Elineia Skrevet 19. juni 2013 #1 Skrevet 19. juni 2013 Jeg skriver da altså dette innlegget på vegne av min mor som er 50 år og har svelgeproblemer. Etter å ha gjort noen grundige søk på google så fant jeg ikke ut noe annet enn at det kunne være en form for Dysfagi. Men problemet er at mamma ikke har hatt noen av de opplistede årsakene til Dysagi som går fra hjerneskade til kreft. Det eneste som nærmer seg mammas tilfelle er der det står nedsatt allmenntilstand(altså eldre mennesker). Men er ikke 50 år litt tidlig? Det som også er tilfelle er at min bestemor på morssiden har det samme problemet. Hun sliter også med svelgeproblemer. Jeg merker ofte at mamma sitter og puster tungt etter måltidene noe som også ble listet opp som symptom på Dysfagi. Så, det jeg lurer på, er om det er noen her på kvinneguiden som har noe lignende problem? Er det noe her som har funnet en løsning som er litt enklere enn å droppe omtrent all mat? (Det er mye hun ikke kan spise i fra før på grunn av diabetes og annet)
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #2 Skrevet 19. juni 2013 gå til legen og få henvisning til spesialist..Anonymous poster hash: a6dc0...965
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #3 Skrevet 19. juni 2013 Hvordan arter svelgevanskene seg? Har hun vansker med å svelge flytende, feks vann og kaffe? Eller er det vanskelig å svelge vanlig mat? "Stopper" maten opp på turen ned gjennom spiserøret? Må hun svelge flere ganger? Må hun hoste? Må hun drikke godt mellom hver tugge med mat? Blir hun tungpustet og "sliten" av å spise og svelge? Har hun brekningstendens etter måltidene? Som du ser, er det mange former for svelgevansker som kan gi ulike symptomer. Dysfagi uten foranliggende sykdom, feks hjerneslag, skal utredes av lege, som bør henvise til røntgen og evt. logoped. Nevrologisk vurdering kan også være aktuelt. Først og fremst ville jeg utelukke at der er hindringer i spiserøret (svulst) som gir disse vanskene. Inntil hun blir utredet, er det viktig å tilpasse konsistensen, slik at hun kan svelge trygt og uten risiko for å svelge vrangt. Mulig yoghurtkonsistens gjør det enklere å svelge maten (stavmixer, lage smootie). Det kan bety at vann og tyntflytende væske må fortykkes for å ikke gå vrangt. Men dette bør utredes snarlig. Lykke til! Hilsen sykepleier med erfaring fra slagpasienter og ørenesehals-pasienter. Anonymous poster hash: 38303...f44
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå