Gå til innhold

Prednisolon og vektøkning

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke gå så veldig innpå hvorfor jeg må ta denne medisinen, men kan si så masse som at det er en autoimmun sykdom. Jeg går fra før av på andre medisiner, og tåler desse godt. Skal nå begynne med prednisolon 30 mg per dag i en periode. Mest sannsynlig to-tre ukers tid før nedtrapping.

Denne medisinen har jo som kjendt, ganske mange forferdelige bivirkninger, man ikke kan gjøre så mye for å unngå. Men dette med vektøkning.. Det kan man vel styre til en viss grad? Jeg vet at mye av økningen skjer pga vannsamling, og det kan man vel forhindre litt med å spise lite salt?

Og når det kommer til økt matlyst, som jo kommer til å bli vanskelig. Si jeg legger meg 500 kcal under det jeg trenger for å opprettholde vekten min, som i mitt tilfelle blir 1600 kcal. Man kan da vel ikke gå opp så mye da?

Noen med erfaringer som kan dele litt? Skal på ferie om 2 uker, så det er litt nedbrytende å skulle gå opp i vekt før den tid... På forhånd takk.

Anonymous poster hash: baad0...b7e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg la på meg 9 kilo på en uke, men fikk da 80 mg daglig. Lå på sykehuset og spiste minimalt, så er nok ikke så lett å styre. Har strekkermerker over hele kroppen som følge av dette.

Men jeg reagerte voldsomt på prednisolon og fikk kraftige bivirkninger. Forhåpentligvis skjer ikke dette med deg :)

Anonymous poster hash: 47e6b...1ec

Skrevet (endret)

Vektøkning som bivirkning ved medisinbruk er det ganske vanskelig å gjøre noe med. Noen går mer opp i vekt enn andre, men det er ikke så lett å bli kvitt kiloene uten å slutte på medisinen.

Du kan høre med legen din om det finnes en tilsvarende kortison du kan bytte til som har mindre eller annerledes bivirkninger? Det kan hende det gjør susen.

Endret av Minya
AnonymBruker
Skrevet

For første gang i mitt liv har jeg gått på prednisolon uten å legge på meg. Ok, jeg gikk opp 2 kg, men dette er ingenting i forhold til hva jeg vanligvis gjør, selv om jeg alltid mister matlysten når jeg går på kortison.

Jeg lå på 1300-1400 kcal om dagen (inkludert treningskaloriene), og jeg trente styrke, og det som skjedde var at jeg mistet masse muskelmasse! Kortison er nedbrytende, og jeg kommer aldri mer til å gå i energiunderskudd og trene styrke igjen mens jeg går på prednisolon, selv om det bremser vektøkningen.

Neste gang tar jeg heller kiloene, mesteparten er jo vannvekt, og de forsvinner fort, og så får jeg heller kjempe med de siste kiloene etterpå.

Du mener at du kan bremse vektøkningen ved å legge deg på 1100 kcal om dagen, det kan du sikkert, men sunt er det ikke, og du risikerer det samme som meg, å miste muskulatur på grunn av kortisonet. Noe mindre enn jeg gjorde hvis du ikke trener, men likevel - musklene forsvinner ved bare energiunderskudd også, spesielt når det er så stort.

Se om du kan få entocort, eller andre kortisonpreparater som hjelper lokalt, men ellers anbefaler jeg deg å "ta kiloene" framfor å skape større problemer i etterkant.

Anonymous poster hash: f551e...827

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...