Gå til innhold

Vondt å sove middag

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har blitt litt lite søvn i det siste og skal hente kjæresten på fest i natt så tenkte jeg skulle sove litt etter jobb i dag.

Jeg sov en halv time på sofaen og så en halv time til i senga. Men når jeg våkner føler jeg meg helt ødelagt. Har ekle kriblinger i hele kroppen og vondt i hodet. Sover sjelden midt på dagen, men så vidt jeg kan huske har det vært sånn de siste tre gangene jeg har gjort det. Er det flere som har det sånn? Er det en grense for hvor lenge en bør sove?

Anonymous poster hash: e59a7...482

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har blitt litt lite søvn i det siste og skal hente kjæresten på fest i natt så tenkte jeg skulle sove litt etter jobb i dag.

Jeg sov en halv time på sofaen og så en halv time til i senga. Men når jeg våkner føler jeg meg helt ødelagt. Har ekle kriblinger i hele kroppen og vondt i hodet. Sover sjelden midt på dagen, men så vidt jeg kan huske har det vært sånn de siste tre gangene jeg har gjort det. Er det flere som har det sånn? Er det en grense for hvor lenge en bør sove?

Jeg har det også slik, blir rett og slett litt dårlig og ødelagt i kroppen av det :- /

• Liker 1
Skrevet

Om jeg sover for lenge på ettermiddagen; da er jeg helt knust resten av dagen. Maks en halv time for meg; da våkner jeg lett; føler meg frisk og rask og uthvilt. Sover jeg lengre blir bare alt på styr; og jeg er zombie.....

Jeg finner ofte senga når jeg kommer hjem fra dagvakt( gjerne litt sånn grå i trynet og øm i kroppen...); men setter på alarm eller får ungene til å vekke meg slik at jeg ikke sover for lenge.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sov som sagt en halv time først, men følte meg like dårlig som etter neste halvtime.

Veldig irriterende å ha det sånn. Er A-menneske, men i helgene skjer det gjerne litt på kveldstid, så hadde vært greit å kunne sove litt på dagen uten å føle seg rævva. Føler meg mer våken nå da om ikke annet, men har forsatt vondt i hodet.

AnonymBruker
Skrevet

Trodde jeg var den eneste som hadde det sånn! Hvis jeg sover på dagen, uansett hvor mye jeg sover, er jeg heeelt ødelagt etterpå. Får det nøyaktig sånn som du beskriver, og det er veldig irriterende.

Anonymous poster hash: fdd48...51a
  • Liker 1
Skrevet

Det ideelle er visstnok 15-20 minutter, for da rekker man ikke havne i dyp søv (REM).

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er jo som nevnt over at man faller i dyp søvn hvis man sover for lenge. Normalt sett vil søvnen variere mellom dyp og lett søvn, og når man sover en hel natt er kroppen stort sett ferdigsovet når man må opp. Derfor er det omtrent som å være dopa hvis man må våkne etter en time der man er midt i den dype søvnen.

Skal man ta seg en lur på ettermiddagen er min erfaring at det enten må være en kort lur på under 15 minutter eller en laaang lur på flere timer (som jo igjen blir mer som en nattesøvn). Helt vanlig å føle seg groggy og "ødelagt" etter 1,5 timer middagslur.

Hvis du passer på å sove maks 15 minutter så vil du kanskje fortsatt føle deg trøtt når du våkner, men om du da står opp og f.eks. vasker fjeset med kaldt vann så er du mest sannsynlig klar for å være våken noen timer igjen før du trenger mer søvn. Disse småduppene er nok til å lade batteriene for de fleste av oss.

Anonymous poster hash: 5df02...581
Skrevet

Men om jeg vet at jeg må opp igjen etter 15-20 min, så får jeg jo ikke sove:P Stresser meg selv til "nå må jeg sove!" :)

• Liker 1
Skrevet

Har alltid hatt de sånn når jeg har sovet på dagtid. Kan heller ikke sove bare 15-20 min pga "stresset". Har prøvd det flere ganger og rekker aldri å sovne før kl ringer/noen vekker meg. Sover jeg på dagtid uten vekking så sover jeg i ca en time og er helt ødelagt etterpå.

• Liker 1
Skrevet

Noe liknende. Jeg blir kvalm og uggen, men slipper hodepine, om jeg sover på dagtid. Tar timesvis å få det ut av kroppen igjen.

Skrevet

Jeg får småvondt i hodet og er groggy hvis jeg sover på ettermiddagen. Jeg synes det er bedre å være våken hele dagen, og heller legge meg en time eller to tidligere om kvelden. Jeg er også A-menneske, hvis det har noe å si!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hørt at man ikke bør sove for lenge (15 - 20 min er nok). Har også hørt at et "triks" er å legge seg med ene hånda utenfor kanten på sofaen/senga, og holde et nøkkelknippe eller noe i denne hånda. I det du sovner helt, vil du miste nøkkelknippet og våkne av det. Dette skal visstnok være den ideelle ettermiddagshvilen/powernapen.

Anonymous poster hash: 54bf8...cd2
  • Liker 2
Skrevet

Jeg blir også skikkelig uggen og uvel om jeg sover på dagtid. Unntak er hvis jeg av en eller annen grunn er unormalt trøtt (sovet lite om natta, syk el. lign), da kan jeg ta en blund. Men da ikke mer enn 20 minutter, da blir jeg mindre uvel.

Skrevet (endret)

MY guesstimate = vanesak..... Når kroppen og "hodet" er såpass vant til at man f.eks sover 7 timer, da er det på en måte planlagt "normalt vedlikehold" i like mange timer. Er man ikke vant til "cowboy-napping" blir det gjerne litt ubehagelig når man blir avbrutt midt i restitusjons-prosessen...

Edit: ca. 1000 ord ekstra...

Endret av Beeblebrox
Gjest Blondie65
Skrevet

Og jeg som trodde jeg var unormal.

Hvis jeg føler jeg må ha en blund så stresser jeg ikke med det, jeg legger meg nedpå for å slappe av. Det aller viktigste for meg er nemlig akkurat det, heller enn å sove. Og da fungerer det å lese eller å bare ligge og lytte til musikk. Hvis det er slik at jeg skal nå noe setter jeg mobilen til å "vekke" meg slik at jeg ikke trenger å tenke på å se på klokken hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

I land som Italia "MÅ" de sove midt på dagen, gjerne etter lunsjtider. De fikk litt sjokk da jeg ville ut en tur midt på dagen. Så det er nok en vanesak. Jeg ble fort vant med å sove en times tid, ja, ta en middagslur, og det var veldig deilig. :)

Anonymous poster hash: 2b5bf...140

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...