AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #1 Skrevet 21. juni 2013 hei! det har seg sånn at jeg har en visdomstann som videre har ført til betennelse i kjeven. det er hovent og det gjør når jeg trykker på venstre side av halsen, og fører til ekstrem hodepine av og til. jeg har veldig lyst til å få gjort noe med dette i og med at det gjør så vondt, men problemet er at jeg har så veldig tannlegeskrekk. jeg har vært hos tannlegen tidligere angående dette (har hatt det sånn i ca. et halvt år pga tannlegeskrekken) og jeg begynte å grine når jeg innså at jeg måtte dra, jeg grein på vei dit og grein IHVERTFALL når jeg satt på venterommet. gjett hvor mange overraskede blikk jeg fikk? haha. jeg skalv og grein som fy i tannlegestolen selv om jeg hadde fått vite på forhånd at de bare skulle ta en sjekk og gi meg antibiotika. jeg har en fantastisk tannlege som virkelig tar hensyn til de med tannlegeskrekk, men det klarer faktisk ikke overvinne angsten min uansett. jeg vet ikke om det er smertene jeg er redd for eller om det er noe annet, men det er så sykt irriterende. er det noen som har noen gode tips? jeg vil ikke ha betennelse for alltid, og jeg vet at hvis jeg ikke får hjelp til det her, så kan det gå skikkelig ille! (og vær så snill, ingen svar som "herregud, voks opp, get over it", jeg er klar over hvor dumt det høres.) Anonymous poster hash: b20d0...af0
Gjest Skrevet 21. juni 2013 #2 Skrevet 21. juni 2013 Valium. Har skikkelig skrekk selv, og beroligende har hjulpet. Også lurt å dra ofte til tannlegen, selvom du ikke skal noe. La h*n regelmessig titte i munnen og pirke litt så du sakte men sikkert venner deg til det og blir trygg.
MockingJay Skrevet 21. juni 2013 #3 Skrevet 21. juni 2013 hei! det har seg sånn at jeg har en visdomstann som videre har ført til betennelse i kjeven. det er hovent og det gjør når jeg trykker på venstre side av halsen, og fører til ekstrem hodepine av og til. jeg har veldig lyst til å få gjort noe med dette i og med at det gjør så vondt, men problemet er at jeg har så veldig tannlegeskrekk. jeg har vært hos tannlegen tidligere angående dette (har hatt det sånn i ca. et halvt år pga tannlegeskrekken) og jeg begynte å grine når jeg innså at jeg måtte dra, jeg grein på vei dit og grein IHVERTFALL når jeg satt på venterommet. gjett hvor mange overraskede blikk jeg fikk? haha. jeg skalv og grein som fy i tannlegestolen selv om jeg hadde fått vite på forhånd at de bare skulle ta en sjekk og gi meg antibiotika. jeg har en fantastisk tannlege som virkelig tar hensyn til de med tannlegeskrekk, men det klarer faktisk ikke overvinne angsten min uansett. jeg vet ikke om det er smertene jeg er redd for eller om det er noe annet, men det er så sykt irriterende. er det noen som har noen gode tips? jeg vil ikke ha betennelse for alltid, og jeg vet at hvis jeg ikke får hjelp til det her, så kan det gå skikkelig ille! (og vær så snill, ingen svar som "herregud, voks opp, get over it", jeg er klar over hvor dumt det høres.)Anonymous poster hash: b20d0...af0 Jeg plagdes også med tannlegeskrekk en periode, og da måtte jeg møte opp til tannlegen en time tidligere å ta en pille. Husker ikke hva den het, men den begynte på R. Den hadde mye av de samme virkestoffene som rhohypnol har i seg, om jeg ikke husker feil. I alle fall, da gikk jeg også fra å skjelve som et aspeløv til å faktisk sovne under en tanntrekking. Ta å hør med tannlegen din om det kan være en mulighet
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #4 Skrevet 21. juni 2013 Jeg er så glad jeg har flyttet til utlandet, for jeg har ekstrem tannlegeskrekk og valium hjelper ikke, jeg blir bare trøtt men har like mye angst. Her var tannlegen helt klar på at narkose er det eneste som nytter, for det går ikke an å ikke få skikkelig tannstell og behandling pga angsten. Narkosen dekkes av den vanlige sykeforsikringen. Anonymous poster hash: 0832e...ca2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #5 Skrevet 22. juni 2013 tusen takk for tips! jeg skal absolutt ringe å høre om jeg kan få noe, men er redd jeg skal høres ut som en som "kun" er ute etter det, hvis jeg skjønner. men det er en liten by så jeg tipper de ansatte husker meg fra jeg var der sist, haha. Anonymous poster hash: b20d0...af0
Gjest Naria Skrevet 22. juni 2013 #6 Skrevet 22. juni 2013 Jeg har selv voldsom tannlegeskrekk. Vanlige tannlegetimer klarer jeg så vidt å komme igjennom ved hjelp av valium og en veldig forståelsesfull tannlege, men når visdomstennene skulle ut holdt ikke det. Jeg fikk de fjernet på sykehus i narkose. Betalte ikke mer enn egenandelen som var på ca. 250 kroner. Snakk med tannlegen din, det finnes muligheter.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #7 Skrevet 22. juni 2013 Kanskje du bør finne en tannlege som har lystgass. Anonymous poster hash: e793e...e94
JohnS Skrevet 22. juni 2013 #8 Skrevet 22. juni 2013 Beroliggende er såpass vanlig at de ikke vil tenke noe særlig over å gi deg det. Det er også mulig å få tannbehandling i narkose. I Bergen har universitetet et senter for tannlegeskrekk. Lignende finnes også i Oslo og Tromsø, i tillegg til at flere private aktører også spesialiserer seg i behandling av denne pasientgruppen.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #9 Skrevet 22. juni 2013 ja, det er det jeg er så redd for, Naria. vanlige tannlegetimer går fint så lenge jeg vet at det bare skal sjekkes men med en gang det er noe får jeg panikk. og sist gang det ble laget avtale var det fordi tannlegen visstnok hadde snakket med en spesialist om det, så nå er jeg dritredd. jeg har sykt lyst til å kreve narkose siden jeg har sånn angst, og jeg VET det kommer til å gjøre vondt ifht. trekking av tann med betennelse, men jeg vet ikke om jeg har "rett" til det. er det forresten noen som vet hvordan det er med betennelse, om det mest sannsynlig blir antibiotikakur denne gangen også? Anonymous poster hash: b20d0...af0
Gjest Skrevet 22. juni 2013 #10 Skrevet 22. juni 2013 Mest sannsynlig får du en kur og evt. smertestillende først. Ikke gunstig å trekke når det er mye betennelse med mindre det er veldig akutt og smertestillende ikke hjelper. Jeg måtte trekke en jeksel og hadde skikkelig betennelse. Selve trekkingen var ikke noe problem utenom panikken. Kjente jo ikke noe annet at noen drev med noe inni der og pustet godt ut da det var over, men fikk feber etterpå og var ganske lurvete i formen noen dager.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #11 Skrevet 22. juni 2013 Huff.. Ville bare sende deg en klem. Jeg pleide også å være redd, ikke like redd som deg riktignok, men det føltes rett og slett uoverkommelig. Så fikk jeg borret noen hull, og så var neste steg å skjære ut visdomstanna. Det gikk helt fint, og nå er jeg kun litt spent dagen før timen. Behandlingen har fjernet skrekken min. Ellers godt å høre at tannlegen din er forståelsesfull, det er det viktigste! Lykke til til deg Anonymous poster hash: a0d7b...1cd
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2013 #12 Skrevet 22. juni 2013 ja, tannlegen min er helt fantastisk. spør om det går bra (bokstavelig talt) hele tiden, forteller alt han gjør, og forsikrer meg om at alt går helt fint, men det er liksom ikke nok for å fjerne den der forbannede angsten, haha. føler meg heldig uansett, har hatt frekke, usympatiske og hardhendte tannleger tidligere (sikkert derfor jeg får slik angst). Anonymous poster hash: b20d0...af0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå