Gå til innhold

"Velkommen" i telemarkdialekta


Anjah

Anbefalte innlegg

Noen brukere her som er flinke på dialekt?

Lurte på hvordan ordet "velkommen" kan skrives på telemarkmål?

Kan det få et skikkelig utpreget "dialektdrag" over seg? Kan man finne på å si f.eks "vælkømmin" i telemark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Telemark er jo et fylke med mange dialekter. Jeg er selv Telemarking men snakker nok svært uinteressant i dialektsammenheng.

Hva slags Telemarksmål er du ute etter?

en fra Rauland, en fra Tessungdalen, en fra Bø og en fra Skien snakker ganske ulikt.
uten at jeg kan skrive ned hvordan de snakker med noen stor presisjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte i utgangspunktet mest på om det i det hele tatt er mulig for en telemarking å si "vælkømmin", eller om det (uansett bygd/by) ville bli en skikkelig overdrivelse? Jeg tror uttrykket "vælkømmin" hører mer hjemme i Valdres eller Toten, men tenkte at det kanskje var mulig for en telemarking også?

Jeg prøver å skrive en slags tale, der jeg er innstilt på å bruke en telemarkdialekt, skjønner du ;) Hvis du vet hvordan de uttrykker "velkommen" i f.eks Bø, Seljord eller Kvitseid, hjelper det også :)

Og takk for svar, forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skien: velkommen.............



Anonymous poster hash: 10ee3...397
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte i utgangspunktet mest på om det i det hele tatt er mulig for en telemarking å si "vælkømmin", eller om det (uansett bygd/by) ville bli en skikkelig overdrivelse? Jeg tror uttrykket "vælkømmin" hører mer hjemme i Valdres eller Toten, men tenkte at det kanskje var mulig for en telemarking også?

Jeg prøver å skrive en slags tale, der jeg er innstilt på å bruke en telemarkdialekt, skjønner du ;) Hvis du vet hvordan de uttrykker "velkommen" i f.eks Bø, Seljord eller Kvitseid, hjelper det også :)

Og takk for svar, forresten :)

Valdresmål og totning er jo to forskjellige øst-norske dialekter (fjellbygd/flatbygd). I Telemark har du også store skiller mellom øst og vest. Hvis du skal ha det litt eksotisk, så bør du satse på Vest-Telemark. Odd Nordstoga er jo fra Vinje, og i denne sangen synger han "velkomen" Odd Nordstoga – Voggesong , men det kan dog være nynorskpåvirkning i og med at det er lyrikk. Men nei, væLkømmin sier de nok ikke - i Vinje bruker de vel ikke tjukk L engang.

Endret av Drue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...