Gå til innhold

dere som jobber mye foran pc

Fremhevede innlegg

Skrevet

har dere stor skjerm på jobb?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på hva denne gjør i kropp og helse-forumet.

Vi har helt normal størrelse.

Anonymous poster hash: 8f33b...c4a
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har kun bærbar pc på jobb, sitter foran denne hele dagen, hver dag og tildels lange dager og har fått nakkeproblemer av dette. Derfor la jeg denne i dette forumet, synes den hører hjemme her. Min arbeidsgiver mener det er ikke vanlig med store skjermer rundt omkring på arbeidsplassene i dag, at de fleste bruker laptop. Det er ikke min erfaring, men ville høre andres erfaringer med dette.

• Liker 1
Skrevet (endret)

kommer helt an på. jobber jeg hjemmefra så har jeg 27" skjerm, men jeg innrømmer at jeg foretrekker egentlig 2x 22/24" Tar mindre plass, kort og godt.

på jobb er det laptop.

Endret av JackPreacher
AnonymBruker
Skrevet

Gode ergonomiske forhold på jobb har jo absolutt en del med helse å gjøre. Å stirre på en liten eller dårlig skjerm i 10 timer om dagen eller mer er jo ikke spesielt deilig for hodet. På jobb har jeg 27", opplever det som passe i forhold til arbeidsavstand.

Anonymous poster hash: 134b0...2bf

• Liker 1
Skrevet

Like viktig er vinkelen du må ha hodet i for å sitte i en god arbeidsstiling og se på skjermen. Kun en laptop på pulten gjør at skjermen er altfor lav for de aller fleste.

• Liker 1
Skrevet

Har laptop, men ekstern skjerm, mus og tastatur. Har to 21 tommere tror jeg på jobben, hjemme (jobber en del hjemmefra) har jeg 24 tommer.

Kunne aldri jobbet en hel dag engang bare på en laptop. Da hadde jeg hatt veldig vondt i nakken etterpå (skal sies at jeg sliter en del med nakke/skuldre). Sjefen din høres ikke helt smart ut..

Skrevet

Hos oss får vi velge.

Alle hos oss har laptop. De som jobber i back-office har alle en stor skjerm i tillegg, vi andre velger ut fra hva vi finner komfortabelt, dette gjelder også f.eks eksternt tastatur, og annet som kan forbedre de ergonomiske forholdene.

Synes det høres ut som arbeidsgiveren din drar et billig argument for å slippe en kostnad. Arbeidsgiver har imidlertid plikt til å tilrettelegge arbeidsplassen med tanke på ergonomi og andre HMS-relaterte spørsmål, så her kan du egentlig bare kjøre tilbake hvis han er vanskelig.

Men start forsiktig da, om han gir seg uten "krangel" er jo det det beste for arbeidsklimaet ;)

Skrevet

Og ja, de fleste bruker laptop, men de har eksterne skjermer.

Skrevet

Vi bruker laptop alle sammen, men vi har alle docking og bruker derfor ekstern skjerm, tastatur og mus.

Det er _veldig viktig_ å ha en arbeidsplass som har minst mulig belastning på kroppen når man sitter foran en skjerm hele dagen. Det må du virkelig ikke gi deg på. Arbeidsgiveren din tjener ikke på å være gnien på det i lengden uansett, om dere ender opp med å bli sykemeldt på grunn av belastningsskader.

Hos oss varierer det med skjermer, alt fra to til seks 22-24".

Skrevet

Takk for svar!! Ja, alle jeg spør sier de har laptop med ekstern skjerm/dockingsystem. Jeg kjenner at disse nakkesmertene kommer ikke til å gi seg så lenge jeg får denne knekken i nakken alle timene jeg jobber foran laptopen. Har fått lovnad om stor skjerm, (den bare lar vente på seg), men har samtidig fått en litt lei kommentar om at " det er jo virkelig ikke vanlig med store skjermer rundt omkring", samt hint om at jeg kanskje "takler stress dårlig" fordi jeg har fått dette problemet, og synes dette kjennes leit. Noen som vet vet om en artikkel som dokumenterer at dette med at alle bruker laptop på jobb ikke stemmer? Eller - om noen av dere med dockingsystemer el.l. jobber i store selskap/firma vil sende pm med navn på selskapet, så blir jeg glad. Kan kanskje hjelpe meg å dokumentere på en litt gentle måte overfor arbeidsgiver at det faktisk er vanlig å ta sittestilling mer på alvor rundt på andre arbeidsplasser.

Jeg jobber ellers med så store mengder tekst, og flere ulike programmer, at jeg synes egentlig en stor skjerm burde være selvsagt av den grunn. Det er ganske mye lettere å ha flere dokumenter åpne samtidig om du har en skjerm med litt størrelse.

Skrevet

Det viktigste er jo i hvert fall at du får en skjerm og et ekstra tastatur, ikke nødvendigvis at skjermen er så stor. Det er nok sikkert det at du må sitte og se ned som gjør at du får vondt i nakken

Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg har også laptop, men har dockingstasjon satt opp både på jobb og hjemme, og to 22" skjermer på jobb. Laptopskjermen bruker jeg aldri, med mindre jeg har med laptopen på et møterom eller et seminar utenfor kontoret.

Jeg hadde ikke holdt ut lenge med å bruke laptopskjerm og laptoptastaturet så mye hver eneste dag. Jeg må ha et godt bredt tastatur og skjerm i riktig høyde (mer vesentlig for meg enn størrelsen på skjermen).

Får du ikke normal skjerm og tastatur som du kan koble til denne laptopen?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!! Ja, alle jeg spør sier de har laptop med ekstern skjerm/dockingsystem. Jeg kjenner at disse nakkesmertene kommer ikke til å gi seg så lenge jeg får denne knekken i nakken alle timene jeg jobber foran laptopen. Har fått lovnad om stor skjerm, (den bare lar vente på seg), men har samtidig fått en litt lei kommentar om at " det er jo virkelig ikke vanlig med store skjermer rundt omkring", samt hint om at jeg kanskje "takler stress dårlig" fordi jeg har fått dette problemet, og synes dette kjennes leit. Noen som vet vet om en artikkel som dokumenterer at dette med at alle bruker laptop på jobb ikke stemmer? Eller - om noen av dere med dockingsystemer el.l. jobber i store selskap/firma vil sende pm med navn på selskapet, så blir jeg glad. Kan kanskje hjelpe meg å dokumentere på en litt gentle måte overfor arbeidsgiver at det faktisk er vanlig å ta sittestilling mer på alvor rundt på andre arbeidsplasser.

Jeg jobber ellers med så store mengder tekst, og flere ulike programmer, at jeg synes egentlig en stor skjerm burde være selvsagt av den grunn. Det er ganske mye lettere å ha flere dokumenter åpne samtidig om du har en skjerm med litt størrelse.

Var jeg deg ville jeg også tenkt på å se meg om etter en annen arbeidsgiver. Hvis man er så "kostnadseffektiv" på de små tingene som skjermer for de som får vondt i nakken, så kan man jo lure på hvordan arbeidsgiveren forholder seg til andre og større (men nødvendige) utgifter.

Skrevet

Dockinstasjon med diger skjerm på jobb. Tilpasset tastatur og mus, samt tilpasset stol og bord. Vi har spesialist på besøk 1-2 ganger i året, som har møte med den enkelte for å tilpasse arbeidsplassen.

Stor laptop, reise PC samt iPad for reisevirksomhet og kundemøter, slik at vi kan velge hvor tungt vi ønsker å bære. Kunne også fått en gratis skjerm å ha hjemme, men føler ikke behov for det i og med at den største laptopen er mer enn bra nok.

Så jeg har nok en arbeidsgiver som er i overtatt opptatt av å tilrettelegge for arbeidstagerne.

Skrevet

Takk for svar, Tirkes, så greit med docking hjemme også!! Er det arbeidsgiver som har betalt for skjerm og docking hjemme også?? I så fall, hvor mye jobber du hjemme?

Jeg har fått lovnad om større skjerm, håper jeg ikke må vente for lenge.

Hva med heve/senke-bord, hvor vanlig er det? Et tilleggsproblem er at bordet mitt er for lavt, og det vil ikke arbeidsgiver gjøre noe med, så langt i alle fall. Litt lei kombinasjon med den lave skjermen.

Gjest Tirkes
Skrevet

Var jeg deg ville jeg også tenkt på å se meg om etter en annen arbeidsgiver. Hvis man er så "kostnadseffektiv" på de små tingene som skjermer for de som får vondt i nakken, så kan man jo lure på hvordan arbeidsgiveren forholder seg til andre og større (men nødvendige) utgifter.

Dette. Jeg ønsker ikke å oppgi arbeidsgiver til noen på KG. Men det koster raskt 3000 kroner (veldig røft anslag, dyrere for enkelte) for en arbeidsgiver at en ansatt tar ut en egenmeldingsdag. Man kan få en skjerm for den prisen. Man kan få et fint skrivebord som kan heves. Man kan få myke matter til å avlaste ryggen om man står mye. Osv. Det er ganske deilig å ha en arbeidsgiver som står bak sine ansatte og støtter opp med skikkelig utstyr, skikkelig renhold osv. Det skaper trivsel. Og trivsel skaper også omsetning.

Ignorer hint om at du lar deg stresse. Har dere bedriftshelsetjeneste? Benytt kiropraktor eller få kiropraktor i BHT til å gi deg informasjon om riktig arbeidstilling, skjermhøyde, armstilling osv. Og gi det til din sjef.

Gjest Tirkes
Skrevet

Takk for svar, Tirkes, så greit med docking hjemme også!! Er det arbeidsgiver som har betalt for skjerm og docking hjemme også?? I så fall, hvor mye jobber du hjemme?

Hva med heve/senke-bord, hvor vanlig er det? Et tilleggsproblem er at bordet mitt er for lavt, og det vil ikke arbeidsgiver gjøre noe med, så langt i alle fall. Litt lei kombinasjon med den lave skjermen.

Ja, docking hjemme har arbeidsgiver betalt for. Jeg var ærlig nok til å si at jeg hadde to svære skjermer hjemme, og et godt utstyrt hjemmekontor som jeg ønsket å bruke, og bad kun om dockingstasjon. Jeg jobber hjemmefra alt fra 2 til 20 timer i måneden. Det kommer litt an på prosjekter og deadlines. Alle i mitt firma som jobber med kontor/administasjon har skrivebord som kan heves, rundt 70-80 ansatte med tilpasset utstyr.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om bordet plager deg og er en årsak til rygg- og nakkeplager så kan du jo hilse din sjef og fortelle h*n at det kan koste enormt mye at du blir sykemeldt på grunn av rygg- og nakkeplager. Det koster skjorta, enkelte jeg vet om i omgangskretsen har vært sykemeldt i årevis på grunn av store plager i nakke og rygg.

Helt utrolig at det finnes så mange inkompetente ledere der ute, som ikke forstår selv den enkleste årsakssammenheng. Hvordan får disse lederjobber i det hele tatt??

Skrevet

Jobber back-office og alle har stasjonær pc hos oss. Litt usikker på hvor stor skjerm jeg har men vil anta at den er rundt 20 tommer. Å måtte jobbe hele dagen på en lap-top ser jeg for meg er noe slitsomt ja! :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...