Gå til innhold

Besvimte av sprøytesnakk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er litt av den skjøre typen når det kommer til sprøyter og blodprøver, men har aldri hatt noe problemer med å snakke om det. Trodde jeg da hvertfall.

Var en tur på butikken sammen med en venninne og av en eller annen grunn kom vi inn på blodprøver og sprøyter vi hadde tatt. Det ble etter hvert noen ganske detaljerte beskrivelser av veneflon osv. Plutselig begynte det å pipe i ørene mine og synet ble helt tåkete. Før jeg visste ordet av det, satt jeg på gulvet inntil en hylle med masse mennesker rundt meg. Jeg kom fort til meg selv igjen, men fy søren for en ekkel, og ikke minst pinlig opplevelse! Satt og mumlet: ''Å nei, så kleint!'' et par ganger før jeg fikk stablet meg opp på beina igjen og fikk i meg litt vann.

Har aldri før besvimt av kun å snakke om en ting, trodde nesten ikke det gikk. Tror jeg trenger å herde meg litt på området med sprøyter heretter. Men hvordan skal jeg klare det? Jeg tåler jo ikke å ta sprøyter heller, så ikke snakk om noe oppsøking av frykt

Anonymous poster hash: cbf6f...8e8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og er dette normalt i det hele tatt?

Anonymous poster hash: cbf6f...8e8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest at folk som ofte besvimer i slike situasjoner ikke tåler store mengder av adrenalin. Adrenalin produseres jo i kroppen når man blir nervøs, skremt eller spent. Det er sikkert mulig å trene kroppen opp til å takle dette bedre med stressmestring eller kognitiv terapi.

Anonymous poster hash: 91a7f...333
Skrevet

Det er jo nettopp oppsøking av frykt som må til. Jeg har hatt skikkelig sprøyteskrekk. Jeg har besvimt av pirkeer, sprøyter og iallfall blodprøver. Jeg skulle engang lære å sette sprøyte, men før foreleseren engang hadde funnet frem sprøytene, mens hun bare forklarte forskjellen på subkutan og intramuskulær, var jeg nødt til å legge meg på gulvet med beina høyt, mens jeg kaldsvettet og svimlet.

Jeg tror nok jeg ble mest herdet den gangen jeg lå inne med svangerskapsforgiftning og de stakk meg flere ganger om dagen. Nå har jeg rutine på når jeg tar blodprøver, ingen får stikke meg mer enn en gang, ingen roting i årene, stikk kun i høyre arm osv. Selv om jeg VET at det nå går greit og at jeg ikke dør i det hele tatt, så er jeg veldig opptatt av at ting gjøres på mine premisser. Men altså, ja, face your fears. Eneste som funker.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan finne på å svime av av slike ting, har vært sånn siden jeg var barn og min datter og mormor er/ var likedan. Det skjer stort sett om jeg er ekstra sliten/ har gått med søvnunderskudd en stund. Skjer heldigvis bare ett og annet år, nå for tiden.

Skrevet

Joda, helt normalt :D Vi er slik i min familie. Jeg tåler litt mer av enkelte ting nå. Blodprøve f.eks. Pirképrøve trur jeg aldri jeg har tatt uten å besvime.

Overfølsomhet for andrenalin, høres interessant ut. Jeg får det ikke helt til å stemme at det bare skal være psykisk, det må være en underliggende fysiologisk forklaring.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må sette sprøyte på meg selv hver dag. Hver glad dere bare snakker om sprøyter.

Anonymous poster hash: fd9e0...780
  • Liker 1
Skrevet

Jeg må sette sprøyte på meg selv hver dag. Hver glad dere bare snakker om sprøyter.

Anonymous poster hash: fd9e0...780

Stakkars deg!

Jeg har tenkt at jeg overhodet ikke må komme i en slik situasjon - jeg er redd jeg ikke ville fått det til. Målte blodsukker med stikk i fingeren en ukes tid en gang. Det ble verre og verre, og til slutt klarte jeg ikke mer. Skulle egentlig ha målt i to uker.

Skrevet

Vasovagal synkope. Går an å øve og bli bedre. Finnes til og med medisinstudenter som svimer av ;)

Skrevet (endret)

Vasovagal synkope. Går an å øve og bli bedre. Finnes til og med medisinstudenter som svimer av ;)

Oi, så fint at du har et navn på det. Leste meg litt opp på det nå og det ga meg litt mer forståelse for hvorfor jeg svinger av ved forskjellige typer " påkjennelser" - Har svint av fra jeg gikk i barnehagen og de leste en bok om en gutt som hadde knekt armen, har svint av etter å ha vært med på å ta en påkjørt katt til dyrelivet som barn, klemt fingre i døra, skjært meg, snakket om ubehagelige ting som hadde med personskader å gjøre, etter å ha blitt utsatt for grovt svik, en gang noen kom inn på temaet kvinnelig omskjæring i en samtale og en hel rekke andre ubehagelige ting. Min datter er samme type, men har heldigvis ikke svimt av like ofte som meg.

Interessant!

%#$@ autocorrect - skulle stå " svimt av"

Endret av absinthia
Skrevet

Oi, så fint at du har et navn på det. Leste meg litt opp på det nå og det ga meg litt mer forståelse for hvorfor jeg svinger av ved forskjellige typer " påkjennelser" - Har svint av fra jeg gikk i barnehagen og de leste en bok om en gutt som hadde knekt armen, har svint av etter å ha vært med på å ta en påkjørt katt til dyrelivet som barn, klemt fingre i døra, skjært meg, snakket om ubehagelige ting som hadde med personskader å gjøre, etter å ha blitt utsatt for grovt svik, en gang noen kom inn på temaet kvinnelig omskjæring i en samtale og en hel rekke andre ubehagelige ting. Min datter er samme type, men har heldigvis ikke svimt av like ofte som meg.

Interessant!

%#$@ autocorrect - skulle stå " svimt av"

Det er en genetisk betinget reaksjon på stress. Vi har et ekstra alternativ til "fight or flight". ;)

Jeg kan svime av hvis jeg skader meg, er veldig nervøs, eller av fysiske ting (varme, sittestilling m.m.) Samme reaksjon, men hva man reagerer på kan ha med personlighet å gjøre.

Skrevet

Men mange har vel issues med akkurat sprøyter og blod uten at de er genetisk betinget for å svime av?

Skrevet

Men mange har vel issues med akkurat sprøyter og blod uten at de er genetisk betinget for å svime av?

Jada.

Skrevet

Har hørt om sykepleierstudenter med samme problemet. Er noe man må jobbe med, og som Silfen sier over her: man må bare møte frykten og herde seg overfor det som skremmer en. Bare sørg for at du gjør dette i trygge omgivelser... Vær sittende og ikke gjør det rundt noe du kan skade deg på dersom du svimer av... Bør også være mulighet for å få hjelp av omgivelsene om det skulle skje noe. Ville rådført meg med fastlegen dersom dette var et problem jeg hadde, for fagfolk har trolig litt bedre metoder enn mine provisoriske løsninger og tilnærminger til dette problemet.

Det er en genetisk betinget reaksjon på stress. Vi har et ekstra alternativ til "fight or flight". ;)

Haha, "fight, flight or play dead"! Dette selv om sistnevnte muligens kan regnes som et slags rømningsforsøk...

Joda, det regner jeg med, men hvor sensitiv vagus er og hvor mye som skal til, varierer veldig fra person til person, og det er vel her genetikk kommer inn i bildet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...