AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #1 Skrevet 23. juni 2013 Har noen gått fra å virkelig ikke takle vin, til å klare å drikke det? Jeg klarer ikke en gang å lukte på vinen før jeg brekker meg. Det er en eller annen sterk/skarp/stikkende komponent i vin som gjør at jeg er sjanseløs. Får ikke ned en dråpe. Men jeg vil gjerne lære meg å drikke vin! Det er så lettvint. Og i alle sammenhenger blir msn tilbudt vin. Var i selskap i går, og det ble kun servert vin, så jeg drakk jo ikke hele kvelden. Noen tips?? Anonymous poster hash: b71b1...d1d
Thomasine Skrevet 23. juni 2013 #2 Skrevet 23. juni 2013 Opplever at folk gjerne vil lære seg å drikke vin (eller annet!!) - selv skjønner jeg ikke vitsen...liker virkelig ikke smaken på vin ( og lite annet med alkohol) men har med meg det jeg liker og har ikke planer om å "lære" meg å drikke... Når det er sagt er det mange rundt meg som gjerne vil at jeg skal lære det...de foreslår at jeg kjøper mange halvflasker på polet og drikker, drikker, drikker til det er lært! Visstnok slik de fleste lærte å like det...ved å drikke MANGE ganger først... Lykke til med vindrikkingen!
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #3 Skrevet 23. juni 2013 Vel, da har du jo et helt annet siktemål og syn på saken enn TS, Thomasine, og er kanskje ikke så hensiktsmessig i svaret ditt her? ;) TS: For min del er vin uløselig knyttet til mat. Det er faktisk sant at de fleste viner kommer til sin rett kun i kombinasjon med riktig matfølge. Så jeg ville forsøkt å be om råd på polet om viner til spesifikke matretter, feks en god middag du skal lage i helgen. Og samtidig forklart at du er nybegynner og ikke noen vinelsker og derfor vil ha noe uten for heftig syre eller tanninner, feks. Det kan også være nyttig å teste to ulike viner til samme rett, da er det lettere å legge merke til forskjeller og nyanser. Første gang jeg smakte vin syntes jeg også det var forferdelig - nå kan jeg ikke tenke meg et godt måltid uten. Anonymous poster hash: b0a8d...fb8
Singha Skrevet 23. juni 2013 #4 Skrevet 23. juni 2013 Du må nok bare drikke det, eller gjøre som jeg og la være og bare vente. Selv opplevde jeg at smaken har blitt bedre og bedre jo eldre jeg har blitt. Nå når jeg har runda 30 er det blitt skikkelig godt. Og så må en jo være klar over at det er stor forskjell på vin. Du må gjerne lete litt rundt for å finne den typen du liker, og så vil nok smaken utvikle seg derfra. Mye vin er også veldig mye bedre sammen med riktig mat. Som posteren over meg skriver kan de som er ansatt på polet hjelpe deg med å finne det du leter etter. Eller så er det nok massevis av lesestoff på vin på nett du kan bla gjennom.
Thomasine Skrevet 23. juni 2013 #5 Skrevet 23. juni 2013 Vel, da har du jo et helt annet siktemål og syn på saken enn TS, Thomasine, og er kanskje ikke så hensiktsmessig i svaret ditt her? ;) TS: For min del er vin uløselig knyttet til mat. Det er faktisk sant at de fleste viner kommer til sin rett kun i kombinasjon med riktig matfølge. Så jeg ville forsøkt å be om råd på polet om viner til spesifikke matretter, feks en god middag du skal lage i helgen. Og samtidig forklart at du er nybegynner og ikke noen vinelsker og derfor vil ha noe uten for heftig syre eller tanninner, feks. Det kan også være nyttig å teste to ulike viner til samme rett, da er det lettere å legge merke til forskjeller og nyanser. Første gang jeg smakte vin syntes jeg også det var forferdelig - nå kan jeg ikke tenke meg et godt måltid uten. Anonymous poster hash: b0a8d...fb8 Joda...men svarte likevel... ;) ...og tror ikke noen ble skadet heller...
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #6 Skrevet 23. juni 2013 Vel, da har du jo et helt annet siktemål og syn på saken enn TS, Thomasine, og er kanskje ikke så hensiktsmessig i svaret ditt her? ;) TS: For min del er vin uløselig knyttet til mat. Det er faktisk sant at de fleste viner kommer til sin rett kun i kombinasjon med riktig matfølge. Så jeg ville forsøkt å be om råd på polet om viner til spesifikke matretter, feks en god middag du skal lage i helgen. Og samtidig forklart at du er nybegynner og ikke noen vinelsker og derfor vil ha noe uten for heftig syre eller tanninner, feks. Det kan også være nyttig å teste to ulike viner til samme rett, da er det lettere å legge merke til forskjeller og nyanser. Første gang jeg smakte vin syntes jeg også det var forferdelig - nå kan jeg ikke tenke meg et godt måltid uten. Anonymous poster hash: b0a8d...fb8 Er det syren som gir den stikkende skarpe smaken? Eller hvilken komponent er det jeg sliter med? Klarer ikke helt å forklare den, men noen skjønner kanskje? Anonymous poster hash: b71b1...d1d
Gjest Chloè Skrevet 23. juni 2013 #7 Skrevet 23. juni 2013 Du må nesten bare drikke det å tvinge det ned. Jeg hatet vin, så tok alltid med meg cider å sånne ting på fest, men det blir fort litt for mange kalorier i lengden og litt for søtt så da begynte jeg bare å ta med vin. Etter et par fester og middager så elsker jeg vin nå
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #8 Skrevet 24. juni 2013 Har noen gått fra å virkelig ikke takle vin, til å klare å drikke det? Jeg klarer ikke en gang å lukte på vinen før jeg brekker meg. Det er en eller annen sterk/skarp/stikkende komponent i vin som gjør at jeg er sjanseløs. Får ikke ned en dråpe. Men jeg vil gjerne lære meg å drikke vin! Det er så lettvint. Og i alle sammenhenger blir msn tilbudt vin. Var i selskap i går, og det ble kun servert vin, så jeg drakk jo ikke hele kvelden. Noen tips??Anonymous poster hash: b71b1...d1d Mitt tips er å prøve ulike viner. Altså teste litt. Jeg hatet øl inntil jeg oppdaget mørkt, tysk øl. Den dag i dag har jeg problemer med å få ned en halvliter pils. Men gi meg slogen, guinness eller red stripe og jeg er helt med. Samme med vin - jeg kan ikke fordra slike tyske søtviner som er in for tida. Kanskje din type er fransk? Søt? Tørr? Prøv deg litt frem. Og husk mat til. Nøtter, frukt, ost etc. om du ikke tar et glass til middagen. Men: dersom du blir fysisk dårlig av vin så er det mulig å reagere på vin. Enten på gjæringsprosessen (da vil du antagelig reagere på andre gjærede ting, som brød) eller på garvesyren. I siste tilfelle bør du gå for hvitvin, ikke rødvin. Om du reagerer kraftig er det desverre umulig å "lære" seg bort fra det. Anonymous poster hash: 8be2a...284
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå