Gå til innhold

Hvilken samværsordning har dere?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Min eks og jeg skal ordne en samværsordning for barna. Siden bruddet har barna bodd hos meg, og faren har ikke kommet ofte på samvær.

Jeg ønsker hovedomsorgen, fordi det er best for barna våre i vår situasjon. De største barna vil ikke være noe særlig til faren, men den minste vil nok være det og har jo heller ikke noe valg. Delt omsorg er helt uaktuelt.

Barnas far vil heller ikke takle å ha hovedomsorg, og barna skal ikke skilles. Så jeg krever hovedomsorgen.

Det jeg lurer på, er hvordan fordele ferier osv. Har dere annahver jul, annahver vinterferie, påskeferie, og 3 ukers ferie? Eller deler dere opp i mindre, når dere har hovedomsorgen? F.eks julaften/1.juledag og nyttårsaften/1.nyttårsdag,-han kan ha annenhver det, men ikke hele jula annahvert år. Og dere med hovedomsorg, har far 3 uker ferie eller f.eks 2?

Og når barna er over 12, velger de helt selv?

Syns det er interessant å høre hvordan andre her inne gjør det, og om det fungerer.Kan hjelpe meg mye i hvordan vi skal løse dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Min eks og jeg skal ordne en samværsordning for barna. Siden bruddet har barna bodd hos meg, og faren har ikke kommet ofte på samvær.

Jeg ønsker hovedomsorgen, fordi det er best for barna våre i vår situasjon. De største barna vil ikke være noe særlig til faren, men den minste vil nok være det og har jo heller ikke noe valg. Delt omsorg er helt uaktuelt.

Barnas far vil heller ikke takle å ha hovedomsorg, og barna skal ikke skilles. Så jeg krever hovedomsorgen.

Det jeg lurer på, er hvordan fordele ferier osv. Har dere annahver jul, annahver vinterferie, påskeferie, og 3 ukers ferie? Eller deler dere opp i mindre, når dere har hovedomsorgen? F.eks julaften/1.juledag og nyttårsaften/1.nyttårsdag,-han kan ha annenhver det, men ikke hele jula annahvert år. Og dere med hovedomsorg, har far 3 uker ferie eller f.eks 2?

Og når barna er over 12, velger de helt selv?

Syns det er interessant å høre hvordan andre her inne gjør det, og om det fungerer.Kan hjelpe meg mye i hvordan vi skal løse dette.

Barnelova sier dette om samvær:

"Vert det avtala eller fastsett « vanleg samværsrett », gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka med overnatting, annakvar helg, til saman tre veker i sommarferien, og annankvar haust-, jule-, vinter- og påskeferie."

Og dette er jo et minimum slik jeg ser det! I jula er det vel vanlig å bytte 4. eller 5. juledag.

Endret av litle_my
Gjest Gjest
Skrevet

Barnelova sier dette om samvær:

"Vert det avtala eller fastsett « vanleg samværsrett », gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka med overnatting, annakvar helg, til saman tre veker i sommarferien, og annankvar haust-, jule-, vinter- og påskeferie."

Og dette er jo et minimum slik jeg ser det! I jula er det vel vanlig å bytte 4. eller 5. juledag.

dette har jeg selvsagt lest.. Er bare nysgjerrig på hvordan dere brukere i samme situasjon gjør det.. Noen som vil dele erfaringer?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Vi gikk fra hverandre da barna var fem, ni og tolv år gamle. Da praktiserte vi annenhver helg fra torsdag til søndag med samvær. Faren deres mente de hadde det best hos meg, siden jeg overtok huset.

Da han fikk seg samboer og hus, ble samværet redusert, siden barna og hans samboer gikk dårlig overens. Eldste sluttet med samvær ved sekstenårsalder, mellomste ved femtenårsalder, mens minsten (som nå er tretten) fortsatt har samvær annenhver helg fra fredag til søndag. Dersom det passer for faren og hans familie.

For ungene har det fungert greit at de har fått bestemt selv, selv om det har innebært mindre og mindre kontakt med far og mer tid med meg. (Og jeg er ikke noen super-mamma engang.)

Og nei. Før noen prekeverer meg, så får jeg ikke enorme bidrag fra barnefar eller gigantstønader fra forummedlemmenes skattepenger. Jeg tjener greit, får barnetrygd for tre barn (eldste er over atten) og skatteklasse II.

Jeg tror på en ordning som er til barnas beste og det har, i alle fall for mine barn, vist seg å være veldig forskjellig.

Anonymous poster hash: 8b437...388
Skrevet

Jeg har 4 barn, hvor bare den minste er hos faren annenhver helg. De eldste vil ikke lenger. Jeg har deltidsstilling(er halvt ufør), får litt overgangsstønad og barnetrygd for et barn ekstra. Er spent på hvordan det blir med samvær framover, i allefall på de største. Eksen min har ny samboer, som barna ikke liker, og det var jo hun som ødela/ kom i mellom, så ikke rart barna ikke liker henne.

Skrevet

annenhver helg, så lenge det ikke kræsjer med noe faren har mer lyst til.

Annenhver jul, påske hvis ikke han får jobbevakter på helligdagene som er mye mer spennende enn samvær

deler høst/vinterferie med like mange dager hver så lenge det er noen andre som har høstferie som sønnen kan leke med.

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn er til faren fredag-søndag annenhver helg, ei uke om sommeren og annenhver jul.

Dette er etter fars ønske.

Før far fikk ny samboer og nye barn så var barnet til han mye mere, men fars nye dame ville ikke at barnet skulle være der så ofte. Hun har behov for å føle at hun har "sin egen familie".

Veldig trist.

Anonymous poster hash: 17deb...df1
Skrevet

Mitt barn er til faren fredag-søndag annenhver helg, ei uke om sommeren og annenhver jul.

Dette er etter fars ønske.

Før far fikk ny samboer og nye barn så var barnet til han mye mere, men fars nye dame ville ikke at barnet skulle være der så ofte. Hun har behov for å føle at hun har "sin egen familie".

Veldig trist.

Anonymous poster hash: 17deb...df1

Jeg skjønner ikke hvordan mennesker, og da spesielt kvinner ser det ut til, som blir sammen med noen med barn fra før av, nekter barnefar samvær med egne barn! Bare for å dekke egne behov. Trist at det blir slik, for både forelder og barn. Har man valgt å bli sammen med noen med barn fra før, så tar man hele pakka.

Jeg har selv ett stebarn, som er hos oss 50/50, og jeg kunne aldri fått meg til å si at barnefar er nødt til å si fra seg noe av samværet pga meg og eventuelle barn vi måtte få i fremtiden.

Blir litt paff når jeg leser sånne innlegg om at stemor/far skal komme inn å bestemme samværet mellom barnemor/far og barn.

Gjest Regine
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan mennesker, og da spesielt kvinner ser det ut til, som blir sammen med noen med barn fra før av, nekter barnefar samvær med egne barn! Bare for å dekke egne behov. Trist at det blir slik, for både forelder og barn. Har man valgt å bli sammen med noen med barn fra før, så tar man hele pakka.

Jeg har selv ett stebarn, som er hos oss 50/50, og jeg kunne aldri fått meg til å si at barnefar er nødt til å si fra seg noe av samværet pga meg og eventuelle barn vi måtte få i fremtiden.

Blir litt paff når jeg leser sånne innlegg om at stemor/far skal komme inn å bestemme samværet mellom barnemor/far og barn.

Syns det er mye verre at far kutter ut barna sine når han får ny dame. At hun krever ditt eller datt er ikke ok, men den som virkelig er en dott er mannen som tillater dette å skje. Hans barn, hans ansvar inklusive å ta det selv med ny dame.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...