Gå til innhold

Skuffa over karakterene mine, påbygg vg3


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært skoleflink, både på ungdomsskolen og yrkesskolen hadde jeg nærmere 5 i snitt. Norsk er et fag jeg alltid har fått mye skryt for, og har hatt 6 både på ungdomsskolen og på yrkesfag.

Nå så er snittet mitt nøyaktig på 3. Vet det ikke er SÅ ille, men jeg har alltid vært vant med å være strålende fornøyd med karakterarket. Fikk også 3 på de skriftlige eksamenene mine i norsk. Føler meg egentlig veldig ille, og får lyst til å gråte.

Dette var det siste året mitt, og jeg er redd for at jeg ikke kommer inn på noe av det jeg vil. Har alltid tenkt at det ikke er noe problem, siden det jeg vil inn på ligger mellom 3-4 i snitt. (Ikke bestemt meg for om jeg vil bli sykepleier, vernepleier, sosinom eller noen slags form for pedagog enda) Er egentlig livredd for at jeg ikke kan få meg en utdanning som jeg har lyst på. Og om jeg kommer inn, så er vel høyskolepensum mye hardere enn vg3, så hvordan skal jeg da greie å få noe som helst bestått?

Det som er mer irriterende er at jeg faktisk føler jeg har gjort en innsats på skolen. Minst like mye som før. Venner av meg som har hatt rundt 4 i snitt på yrkesskolen, har så og si fått 4 i snitt nå også (på påbygg), så jeg er egentlig den eneste i vennegjengen som har gått ned over 0,5 i snitt.

Føler meg egentlig bare dum, og lurer på hva som har skjedd med meg. Jeg som alltid har vært blant de flinkeste, har blitt den dårligste. Det skal være sagt at jeg ikke bryr meg om å være dårligere enn de andre, men er mest skuffa over meg selv, og redd for fremtiden.

Finnes det håp for meg, eller er løpet kjørt? :(



Anonymous poster hash: 5ff66...072
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel mye du kan komme inn på av de alternativene du lister opp, likevel? Det viktigste du kan gjøre nå, er å ikke gi opp, rett og slett.

Jeg skjønner at det er tungt akkurat nå, men kanskje du benytter deg av studieteknikker som ikke lenger er effektive? Livet er ofte urettferdig sånn, noen må jobbe mye for å få en firer, andre ikke. Man utvikler seg forskjellig, kanskje kom det for deg ganske kjapt, men så stoppet det litt opp?

Tenk etter hva du har lyst til å studere. Du virker som en oppegående person, tørk tårene og brett opp ermene. Om noen år vil du sannsynligvis bare trekke på skuldrene over dette :)

Klem til deg

Anonymous poster hash: 0f276...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, virkelig synd å høre at du har havnet i en slik situasjon. Det at drømmen kan ryke på grunn av dårligere karakterer er fryktelig kjedelig. Ihvertfall for deg som var flink på skolen før. Har du blitt skolelei, mistet motivasjon eller noe slikt? For meg virker det som at du har potensiale!

Det er alltids muligheten for å ta opp ett par fag du vet/tror du har muligheten til å forbedre karakteren i. Snittet ditt vil bli mye bedre bare ved å endre en treer til en femmer. Jeg ville prøvd å holde motet oppe, og se etter løsninger. Det er overhodet ikke forsent! Bare stå på!

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar dere! :)

Tror rett og slett grunnen er at jeg ikke interesserer meg for noen av fagene vi har hatt. Før skrev vi masse noveller i norsken, nå har det kun vært analysering og artikler om historiske ting osv.. Så det har nok bare gått rett gjennom hodet på meg, selv om jeg har lest. :(

Det er jo sant at man kan ta fag opp igjen, får prøve på det om jeg ikke kommer inn noen steder etter friåret mitt! :)



Anonymous poster hash: 5ff66...072
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at dine tidligere karakterer for avsluttende fag både på vg1 og 2 teller :)

Karakterer som gjelder:

vg1: naturfag og mate. og fagene du hadde på ditt programfag(fagene du hadde feks på helse og sosial, bygg og anlegg osv)

vg2: samfunssfag, norsk skriftlig, norsk muntlig, engelsk, gym og ditt programfag

Jeg gikk også ned en del i snitt på påbygg, men snittet ble høyere enn forventet pga. fag fra første og andre året skulle telle med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få gode karakterer er vanskeligere på studiespesialisering og påbygg enn videregående og yrkesfagene. Dessverre.



Anonymous poster hash: 5d0e5...f10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ungdomsskole skulle det stå. Ikke videregående.



Anonymous poster hash: 5d0e5...f10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er som å lese om meg - HELT likt. Jeg har alltid vært god i bla. norsk, men siste året på vgs gikk det veldig dårlig, faget var totalt uinteressant plutselig. Jeg gikk media, men det var svært lite skriving, kun analysering av dikt ol., samt læren om romantikken osvosv som jeg fant veeeeeeeeldig lite spennende.

Det hele endte med at jeg faktisk ikke fikk vurdering i norsk. Nå har jeg et friår, men skal ta opp kun eksamen som privatist. Mye enklere enn å ta opp hele faget, og sjansen er god for å få en bra karakter.

Ikke ta dette så tungt, du har MASSE tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere, ble litt lettere til sins nå! :laugh:

Visste ikke at karakterer fra vg1 ble regna med? Trodde det kun var samfunnsfag og engelsk fra vg2 som ble regna med. Da er det jo kanskje et håp likevel om flere fag blir tatt med!!



Anonymous poster hash: 5ff66...072
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært få er flinke til å tenke og jobbe akademisk. På samme måte som at ikke alle er kreative eller har praktiske evner. Vi er alle forskjellige.

Flere av utdanningene som du nevner er jo heldigvis yrkesfaglige (sykepleier/hjelpepleier) og du vil da slippe mye av den type frittstående arbeid og manglende føring akademia er farget av.

Dette er ikke jordas undergang :)

Anonymous poster hash: 71514...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...