Gå til innhold

Kronisk sliten :(

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, dere.

Siden høsten har jeg følt meg utrolig sliten. Jeg gikk fra å trene to timer daglig til å ikke trene i det hele tatt. Både kroppen og psyken sier nei. Noen ganger er det nærmest fysisk umulig å reise meg, kroppen er liksom så tung og nekter å bevege på seg. Spiser mindre, og sover mindre. Er trøtt, men er så rastløs i sjelen virker det som, og får dermed ikke sove selv om jeg er trøtt. Våkner flere ganger hver natt. Ligger i sengen omtrent hele dagen, fungerer normalt på skole og andre obligatoriske aktiviteter, men sniker meg som regel unna alt annet av sosiale situasjoner.

Har vært hos legen. For tre år siden hadde jeg symptomene til kyssesyken i en lengre periode, uten at de brøt ut, og de har dermed konkludert om at jeg ikke kan ha fått det etter dette heller. Har også fått vite at jeg har lave jernverdier, og har nå tatt tilskudd i litt over en måned, uten at det har fungert. Snarere tvert imot, blitt mer sliten.

Jeg blir bare svakere og svakere. Er trøtt mesteparten av tiden, men sliter som sagt med søvn. Er rastløs og vrir meg ofte rundt i sengen, noe som sikkert kommer av at jeg er i omtrent null bevegelse hele dagen. Skal til legen igjen til mandag for nye tester og for en samtale med legen.

Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Drømmen min har gått i knus siden jeg ikke har fått trent på et halvt år (med unntak av noen få treningsøkter her og der), og psyken min er knekt. Blir derfor umulig for meg å fullføre noe jeg har planlagt i flere år.

Er bare 18 år. Vil ut å leve, men jeg orker rett og slett ikke. Orker ingenting...

Anonymous poster hash: e0334...a78
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan be legen sjekke om du manger b12 eller dvitamin

AnonymBruker
Skrevet

Det kan også være depresjon. Den kan kjennes så fysisk ut som du beskriver. Vet det av egen erfaring. Akkurat det med at kroppen føles så tung, alt tankespinnet og trettheten, men likevel får man ikke sove.

Det er viktig å komme seg til en forståelsesfull lege. Finne ut om det ligger fysiske eller psykiske/sosiale forhold bak depresjonen.

God bedring!

Anonymous poster hash: 84880...abe

• Liker 1
Skrevet (endret)

Be legen sjekke Anti TPO,Tras, TSH, Ft4, d-vitamin, b-vitamin samt standard blodprøver.

Du har klassiske symptomer på stoffskiftesykdom, så da er det greit å sjekke ut denne sykdommen.

Edit: D-vitamin mangel gir mange av de samme symptomene som stoffskiftesykdom, så det er viktig at det blir tatt dvitamin status. Den kan dog vise verdier innenfor referanseområdet hvis du har vært mye i solen det siste, og bør derfor repeteres sent på høsten for å gi korrekt måling.

Endret av zellica

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...