Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Marmot
Skrevet

:hug:

Jeg skulle til og si at jeg er alene med 2,5-åringen min hele tiden, og komme med alle (smarte) løsninger jeg har funnet for å få dagene til å gå opp, men det blir vel ganske nytteløst når barnet ditt har autisme. Men jeg har i hvert fall lært meg å dusje på kvelden når barnet er i seng, så slipper jeg det dagen etter. Min er det ikke noe problem å ha med i dusjen da, det er bare litt mer tidkrevende.

Det finnes jo også gåseler til barn, og jeg hadde ikke hatt noen skrupler med å bruke det på en 2-åring, så får han litt trening i å ferdes i trafikken også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er enig i at senga ikke skal brukes til lekegrind, for mange barn er det essensielt at ting har sitt tydelige formål. Det gjør det lettere å akseptere rutinen, slik som i din sønns situasjon. De trenger ikke å ha noen diagnose for å være "sære" i så måte; noen trenger bare at rutinene er mer markerte enn andre.

Nå vet jeg ikke hvor mye plass dere har i dusjen, men er det plass til en balje hvor han passer nedi, mens du står der? Da samler vannet seg opp for ham, og det kan kanskje være spennende nok til at du rekker en kjapp vask før han vil ha dusjen for seg selv igjen. Eventuelt ta med en stor bøtte, eller lignende.

Ut over det, har jeg ingen tips. Mitt spesielle barn var ikke utagerende i den forstand, så mine erfaringer er egentlig verdiløse i din situasjon. Men om jeg virkelig måtte dusje på dagtid, var det bare distraksjon som gjorde det mulig. Selv om det altså bare var snakk om to minutter før hun ville ut (hun var noe redd dusjen; vi måtte bade henne i stamp). Jeg ble rasende dyktig på å ta korte dusjer, kan man si. =P

Endret av Raven Emerald
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke hvorfor TS ikke nevnte diagnosene i åpningsinnlegget.

Endret av Pria
  • Liker 2
Gjest Marmot
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor TS ikke nevnte diagnosene i åpningsinnlegget.

Det står at hun har et barn som krever mer enn andre barn. Jeg tenkte på autisme da jeg leste innlegget og fikk det jo bekreftet lenger ned.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier også å dusje om kvelden, men akkurat idag var det litt spesielt så jeg måtte dusje på dagtid, trenger ikke gå så veldig inn på det, men det skjer med jenter en gang i mnd ;)

Vi har ikke plass til balje i dusjen, men har sånn dusj som er litt dyp slik at det er et slags badekar, men av en eller annen rar grunn så nekter han å bade, foretrekker å bare stå under dusjstrålen :P

Jeg nevnte ikke diagnosene i HI nei og jeg gjorde det ikke fordi jeg vet hvordan KG kan være når det kommer til slike ting. Har lest en del innlegg som lyder som følger "slike diagnoser er bare oppspinn og kommer av dårlig oppdragelse" osv så kvia meg litt for å skrive det. Derfor skrev jeg at han krever mer enn andre barn.

Gåseler har vi også prøvd, men da legger han seg bare ned og hylskriker. Men nå har jeg bestilt en beltesamler som skal funke på vognseler også så håper vi da kan få han til å sitte i vogna uten at han sniker seg ut. Han er en racer på å komme seg løs ;)

Håper ikke dere misforstår meg, jeg elsker gutten min og hans diagnoser gjør han til den han er. Han har mange positive sider også, men til tider er det kjempe tungt, spesielt når jeg er alene med han og idag følte jeg behov for å få ut noe av frustrasjonen.

Vi har fagfolk inne som skal hjelpe oss med å bli kvitt den negative atferden, men de slutta plutselig å følge opp og i den perioden de har vært borte har ting utviklet seg i en veldig gal retning så blir ganske frustrert av det også.

Nå har vi fått vært litt ute av huset og jeg håper resten av dagen går greit og at mannen min kommer hjem fra jobb snart :)

Takk alle dere som har skrevet tips og støtte :)) det varmer hjertet mitt at noen kan være forståelsesfulle ang dette her :)

Ts

Anonymous poster hash: a3197...fe1

• Liker 2
Skrevet

Det står at hun har et barn som krever mer enn andre barn. Jeg tenkte på autisme da jeg leste innlegget og fikk det jo bekreftet lenger ned.

Jeg tenkte også det.

Skrevet

Takk Ingeborg :)

Han er allerede utredet og har diagnosen autisme (per dags dato lavtfungerende, men det vet vi jo ikke hvordan vil se ut om noen år), epilepsi og store atferdsvansker. Usikkert om han kan ha adhd eller en psykisk utviklingshemming, det er for tidlig å se.

Japp: nei dessverre har vi ikke det :( bor i nærheten av familien min men de er lite interessert :(

Ts

Så leit at de ikke stiller opp :( Hvor i landet bor du?

AnonymBruker
Skrevet

Så leit at de ikke stiller opp :( Hvor i landet bor du?

Jeg bor i vestfold.

Er veldig dumt at de ikke vil stille opp, syns det er trist at barnet mitt ikke får noe godt forhold til sine besteforeldre :(

Skrevet

Har en autistisk sønn med ADHD så jeg vet akkurat hvordan du har det ;)

Skrevet

Jeg bor i vestfold.

Er veldig dumt at de ikke vil stille opp, syns det er trist at barnet mitt ikke får noe godt forhold til sine besteforeldre :(

Da bor jeg dessverre litt langt unna. Men du, har et annet tips. Lyst til å sende en PM?

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkelser.

Sulosi, mod.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...