i frykt for at jeg ikke skal klare det og da se hvor skuffa de blir. Så derfor lager jeg en tråd her hvor jeg kan fortelle om fremgangen.

Jeg er 169 høy og startet som sagt på 120 kilo. En ordentlig plugg med andre ord.

Men jeg ble til slutt lei! Lei av å ikke kunne gjøre alt jeg ville pga vekta. Ikke kunne ha den klesstilen jeg vil fordi klær ikke passer meg. Lei av at maten kontrollerte meg!

Men jeg visste at jeg måtte starte forsiktig og ha små mål. For store skuffelser vil kunne ødlegge alt.

Så jeg kuttet ut fastfood og godteri i uka, gikk over til lettbrus og begynnte gå turer 3 ganger i uka. Målet mitt er å gå ned en kilo i uka. Og hittils har jeg jaggu klart det! Har gått ned 7 kilo! (Snaaart ved første delmål som er 10kg) :D

Men motivasjonen sprekker litt fordi jeg ser vektnedgangen kun på vekta. I speilet ser jeg ikke noe. Men jeg fortsetter likevel! Jeg SKAL klare det!!

Jeg lurer litt på om jeg skal kutte ut godteri helt. Ikke noe i helgen engang. For når jeg først får smaken på det så bare fortsetter jeg å hige etter det i flere dager. (Noe som HAR ført til at jeg har spist sjokolade både fredag, lørdag og søndag.)

Men hvordan skal jeg klare meg uten freia melkesjokolade?? :(

Fortsettelse følger..

Anonymous poster hash: 7b17e...425

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flink du er! Jeg skal også ned noen kilo, slik at jeg føler meg bedre... Jeg tenker å begynne med å øke aktivitetsnivået, for det er virkelig på bunn. I morgen skal jeg prøve å motivere meg til å ut å jogge litt. Har aldri jogga før, så det blir spennende. Og grunnen til at jeg begynner i morgen er at det passer best med jobb etc, selv om jeg er verdensmester i å bare utsette en dag eller en uke

Lykke til!

Skrevet

Grattis med de første 10kg!! Du har vært flink!

Litt sjokolade på lørdag synes jeg en kan unne seg.Velg de med mest kakao. Men om du klarer å la være, er det best.Slipper å trigge søtsuget.

Ønsker deg lykke til med neste 10kg! Keep posting :)

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer! Og kroppen skal du ikke bekymre deg for, den kommer etterhvert - antakelig er det merkbart alt nå, du bare ser det ikke. Ikke heng deg opp i det :)

Du er flink, stå på!

Anonymous poster hash: 77aa0...1b0
AnonymBruker
Skrevet

Kjempebra at du har lagt om livsstilen! Ikke fortvil at du ikke ser det i speilet ennå,det kan ta litt tid før man ser det selv.

Fortsett den gode veien du har begynt på,både vekta og helsa di vil takke deg for det :) Og gratulerer med snart nådd første delmål!

Anonymous poster hash: 99efc...bb8
AnonymBruker
Skrevet

Så flink du er!!

Masse lykke til videre:)

Vi heier på deg!

Anonymous poster hash: cbdbd...ecd
Gjest Coolaid
Skrevet

Veldig kjekt å lese dette innlegget. Du skal vite at vi er mange som heier på deg :) Skjønner godt hva du mener med resultater på vekten og ikke i speilet. Lover deg at det kommer etterhvert. Det går opp for hjernen din lenge etter at andre ser at du forandrer deg. Tenk på hva din nye livsstil betyr for deg, ikke bare tenk utseende eller tall på vketen. Det er lurt å tenke over alt det gode som skjer. Stå på, du er kjempeflink :)

Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg tror det kan være lurt å fortelle det til familie/venner jeg, tror du ikke det vil gi deg mer stå-på-vilje? Da har du på en måte "forpliktet" deg og vil ha mindre risiko for å gi opp. Å finne noen å trene sammen med er også lurt.

Lykke til uansett :)

• Liker 1
Gjest Snyltefluen
Skrevet

Man kan fort se seg blind på både speil og vekt, spesielt om man har endel kilo å gå ned. Ikke få panikk, du er på rett vei! Det tok tid for kroppen din å legge på seg, og det tar tid å gå ned igjen.

Lykke til, det fortjener du virkelig!

Skrevet

Flott jobba!

Ta frem målebåndet, så vil du raskt se endring selv også.

Selv har jeg gått ned fra 90 til 70, og ser ikke selv i speilet det vekta sier.

Men målebåndet har vært fint å ha da...

Gjest Murica
Skrevet

Målebånd og bilder kan hjelpe deg å se framgangen som man ikke klarer å se meg engang i speilet siden man ser seg selv i speilet rett som det er.

Uansett så burde du være stolt, 7 kilo borte, og klarer du å holde deg så skal dette gå ganske så bra tror jeg.

Skrevet

Så flott, bra jobba!

Gjenntar det fleire andre har vore inne på: Finn fram målebåndet, go ta gjerne bilder. Det er vanskelig å sjå forskjell på seg sjølv når ein ser i speilet kvar dag, men målebandet juger ikkje!

Lykke til vidare! :)

AnonymBruker
Skrevet

Oj, så hyggelig med så mange positive svar! :)

Takk for støtten! Trenger virkelig det.

Overvekten er direkte redultat av depresjon med mat som trøst. Jeg har klart å jobbe meg ut av depresjonen, men illusjonen om at "mat = glede" sitter godt! Jeg sier til meg selv sikkert 100 ganger om dagen: "mat er kun kroppens bensin".

Kanskje vil jeg snart tro på det..

Det med målebånd var en god idé! Det må jeg prøve. :)

TS

Anonymous poster hash: 7b17e...425

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er litt i din situasjon, bare at jeg har enda flere kg som startvekt. Og hittil har jeg kun gått ned fire kg, men jeg er på rett vei.

Det med målebånd er lurt. Lag deg liste med mål på hofter, midje, bryst, overarm, lår og hals. Mål på nytt etter 2-4 uker (la det gå litt tid) og du vil antakelig se framgang. Lag deg enkle regler for hvor på kroppen du måler så du ikke lurer deg selv. F.eks. på det bredeste over lår og hofte, og på det smaleste i midjen. Sånn at det er enklest mulig å måle samme sted hver gang.

Jeg klarer ikke å se i speilet at jeg har gått ned mine fattige fire kg, og jeg tror ikke andre ser det heller. Men på en mnd har jeg krympet 5 cm rundt hoftene. Veldig motiverende! :)

Masse lykke til!

Ellie

Anonymous poster hash: c7598...202
Gjest Ozelot
Skrevet

Hei, det er kjempeflott det du driver med nå :)

Jeg skal også slanke meg etter sommerferien. Jeg er 160 og veier 60kg, men tenker å komme ned til 50/45kg innen mellom 2-3 måneder forhåpentligvis :) Er også dritt lei av å ha noen kg for mye på kroppen :S

AnonymBruker
Skrevet

Bra jobba, TS. :)

Om man har litt følelsesmessige og fysiske issues knyttet til sukker/junkfood/dårlig mat, kan det definitivt lønne seg å kutte det ut helt. Ihvertfall for en periode på minst 1 måned, for å avvenne seg.

Å ktute tvert kan faktisk være lettere enn det å "kose seg" litt en gang i uken eller så, fordi som du selv sier, når man først er i gang, kan det være veldig vanskelig å stoppe. Kroppen er i ubalanse etter å ha fått i seg så mye sukker og vil i noen dager etterpå ofte ikke fungere optimalt, og vil forsøke å få deg til å spise mer for å holde insulinkjøret igang. Itillegg har man illusjonen om at "kosedagen" med drittmat er en ekstra fin dag, og andre slike mentale hindre som kan gjøre det vanskelig å gå tilbake til hverdagen.

Selv kuttet jeg tvert og begynte i tillegg på lavkarbo, noe som faktisk har fjernet trangen til å spise godteri og junkfood mer eller mindre helt. For min egen del anser jeg dette som helt fantastisk, for jeg hadde et temmelig anstrengt forhold til den type mat. Jeg knyttet spising av sukker og dritt opp til "kos", og når jeg sier spising så snakker jeg om fråtsing av viking-proposjoner. :P Kunne lett hive i meg en 6000 kalorier på en dag når jeg ga meg selv frie tøyler, og deretter bruke mange dager/uker på å komme meg tilbake på et mer fornuftig matinntak, før jeg satte igang igjen.

Lavkarbo er ikke for alle, men med tanke på sukkersug (og vekt) for min egen del har det ihvertfall vært temmelig revolusjonerende. :)

Hei, det er kjempeflott det du driver med nå :)

Jeg skal også slanke meg etter sommerferien. Jeg er 160 og veier 60kg, men tenker å komme ned til 50/45kg innen mellom 2-3 måneder forhåpentligvis :) Er også dritt lei av å ha noen kg for mye på kroppen :S

60 kg og 160 cm, også snakker du om "noen for kilo for mye" i en tråd som handler om en som veier dobbelt så mye om deg selv og som må ned i vekt av helsemessige årsaker? Du er jo ikke engang innenfor grensen til overvektig...

Anonymous poster hash: 6caab...02e
  • Liker 10
Gjest Ozelot
Skrevet

Bra jobba, TS. :)

Om man har litt følelsesmessige og fysiske issues knyttet til sukker/junkfood/dårlig mat, kan det definitivt lønne seg å kutte det ut helt. Ihvertfall for en periode på minst 1 måned, for å avvenne seg.

Å ktute tvert kan faktisk være lettere enn det å "kose seg" litt en gang i uken eller så, fordi som du selv sier, når man først er i gang, kan det være veldig vanskelig å stoppe. Kroppen er i ubalanse etter å ha fått i seg så mye sukker og vil i noen dager etterpå ofte ikke fungere optimalt, og vil forsøke å få deg til å spise mer for å holde insulinkjøret igang. Itillegg har man illusjonen om at "kosedagen" med drittmat er en ekstra fin dag, og andre slike mentale hindre som kan gjøre det vanskelig å gå tilbake til hverdagen.

Selv kuttet jeg tvert og begynte i tillegg på lavkarbo, noe som faktisk har fjernet trangen til å spise godteri og junkfood mer eller mindre helt. For min egen del anser jeg dette som helt fantastisk, for jeg hadde et temmelig anstrengt forhold til den type mat. Jeg knyttet spising av sukker og dritt opp til "kos", og når jeg sier spising så snakker jeg om fråtsing av viking-proposjoner. :P Kunne lett hive i meg en 6000 kalorier på en dag når jeg ga meg selv frie tøyler, og deretter bruke mange dager/uker på å komme meg tilbake på et mer fornuftig matinntak, før jeg satte igang igjen.

Lavkarbo er ikke for alle, men med tanke på sukkersug (og vekt) for min egen del har det ihvertfall vært temmelig revolusjonerende. :)

60 kg og 160 cm, også snakker du om "noen for kilo for mye" i en tråd som handler om en som veier dobbelt så mye om deg selv og som må ned i vekt av helsemessige årsaker? Du er jo ikke engang innenfor grensen til overvektig...

Jo det er jeg det! Prøvde ut den BMI kalkulatoren, og da fikk jeg opp at jeg var litt overvektig og at slanking var lurt ....

Og jeg roste han da, så hele kommentaren var ikke bare rettet mot meg. Sa bare til han at jeg også skulle slanke meg slik som han

AnonymBruker
Skrevet

Jo det er jeg det! Prøvde ut den BMI kalkulatoren, og da fikk jeg opp at jeg var litt overvektig og at slanking var lurt ....

Og jeg roste han da, så hele kommentaren var ikke bare rettet mot meg. Sa bare til han at jeg også skulle slanke meg slik som han

http://www.bmi-kalkulator.no/?v=60&h=160

Er du 12 år?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har innført "lørdagsgodt" her hjemme. Det betyr snacks og usunn mat KUN på lørdagen, og det i fornuftige mengder... Det er lett for at helgen vokser seg litt større og plutselig har man kost seg 3-4 dager av 7 ukedager.... :) En gang i uken er lov !

Anonymous poster hash: 1d549...c70
Gjest lecter
Skrevet

Det er ikke altid like enkelt å se selv man går ned i vekt. men nå etter 10kg merker du d nok litt på klærne etter hvert! Jeg har vert ca der du er nå, og nå er jeg bare 5-6kg overvektig i følge bmi kalkulatoren. om 10kg har jeg gått ned like mye som jeg veier. Du er superflink og har gjort et kjempe viktig valg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...