Gå til innhold

Lavkarbo - lite energi

Anbefalte innlegg

Gjest Sengaia
Skrevet

Hei!

Da er jeg noen få dager inn i lavkarbokosthold.

Jeg pleier å trene en halvtime styrke minst fire ganger i uka, men jeg har ikke orka, jeg har ikke energi... er det vanlig, er det noe som vil gå over? Jeg merker at jeg holder meg mett på en annen måte på fett enn på karbo, men jeg vil fortsatt ha mer mat, og er veldig søtsugen. Er det "greit" om jeg drikker kakao laget av melk, sukrin og kakaopulver? Lurer nesten på om jeg kommer til å legge på meg disse første dagene?

Maten jeg spiser er:

-fiskesuppe laget med tomater og fløte

-gryterett med fløte og kylling

-salat med egg og kylling og dressing (kjøpedressing med lite karbo, er det OK?)

-lavkarbobrød med ost og makrell i tomat

-kakao av melk, kakao og sukrin

-brokkoli, gulrot

-jeg har bakt noe lavkarbokake, men det ble ikke så godt

Jeg er ny og skeptisk i lavkarboverdenen, men til tross for min skepsis og fett-angst aå skal jeg ikke gi meg denne gangen :)

Jeg bare lurer på hva jeg skal spise for at det er sunt og ikke for mye, i dag har jeg gått i kalorioverskudd, og jeg må ha noe kakao tror jeg for å dekke søtsuget litt, også ha noe rester etterpå fra gryteretten. Hvor lenge må man "holde ut" før man merker forskjell i kropp, vekt og helse? Jeg syns fortsatt det er skummelt mtp helsa, jeg sitter liksom og drikker fløte omtrent, jeg har jo hørt om hvor farlig det er i mange år... masse kalorier også... men gryteretten ble veldig god da :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner en som prøvde lavkarbo, hun hadde hodepine og var slapp heletiden, så varier nok fra person til person. Men man skal jo ha et viss antall karbohydrater, så er ikke rart at kroppen reagerer negativt. Jeg ville heller kraftig redusert karbohydrat-inntaket, men ikke helt ned til lavkarbo. Funket kjempe bra for meg!

Skrevet

De to første ukene er det vanlig å få lite energi, ja. Kroppen skal venne seg til dette kostholdet.

Gulrot er forresten ikke veldig bra på lavkarbo.

Og hvis du spiser søtt, som f.eks sukrin så kan det være trigger til at du fyser på søtt.

Melk er det også endel karber i, så det er heller ikke veldig lavkarbovennlig. Mulig det er sukker i dressingen selv om den er lav på karbohydrater?

Og når det gjelder trening så bør du ikke trene like hardt på lavkarbo, i hvert fall ikke i begynnelsen. 30 minutter moderat trening hver dag er nok. :)

Det som er viktig på lavkarbo er å drikke nok vann, få i deg nok fett og vitaminer/mineraler. Vet ikke med deg, men jeg får kramper straks jeg glemmer magnesium en dag eller to.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er som meg, må du spise karbohydrater, for å ha noe å gi på trening.

Spiser også (delvis) lavkarbo og er enorm forskjell på å trene uten å ha spist karbohydrater før trening og å ha spist litt. Trener jeg uten, sliiiiter jeg meg igjennom øktene og drikker dobbelt så mye vann som ellers.

Har jeg derimot spist en potet eller litt ris/pasta til middag før jeg går, har jeg mye mer å gi :)

Gjest Sengaia
Skrevet

Takk for svar!

Jeg har ikke tenkt å være noe ekstrem, men ta bort det jeg kan av karbohydrater uten at det går utover all matglede. Jeg har pleid å spise mye kornblandinger, havregrøt, masse bær (jeg vil nok fortsatt spise litt, men trappe ned), brød. Noe som jeg har vært forsiktig med lenge er poteter, ris, pasta, brød, brus, potetgull, sjokolade osv, men jeg har hatt litt av det. Nå skal jeg prøve å kutte det omtrent helt ut. Og spise mer lavkarbomat som hjemmelagde gryteretter, som det er fløte i, og hjemmelaga lavkarbobrød osv, og være mer bevisst på hva som er i matvarer og kutte ut det som det er for mye i. Er det mye karbo i gulerøtter?

Vel, som sagt har jeg ingen planer om å prøve ekstremvarianten, men kutte en goood del av karboene og være mer bevisst. Men maten jeg lager nå er lavkarbomat jeg finner på blogger, som det er mye fløte, seterrømme osv i... det er kanskje dumt, siden jeg tross alt ikke kjører ekstremvarianten? Det blir jo mye kalorier :-S

• Liker 1
Skrevet

Oppskrifter på lavkarboblogger er sikkert fint, for det er jo beregnet på lavkarbo kosthold. Jeg har ikke sjekket hvor mye det er, men gulrøtter er det endel karbohydrater i.

Fløte (kremfløte er det færrest karber i) og seterrømme er jo bra. Og avokado.

Det jeg mente med sukrin og melk og diverse søtt så kan det trigge søtsuget sånn at det er lettere å "snuble" over en sjokolade. :)

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke slanker deg gjør det ikke noe med litt gulrot, men skal du mye ned i vekt må du tenke på karboene i grønnsaker også.

Ikke stress med kaloriene. Fløte og seterrømme i oppskriftene er bare bra!

Anonymous poster hash: 97c2f...5c2
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, som sagt har jeg ingen planer om å prøve ekstremvarianten, men kutte en goood del av karboene og være mer bevisst. Men maten jeg lager nå er lavkarbomat jeg finner på blogger, som det er mye fløte, seterrømme osv i... det er kanskje dumt, siden jeg tross alt ikke kjører ekstremvarianten? Det blir jo mye kalorier :-S

Så lenge det ikke blir HCHF (høyt karboinnhold og høyt fettinnhold) går det nok greit, selv om du ikke kjører ekstrem lavkarbo.

Anonymous poster hash: f37f2...cf0

Gjest Sengaia
Skrevet

Takk for svar!

Jeg har ikke tanker om å kjøre ekstremversjonen.

Jeg har tent på lavkarbo mange ganger, men jeg har vært veldig skeptisk. Men jeg har lest så mye om helsefordeler og hvor bra folk føler seg av det. Jeg veier 64 kg og er 167 høy. Jeg skulle gjerne gått ned et par kilo selv om jeg ikke er overvektig.

Jeg kutter kraftig ned på karbohydrater, i dag har jeg ikke laga smoothie av bær heller, selv om jeg ser nå at jeg likegodt kunne lagd en smoothie istedenfor kakao i forhold til mengden av karbo.

Jeg er ikke helt "inn" i alt det er lite og mye karbo i, men jeg er jo klar over det aller meste vil jeg tro.

Selvom jeg ikke er i den ekstreme varianten av lavkarbo, kan jeg fortsatt spise en del fløte osv? Jeg finner ikke mange oppskrifter som ikke inneholder en del fløte og seterrømme.. Jeg har lagd lavkarbobrød, det var faktisk ganske godt. ifølge oppskriften står det at det er 4 g karbo per 100 gram. Da kan jeg jo ha på ost, makrell i tomat osv.

Det er litt vanskelig å sette seg inn i alt dette syns jeg, men det kommer nok :) Nå er jeg bare redd for at jeg skal få i meg både for mye fett og karbo... siden det er så streng at jeg ikke burde ha gulerøtter eller melk engang... jeg drikker egentlig ikke melk, jeg hadde bare en kopp kakao nå :)

AnonymBruker
Skrevet

Ut fra det du skriver så tenker jeg at du godt kan spise litt gulrot av og til. Det viktige er å ikke være redd for fett! Fettet metter, og uten det kommer du til å bli sugen på mer karbohydrater. Når du lager kakao bør du bruke fløte og vann i stedet for melk.

Anonymous poster hash: 97c2f...5c2
  • Liker 1
Gjest Sengaia
Skrevet

I dag har jeg gjort husarbeid, trent styrketrening, til frokost spiste jeg en liten lavkarbobrødskive med makrell i tomat, etter treninga spiste jeg et lite stykke lavkarbobrød med litt smør, og mer av den gryteretten med kylling, fløte osv. I dag skal jeg nok ligge i kaloriunderskudd, det gjorde jeg ikke i går akkurat. Men så spiste jeg noe lavkarbokake i går da. Det var ikke særlig mettende, og mye kalorier til tross for at det var sukrin istedenfor sukker. Det er gøy å finne oppskrifter på nettet :-) Nå håper jeg det holder seg sånn, -altså at jeg klarer meg på lavkarbo uten å sprekke av skepsisen min til alt dette fettet.

AnonymBruker
Skrevet

I dag har jeg gjort husarbeid, trent styrketrening, til frokost spiste jeg en liten lavkarbobrødskive med makrell i tomat, etter treninga spiste jeg et lite stykke lavkarbobrød med litt smør, og mer av den gryteretten med kylling, fløte osv. I dag skal jeg nok ligge i kaloriunderskudd, det gjorde jeg ikke i går akkurat. Men så spiste jeg noe lavkarbokake i går da. Det var ikke særlig mettende, og mye kalorier til tross for at det var sukrin istedenfor sukker. Det er gøy å finne oppskrifter på nettet :-) Nå håper jeg det holder seg sånn, -altså at jeg klarer meg på lavkarbo uten å sprekke av skepsisen min til alt dette fettet.

Er det en dag du ikke bør ligge i (stort) underskudd, er det på dager du trener styrke. Dette fordi musklene behøver nok næring for å ikke brytes ned i stedet for å bygges opp.

Anonymous poster hash: f37f2...cf0

Gjest Sengaia
Skrevet

Da skal jeg spise litt mer med god samvittighet :)

Nå hørte jeg nettopp igjen at folk som trener absolutt ikke burde gå på lavkarbo (toppidrettsutøvere osv..), det er utrolig forvirrende med all den informasjonen man får som sier hverandre imot :-S Man får vel mer energi etter hvert? Og hvertfall så har jeg jo nå lest såpass mye bra om det at jeg skjønner at det må være noe i det :)

AnonymBruker
Skrevet

Får du i deg ca 165 gram fett, 95 gram protein og 25 gram karbohydrater hver dag så ligger du godt an til vektnedgang med lavkarbo.

Energien kommer tilbake etterhvert om du gjør det riktig.

Anonymous poster hash: e52a7...a62
Skrevet

Helt vanlig at en føler seg helt flat når en starter med lavkarbo. Hjernen og kroppen går igjennom en ny måte å forbrenne ting på.Før var det karber,nå mer fett. Hold ut bare ,det blir bedre ;)

Du finner masse info på lavkarboforumet. og hos Espen Rostrup. Samt lena beatrice har mange flotte oppskrifter

• Liker 2
Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg vil bare ned ca 4 kilo og er ikke overvektig (64 kilo), jeg har hørt at lavkarbo stabiliserer vekta..

Jeg tror jeg spiser riktig, men nå så vet jeg ikke akkurat hvor mye jeg får i meg av hva, siden jeg ikke veier maten eller ser på alt av næringsinnhold i maten, men jeg har en app på mobilen der jeg kan skrive opp hva jeg spiser og ca kalorier. Jeg får prøve å skrive inn ca næringsinnhold også, så kommer jeg nok inn i det etter hvert :)

Var det sånn at man må ha litt karbohydrater etter trening? Har trent en halvtime styrke og spiste mest fett og proteiner etterpå. Sitter med en brokkoli her nå.

Går du på lavkarbo? Hva spiser du når du trener, og generelt?

Tusen takk for svar forresten :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare ned ca 4 kilo og er ikke overvektig (64 kilo), jeg har hørt at lavkarbo stabiliserer vekta..

Jeg tror jeg spiser riktig, men nå så vet jeg ikke akkurat hvor mye jeg får i meg av hva, siden jeg ikke veier maten eller ser på alt av næringsinnhold i maten, men jeg har en app på mobilen der jeg kan skrive opp hva jeg spiser og ca kalorier. Jeg får prøve å skrive inn ca næringsinnhold også, så kommer jeg nok inn i det etter hvert :)

Var det sånn at man må ha litt karbohydrater etter trening? Har trent en halvtime styrke og spiste mest fett og proteiner etterpå. Sitter med en brokkoli her nå.

Går du på lavkarbo? Hva spiser du når du trener, og generelt?

Tusen takk for svar forresten :)

Spiser du for mye fett så vil du ikke få energien din tilbake, samme hvis du spiser for mye proteiner i forhold til fett, eller for mye karbo i forhold til fett. Så du må vite ca hvor mye fett/karbo/protein du skal ha i deg for at balansen i kroppen din skal være riktig.

Jeg sparer alltid hovedmengden av karboen til etter jeg har trent.

Gjest Sengaia
Skrevet

Så det jeg spiser av karbo iløpet av dagen burde være etter trening for å få tilbake energien? Da har du lært meg noe veldig nyttig, det visste jeg ikke!

Men utenom det så vet jeg ikke hvor mye jeg får i meg av fett eller protein iløpet av dagen, men jeg vet ca kalorier og skriver opp det. Også vet jeg jo hva slags mat som inneholder proteiner og/eller fett. Og karbohydrater, men jeg vet ikke hvor mye jeg spiser av hvert, annet enn at jeg nå har bytta ut veldig mye av karbohydrater med fett, også er jeg veldig sikker på at jeg får i meg nok proteiner, og jeg ligger rundt 1600 kalorier (i går ble det over 2000, men det var nok pga lavkarbokake)

AnonymBruker
Skrevet

Så det jeg spiser av karbo iløpet av dagen burde være etter trening for å få tilbake energien? Da har du lært meg noe veldig nyttig, det visste jeg ikke!

Men utenom det så vet jeg ikke hvor mye jeg får i meg av fett eller protein iløpet av dagen, men jeg vet ca kalorier og skriver opp det. Også vet jeg jo hva slags mat som inneholder proteiner og/eller fett. Og karbohydrater, men jeg vet ikke hvor mye jeg spiser av hvert, annet enn at jeg nå har bytta ut veldig mye av karbohydrater med fett, også er jeg veldig sikker på at jeg får i meg nok proteiner, og jeg ligger rundt 1600 kalorier (i går ble det over 2000, men det var nok pga lavkarbokake)

Nei ikke alt. Jeg spiser middag etter trening, og har mere karbo i middagen enn i frokost, lunsj, mellommåltid og kvelds. Du skal ikke spise all karboen etter trening.

Skrevet

Du MÅ ikke ha mer karbo de dagene du trener. Det går fint an å yte godt selv på lav, lav karbo.

Èn ting er å være toppidrettsutøver, seriøs styrkeløfter eller maratonløper. Noe annet er å svette litt på studio og i lysløypa et par ganger i uka.

Når du lar kroppen få lov til å venne seg av med karbohydrater så kommer du til å bli en veldig effektiv fettforbrenner, og du vil oppleve å ha mer og jevnere energi utover hele dagen- også i treningsøkter.

La nå alt få stabilisere seg, bli vant til kostholdet og ikke lag så mye greier av det. Bestem deg for hva du vil gjør og hvilken linje du vil legge deg på, så ser du hvordan du opplever det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...