Gå til innhold

mennesker som er forelsket er gale

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hehey! Det var jo man allerede visste vel. :)
Interessant å lese litt om det dog. Trodde hvertfall ikke kvinners testosteronsnivå skulle øke.

Hvordan føles den biten for en kvinne, mon tro?

Og da har man definisjonen på en forelskelse da?
En unormal stor produksjon av hormoner som en blir høy på over en gitt periode.

Inntil det jevner seg ut til det normale igjen og man kommer seg dit hvor forelskelsen har lagt seg?

Anonymous poster hash: 3652b...853
Skrevet (endret)

Testosteron har jo samme effekt på kvinner som på menn, og vi har selvsagt hormonet ellers også, bare i langt lavere doser. Dessuten er kvinner mer sensitive ovenfor økninger i testosteronnivå. Så mer testosteron = litt mer agressiv og litt høyre libido

Kan jo være vanskelig å si nøyaktig hvilket hormon som gir hvilken effekt, siden en forelskelse er en skikkelig cocktail av hormoner på villspor. Og er du du mye fysisk sammen med vedkommende så skyter endorfiner og oxytocin i været også ;)

som artikkelen sier, så vil alle disse endrede hormonivåene gjøre at forskjellen mellom kjønnene senkes. Dette er selvsagt fra et biologisk ståsted fordi man skal danne parbånd og bli en reproduserende enhet.

Endret av Anon13
AnonymBruker
Skrevet

Joda, klart dere har en hormonet testosteron. I likhet med menn har en liten produksjon av østrogen også, bare i langt lavere doser. Vi er vel noe lik sjøhester her, hvor vi begynner som samme "kjønn", men utvikler oss i hver vår retning etterhvert. Litt mer aggresiv og litt høyere libido, sier du? Sounds a bit kinky. ;)

Det er en god miks ja, av massevis av hormoner som utløses.
Som studien sier, er det ikke heller kun testosteron som gjør susen, men denne coctailen får en jo også til å nedtrykke store deler av sin egen vurdering av personen. Og fokuserer stortsett på de positive sidene av vedkommende. Dette og er vel gjerne i forhold til å bli en reproduserende enhet.

Menne.. hva sier du da? Skal vi få i gang en liten sirkulasjon av endorfiner etterhvert?
Og uansett, det er ikke noe hastverk heller for min del, for å starte produksjonen av oxytocin. ;)

Skrevet

Joda, klart dere har en hormonet testosteron. I likhet med menn har en liten produksjon av østrogen også, bare i langt lavere doser. Vi er vel noe lik sjøhester her, hvor vi begynner som samme "kjønn", men utvikler oss i hver vår retning etterhvert. Litt mer aggresiv og litt høyere libido, sier du? Sounds a bit kinky. ;)

Det er en god miks ja, av massevis av hormoner som utløses.

Som studien sier, er det ikke heller kun testosteron som gjør susen, men denne coctailen får en jo også til å nedtrykke store deler av sin egen vurdering av personen. Og fokuserer stortsett på de positive sidene av vedkommende. Dette og er vel gjerne i forhold til å bli en reproduserende enhet.

Menne.. hva sier du da? Skal vi få i gang en liten sirkulasjon av endorfiner etterhvert?

Og uansett, det er ikke noe hastverk heller for min del, for å starte produksjonen av oxytocin. ;)

er vel en grunn til at man sier "kjærlighet gjør en blind" :)

endorfiner kan man frigjøre på mange måter, drive med ekstremsport, spise litt sjokolade, trene, meditere. Mange veier til frigjøring av endorfiner ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

er vel en grunn til at man sier "kjærlighet gjør en blind" :)

endorfiner kan man frigjøre på mange måter, drive med ekstremsport, spise litt sjokolade, trene, meditere. Mange veier til frigjøring av endorfiner ;)

En veldig god grunn, ikke minst.

Og joda, klart det er mange måter. Alle du nevner her er vel så bra egentlig. Men har du prøvd MDMA (evt. ecstasy) f.eks? Da får en virkelig en god dose av endorfiner gitt. Men som du sier, man kan frigjøre dem mange måter. ;)

Skrevet

Huff ja. Man blir psykisk ustabil og dum i hodet. Heldige de som aldri forelsker seg!

Gjest Pingvine
Skrevet

Huff ja. Man blir psykisk ustabil og dum i hodet. Heldige de som aldri forelsker seg!

Signerer denne!

(Selv om jeg kjenner noen som påstår de aldri forelsker seg, og de sier de skulle gitt mye for å få være litt gale)

Gjest Svampebob1
Skrevet

Å forelske seg er digg!!

Men det er skikkelig slitsomt også :-P

Gjest Pingvine
Skrevet

Å forelske seg er digg!!

Men det er skikkelig slitsomt også :-P

Det kan være begge deler, har jeg også funnet ut. Satser på en gjensidig forelskelse snart!

• Liker 1
Gjest Svampebob1
Skrevet

Det kan være begge deler, har jeg også funnet ut. Satser på en gjensidig forelskelse snart!

Har det skjært seg for deg? :-(

Gjest Pingvine
Skrevet

Har det skjært seg for deg? :-(

Jeg vet ikke helt, men det virker litt sånn :/

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjorde du gale?

Gjest Svampebob1
Skrevet

Usikkerheten er kanskje det verste med en forelskelse.. Ihvertfall når man får inntrykk av at den ikke er gjensidig.

Får håpe det ikke er slik og om det er, så håper jeg ikke nedturen blir for stor.

Neste gang blir den gjensidig, isåfall! :-)

Gjest Pingvine
Skrevet

Hva gjorde du gale?

Vet ikke om jeg vil begynne å gå inn på det engang. Men det er vel noe med at man blir litt gal av å være forelska. Og ødelegger for seg selv. Er vel sånt man skal lære av ;)

Usikkerheten er kanskje det verste med en forelskelse.. Ihvertfall når man får inntrykk av at den ikke er gjensidig.

Får håpe det ikke er slik og om det er, så håper jeg ikke nedturen blir for stor.

Neste gang blir den gjensidig, isåfall! :-)

Jaa, blir superusikker! Og veldig stressa. Men jeg tenkte at hvis jeg bare roer meg litt ned og gir fyren litt tid, så vil jeg jo ganske fort finne ut om det er noe der eller ikke. Å pushe vil nok virke veldig mot sin hensikt.

Takk! Og hvis det ikke ordner seg, så... bedre lykke neste gang :)

Gjest Svampebob1
Skrevet

Vet ikke om jeg vil begynne å gå inn på det engang. Men det er vel noe med at man blir litt gal av å være forelska. Og ødelegger for seg selv. Er vel sånt man skal lære av ;)

Jaa, blir superusikker! Og veldig stressa. Men jeg tenkte at hvis jeg bare roer meg litt ned og gir fyren litt tid, så vil jeg jo ganske fort finne ut om det er noe der eller ikke. Å pushe vil nok virke veldig mot sin hensikt.

Takk! Og hvis det ikke ordner seg, så... bedre lykke neste gang :)

Jeg tror at når det er riktig, så vil det fungere.

Det er ikke slik at man gjør noe galt under en forelskelse. Tvert om, så reagerer man med å være seg selv ganger 10 ;-).

Jeg tror det skal være slik fra naturens side for at man skal få avgjort fort og gæli om man passer sammen eller ikke :-).

Uansett så må man gjøre sitt beste for å få det til å fungere.

Når det beste ikke er godt nok, hva er godt nok da?

Og hva kan man lære av det i ettertid? For man kan lære utrolig mye om seg selv under en forelskelse slik.. Noe som kan gjøre det enklere for en neste gang en er forelsket.

Ellers tenker jeg du har rette innstillingen. Better luck next time! ;-)

Gjest Phoenix
Skrevet

Ja! Det blir man, fått kjenne på det :)

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger er det helt utrolig hvor mye tåpelig man kan finne på, bare fordi en har følelser som for en annen person. Helt.. Utrolig.

Men, det er som det sies lengre oppe.

Det er slikt man lærer av. Og man gjør som regel ikke samme tabbe to ganger.

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Jeg kan være hyper og livlig rundt menn/gutter jeg ikke er så begeistret for/har normalt forhold til, og er mye mer rolig og seriøs med menn jeg tennes av eller synes er kjekke.

Det å være hyper på en mann/gutt er også en slags shit test for å finne ut om han er så dum at han går fem på.

Skrevet

Jeg tror at når det er riktig, så vil det fungere.

Det er ikke slik at man gjør noe galt under en forelskelse. Tvert om, så reagerer man med å være seg selv ganger 10 ;-).

Jeg tror det skal være slik fra naturens side for at man skal få avgjort fort og gæli om man passer sammen eller ikke :-).

Uansett så må man gjøre sitt beste for å få det til å fungere.

Når det beste ikke er godt nok, hva er godt nok da?

Og hva kan man lære av det i ettertid? For man kan lære utrolig mye om seg selv under en forelskelse slik.. Noe som kan gjøre det enklere for en neste gang en er forelsket.

Ellers tenker jeg du har rette innstillingen. Better luck next time! ;-)

Trenger ikke være en dans på roser selv om den er gjensidig. Det er jo nesten enda verre - bensin på bålet osv.

Og du tar helt feil. Forelskelsen er ikke der fra naturen sin side for å finne ut om man passer sammen fort og gæli. Den er der så man holder sammen lenge nok til at avkommet har to foreldre (for en periode i hvert fall); til tross for at man egentlig ikke er noen bra match.

Og man er da virkelig ikke seg selv når man er forelsket. Det er en hårfin grense mellom galskap og forelskelse. Så med mindre du er gal til vanlig, så er du nok ikke deg selv. Dette er vitenskapelig bevist gjennom målinger av diverse signalstoffer under de to tilstandene, og bilder av aktivitet (i samme områder) i hjernen.

Dette har jeg lest om. Spurte til og med legen om man kunne få medisiner mot forelskelse (bare av ren nysgjerrighet). Men det får man ikke da. Så da får man evt. lyge og si at man er deperimert om man vil få kontroll på følelsene sine. Sånne "lykkepiller" tar jo knekken på både gode og dårlige følelser så vidt jeg vet. Personlig synes jeg man burde få lov til å slippe å forelske seg også. Men whatever.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...