Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
En 19 år gammel jente går med en ekkel magefølelse, det er noe som skurrer med den nye kjæresten hennes, han blir fort sint, kontrollerende..og hardhendt.
En annen har blitt slått i tre år av ektemannen sin, hun turte å skrive ett anonymt innlegg her på Kvinneguiden, et lite rop om hjelp. Så forsvant hun.
En jente står på sidelinjen og ser starten på det som kan bli et voldelig, kontrollerende forhold. Venninnen klarer ikke å gå fra kjæresten sin som er sjalu, og aggresiv.. Hun søkte kvinneguiden for råd.
I det siste har det gått en bølge av tråder på Kvinneguiden om vold. Jeg har lest innlegg der brukere forteller at de er både ofre, pårørende, gjerningsmenn, ansatte ved krisesenter og lignende. Jeg har lest mye om vold den siste tiden på nettet, og jeg merker at jeg savner ressurser på norsk. Det få forumene som finnes er lite aktive. De er for snevre til at folk finner dem, eller husker å komme ofte tilbake.
Det finnes faktisk få gode nettsider, eller profilerte kampanjer heller - på KG refereres det flere ganger til nettsteder om vold i nære relasjoner, fra Sverige og Danmark, og Usa. Ingen norske, nesten..
Jeg, som også har opplevd vold, kjente plutselig at jeg kunne ønske meg et eget (under)forum for vold her på Kvinneguiden. Et sted hvor kvinner (og menn) som har opplevd vold, eller lever i vold, kan snakke sammen? Jeg tror et slikt forum ville vært positivt. Dette er et tema mange kvinner kanskje aldri tør å prate med noen om.
Jeg er feig, jeg velger AB, og en sjelden gang skriver jeg som gjest.
Men akkurat i slike diskusjoner er det godt å få lov til å gjemme seg litt, for det er uansett bedre å få snakke sammen om det "litt på overflaten" i et stort forum, enn å møte spøkelsesbyene andre steder.
Et eget forum vil skape en egen liten skravleplass for de som trenger å puste litt.

Tråden "psykopat tendenser" fikk nesten et slør av letthet over seg, fordi den ble så effektiv. Folk backet hverandre opp. Kom med sine erfaringer. Det trillet ut "sånn er min". Når en tør, tør flere. "Min slår...", "Min også!!".
Det er godt, å vite at man ikke er alene.

Anonymous poster hash: f36c7...899
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at jeg postet denne inne på "Samliv og Relasjoner", den burde vel ligge på "Ris, Ros og Spørsmål"!?

Men hva synes dere om forslaget mitt? Ikke minst dere som selv er i denne situasjonen?

For jeg vet at jeg gjerne ville hatt et slikt underforum her -et sted der det skal være greit å komme å få trøst fordi du ble slått igjen i kveld, et sted hvor du kan søke kunnskap fra andres erfaringer.

Ville bare bumpe startinnlegget mitt en gang, sånn at de som faktisk er, eller har selv vært i voldelige forhold, eller har opplevd vold gjennom famile eller andre relasjoner, kan få rekke å lese og kanskje svare før dette havnet langt bakover i "KG-arkivet".

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er enig med deg i at det er en god ide. Send en mail til admin her fremfor å spørre i forumet. ;) Da er det lettere å nå dem tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet

(og menn) burde ikke vært i parentes!

Ellers er jeg enig :)

Anonymous poster hash: b5899...650
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg i at det er en god ide. Send en mail til admin her fremfor å spørre i forumet. ;) Da er det lettere å nå dem tror jeg.

Ja ikke sant? Jeg ble vel nesten litt glad for å se at det var flere enn meg, har følt meg litt alene oppi alt dette. Og for mange som lever under tvang og kontroll kan det sikkert være lettere å få godkjent "jeg har vært på Kvinneguiden" enn på et forum som er spesielt for slike ting. Her skrives det jo om "alt".

Håper en av moderatorene ser tråden og flytter den til riktig sted!

(og menn) burde ikke vært i parentes!

Ellers er jeg enig :)

Ja, jeg tok meg selv i den - det er jo flest kvinner som opplever fysisk vold hjemme, men jeg tror psykisk vold er jevnere fordelt. Uansett så må jo alle være velkomne. :) Det finnes jo også de som lever med gatevold, eller har barn som opplever hard mobbing og vold i skolen. Eller de som slår selv.

Håper flere ser denne tråden!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Høres ut som en god ide for meg.

Det er riktignok rettsvesenet som må sette hardt mot hardt, men et sted må man begynne.

Og det er aldri feil å vite hva man skal se etter for å unngå slike problemer.

Endret av Steinar40
AnonymBruker
Skrevet

Ja ikke sant? Jeg ble vel nesten litt glad for å se at det var flere enn meg, har følt meg litt alene oppi alt dette. Og for mange som lever under tvang og kontroll kan det sikkert være lettere å få godkjent "jeg har vært på Kvinneguiden" enn på et forum som er spesielt for slike ting. Her skrives det jo om "alt".

Håper en av moderatorene ser tråden og flytter den til riktig sted!

Ja, jeg tok meg selv i den - det er jo flest kvinner som opplever fysisk vold hjemme, men jeg tror psykisk vold er jevnere fordelt. Uansett så må jo alle være velkomne. :) Det finnes jo også de som lever med gatevold, eller har barn som opplever hard mobbing og vold i skolen. Eller de som slår selv.

Håper flere ser denne tråden!

Dette er visst en myte:

http://www.youtube.com/watch?v=5lHmCN3MBMI&feature=player_embedded

Gjest Skjæra
Skrevet

Helt enig med deg TS! Vi er mange som har opplevd ulike grader av vold i hjemmet, og det hadde vært fint å ha flere å snakke med om dette. jeg var heldig som kom meg unna, men mange er for redde eller ikke har muligheten til å gjøre det samme. Det bør helt klart være større fokus på dette generelt i samfunnet, men ett underforum på Kg er en fin start. Det er enklere å skrive på ett forum, enn å skulle henvende seg på ett krisesenter, i hvertfall i første omgang.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

En veldig god idé! Håper KG tar dette til seg!

Skrevet

Dette er visst en myte:

http://www.youtube.com/watch?v=5lHmCN3MBMI&feature=player_embedded

Ja, problemet er vel at man typisk tenker på vold i nære relasjoner som alvorlig fysisk vold og seksuelle overgrep.

Men hvis vi også tar med ned-psyking, drittslenging, trusler, utroskap osv., så kan jeg godt tenke meg at kvinner som gruppe ikke er noe bedre enn menn som gruppe.

Finnes det noen formell definisjon av hva vold i nære relasjoner egentlig er?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, problemet er vel at man typisk tenker på vold i nære relasjoner som alvorlig fysisk vold og seksuelle overgrep.

Men hvis vi også tar med ned-psyking, drittslenging, trusler, utroskap osv., så kan jeg godt tenke meg at kvinner som gruppe ikke er noe bedre enn menn som gruppe.

Finnes det noen formell definisjon av hva vold i nære relasjoner egentlig er?

Menn blir ofte utsatt for fysisk vold også. Den som har det psykiske overtaket vil kunne være voldelige mot partneren selv om han er fysisk sterkere. Han vil da ikke ha psyken til å stoppe henne.

Skrevet

Menn blir ofte utsatt for fysisk vold også. Den som har det psykiske overtaket vil kunne være voldelige mot partneren selv om han er fysisk sterkere. Han vil da ikke ha psyken til å stoppe henne.

Ja, jeg ser ikke bort i fra det heller. Dessuten er det mye som kan kastes, og det tror jeg nok at det er mye vanligere at kvinner gjør.

Gjest Daenerys
Skrevet

Hei, du må gjerne starte en ny tråd om dette på Ris & Ros, men vi flytter ikke tråder skrevet av AnonymBruker dit. Man må skrive under nick på Ris & Ros.

Daenerys, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...