AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #1 Skrevet 23. juni 2013 Hei, jeg fikk mitt første herpesutbrudd tidligere i år. Det var det mest jævlige (unnskyld..) jeg har vært med på. Etter det jeg har forsått var det et veldig stort/hissig utbrudd. Tok 6-8 uker før det gikk over. Har aldri hatt det så vondt før. Har fortsatt arr etter det. Kræsja litt psykisk også. Nå er det snart sommerferie og jeg vil gjerne bli litt brun. Har vært syk i en måned nå, og ser ut som et lik. Er friskere nå, men føler ikke jeg ser bra ut. Jeg har lyst til å ta solarum for å ikke blende noen nå når jeg beveger meg ut av huset, men så synes jeg at jeg har lest noe om at UV-stråler kan fremprovosere herpesutbrudd. Jeg orker ikke ha det slik flere ganger, spesielt ikke om sommeren når det er tid for bikini, bading og soling Jeg ønsker med denne posten litt råd og erfaringer rundt herpes og soling ute/solarium - noen som kan svare? Da hadde jeg blitt veldig glad, da dette er noe som bekymrer meg veldig. Anonymous poster hash: aa201...658
Anglofil Skrevet 23. juni 2013 #2 Skrevet 23. juni 2013 Hvilken type har du? Regner med at det kanskje er Herpes type 1 siden du snakker om bikini og bading, at du får det på leppene? Hepesutbruddene skjer som regel når jeg er i sola og i stressende perioder, men sårene kommer og går. Nå har jeg ikke hatt sår på nesten et år, men noen ganger kan de komme flere ganger i året, andre ganger kan de gå flere år. Men har du noen salve? Selv er det kun Zovirax som hjelper for meg. De fører til at utbruddene kommer raskere, og at jeg slipper å gå med sårene i ukesvis. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #3 Skrevet 23. juni 2013 Hvilken type har du? Regner med at det kanskje er Herpes type 1 siden du snakker om bikini og bading, at du får det på leppene? Hepesutbruddene skjer som regel når jeg er i sola og i stressende perioder, men sårene kommer og går. Nå har jeg ikke hatt sår på nesten et år, men noen ganger kan de komme flere ganger i året, andre ganger kan de gå flere år. Men har du noen salve? Selv er det kun Zovirax som hjelper for meg. De fører til at utbruddene kommer raskere, og at jeg slipper å gå med sårene i ukesvis. Mvh Yvonne Vet ikke hvilken jeg har Men har det i underlivet. Tok prøver hos legen etter ca. 4-5 dager etter det begynte (jeg visste ikke hva det var og har litt legeskrekk.. utsatte det til jeg bare måtte gjøre noe), men fikk ikke svar på prøvene! Jeg fikk blemmer på innsiden av lårene.. egentlig over hele området der nede. Så jeg tørr ikke gå i shorts/bikintruse, da synlige herpessår ikke er noe kult å vise på stranda. Fikk heller ingen medikamenter av legen da han mente at det var for seint. Kan jeg få resept av legen som jeg kan ha i tilfelle jeg får utbrudd? Jeg skal dra bort i en mnd og har ikke mulighet til å gå til fastlegen min da. Anonymous poster hash: aa201...658
Anglofil Skrevet 23. juni 2013 #4 Skrevet 23. juni 2013 Vet ikke hvilken jeg har Men har det i underlivet. Tok prøver hos legen etter ca. 4-5 dager etter det begynte (jeg visste ikke hva det var og har litt legeskrekk.. utsatte det til jeg bare måtte gjøre noe), men fikk ikke svar på prøvene! Jeg fikk blemmer på innsiden av lårene.. egentlig over hele området der nede. Så jeg tørr ikke gå i shorts/bikintruse, da synlige herpessår ikke er noe kult å vise på stranda. Fikk heller ingen medikamenter av legen da han mente at det var for seint. Kan jeg få resept av legen som jeg kan ha i tilfelle jeg får utbrudd? Jeg skal dra bort i en mnd og har ikke mulighet til å gå til fastlegen min da. Anonymous poster hash: aa201...658 Ah, ok. Da er det nok type 2 du har fått, som ofte kan være verre enn type 1, som gjerne setter seg rundt munn. Ja, du kan få resept av lege, jeg får det til min munnherpes. Jeg ville gått til lege uansett, så får du sjekket det ut ordentlig og fått veiledning ift hvilke salver etc du skal bruke. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #5 Skrevet 23. juni 2013 Så jeg kan få resept på forhånd om jeg forstår deg rett? Anonymous poster hash: aa201...658
Anglofil Skrevet 23. juni 2013 #6 Skrevet 23. juni 2013 Det må du nesten høre med legen om, det er jo opp til legen. Jeg har bare fått fordi legen kjenner til min historie, hvis dette er første gang kan det hende du må inn til legen først, antagelig må du nok det. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #7 Skrevet 23. juni 2013 Takk for svar Yvonne Jeg får ta en tur innom legen før jeg drar på ferie og høre hva han har å si. Men solarium? Ikke en god ide? Anonymous poster hash: aa201...658
Anglofil Skrevet 23. juni 2013 #8 Skrevet 23. juni 2013 (endret) Takk for svar Yvonne Jeg får ta en tur innom legen før jeg drar på ferie og høre hva han har å si. Men solarium? Ikke en god ide?Anonymous poster hash: aa201...658 Bare hyggelig. Jeg ville vært skeptisk. Min erfaring er at herpes blusser opp ved mye sol, så jeg ville personlig ikke gjort det. Mvh Yvonne Endret 23. juni 2013 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #9 Skrevet 23. juni 2013 Ok - da tror jeg at jeg lar være Men stråler fra solen har vel samme effekt? er livet mitt ødelagt for alltid mtp soling?! uff Anonymous poster hash: aa201...658
Anglofil Skrevet 23. juni 2013 #10 Skrevet 23. juni 2013 (endret) Det kan være et problem, dessverre. Jeg prøver selv å være forsiktig, men det går i perioder. Noen somre har jeg ingen utbrudd, andre kan jeg ha tre stykker på kort tid. Mange opplever det første utbruddet som verst. Mvh Yvonne Endret 23. juni 2013 av Yvonne
Gjest apple Skrevet 23. juni 2013 #11 Skrevet 23. juni 2013 Jeg har hatt herpes type 2 i ett år, og jeg er ekstremt glad i sola. På meg så blir ikke utbruddene fremprovosert av soling eller solarium. Snakka med helsesøsteren min om dette at det faktisk kan være bra å få sol på kroppen for noen, andre ikke. Mine utbrudd kommer som regel med menstruasjon.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #12 Skrevet 24. juni 2013 Det kan være et problem, dessverre. Jeg prøver selv å være forsiktig, men det går i perioder. Noen somre har jeg ingen utbrudd, andre kan jeg ha tre stykker på kort tid. Mange opplever det første utbruddet som verst. Mvh Yvonne Jeg har hatt herpes type 2 i ett år, og jeg er ekstremt glad i sola. På meg så blir ikke utbruddene fremprovosert av soling eller solarium. Snakka med helsesøsteren min om dette at det faktisk kan være bra å få sol på kroppen for noen, andre ikke. Mine utbrudd kommer som regel med menstruasjon. Om jeg får et lignende utbrudd som sist er hele sommeren ødelagt :S gruer meg nesten litt til dette... har ikke fortalt noen heller at jeg er smittet. Heldig du apple Har bare hatt det første utbruddet, så vet ikke hva mine utbrudd vil komme av... håper det ikke er soling, for jeg er også ekstremt glad i sola! Anonymous poster hash: aa201...658
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #13 Skrevet 24. juni 2013 Hverken jeg eller kjæresten får utbrudd av sola, men det kan se ut som at jeg nå får det rett etter mensen. (Har brukt p-plaster fram til nå, og først nå i det siste latt være å hoppe over.) Da jeg gikk på Cerazette, kom og gikk det litt mer som det ville, men det gikk mange måneder mellom hver gang. For meg var det første utbruddet verst, med feber og kvalmende smerter ved urinering. Nå er de såpass milde at det er mer irriterende kløe og svie enn direkte smertefullt. Samboeren min sitt første utbrudd var mildt, og noe hissig utbrudd har han aldri hatt senere heller. Jeg vet derimot om ei som har skikkelig vonde utbrudd hver bidige gang, hun har fått tabletter for å unngå/begrense det hele. Så du må nesten bare vente og se. Men ja, den frykten for å få det like ille hver gang, og ofte, er vond, jeg følte på det samme selv. Jeg føler med deg. :-|Anonymous poster hash: 41977...15d
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #14 Skrevet 24. juni 2013 Hverken jeg eller kjæresten får utbrudd av sola, men det kan se ut som at jeg nå får det rett etter mensen. (Har brukt p-plaster fram til nå, og først nå i det siste latt være å hoppe over.) Da jeg gikk på Cerazette, kom og gikk det litt mer som det ville, men det gikk mange måneder mellom hver gang. For meg var det første utbruddet verst, med feber og kvalmende smerter ved urinering. Nå er de såpass milde at det er mer irriterende kløe og svie enn direkte smertefullt. Samboeren min sitt første utbrudd var mildt, og noe hissig utbrudd har han aldri hatt senere heller. Jeg vet derimot om ei som har skikkelig vonde utbrudd hver bidige gang, hun har fått tabletter for å unngå/begrense det hele. Så du må nesten bare vente og se. Men ja, den frykten for å få det like ille hver gang, og ofte, er vond, jeg følte på det samme selv. Jeg føler med deg. :-|Anonymous poster hash: 41977...15d Tusen takk for svar du Det er betryggende at dette med sol varierer person til person. Det gjør at jeg gruer meg bittelitt mindre. Første gang hadde jeg sykt mange blemmer. Er sikker på at det var 20-30! Hadde så vondt og følte meg så dårlig. Fikk ikke sove skikkelig på flere uker, og kunne ikke gå normalt. Har gledet meg slik til ferie, og er ei veldig aktiv jente! Et utbrudd vil hemme meg mye, både pga. smertene og fordi jeg ikke føler meg bra psykisk. Er litt vanskelig å forklare, men jeg sist følte jeg kun for å ligge hjemme på sofaen... følte meg litt ekkel og skamfull på en måte. Ble mindre lysten på trening og sosiale aktiviteter. Men ja.. jeg får bare vente å se og ta problemene når de kommer! Men da vil jeg gjerne ha mulgheten til å ta medisiner. Håper jeg kan få noe av legen på forhånd. Anonymous poster hash: aa201...658
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2013 #15 Skrevet 24. juni 2013 På nettsiden Trygg dating med HSV2, www.herpestype2.ning.com er det mange i samme situasjon, kanskje noen kan gi deg råd:-)
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #16 Skrevet 25. juni 2013 Jeg har hatt herpes i mer enn 20 år. De første utbruddene var ganske ille, ble skikkelig syk med feberfølelse og influensasymptomer, hodepine og smertefulle blemmer. Var faktisk sengeliggende innimellom. Etter å ha fått Valtrex, har livet forandret seg totalt. Jeg starter opp med behandling så snart jeg får de første symptomene, og klarer da å stanse utbrudd og symptomer etter en-to dager. Tidlig igangsetting er viktig. Gå til legen din og få medisiner. Til å begynne med sto jeg på behandling fast over flere måneder. Nå bruker jeg det bare ved opplevelsen av å få utbrudd, ca. 2-4 ganger i året. Vedr. sol så har jeg aldri hatt trigging av utbrudd av sol. Tvert imot slapper jeg av og har det bra, og det gjør at frekvensen av utbrudd blir mindre. Men solarium tar jeg ikke, så vet ikke hvordan det virker. Anonymous poster hash: f0183...487
ee:) Skrevet 25. juni 2013 #17 Skrevet 25. juni 2013 Jeg hadde et ekstremt førstegangsutbrudd med mye smerter. Fikk så nye utbrudd hver mnd i ca 1/2-1 år. Dette er ca 5 år siden, og nå har jeg det svært sjelden. Har ikke merket at det blir framprovosert av sol. Du kan få Zovirax-tbl av legen din, men det er usikker effekt av dette på senere utbrudd. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå