AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #1 Skrevet 19. juni 2013 Jeg er nå 19, og har solt meg mye om sommeren siden jeg var 14. Tar en sjelden gang solarium ellers i året, men med måte. Blir veldig fort brun, men ligger ofte lenge i solen og blir dermed brent(ikke ekstremt, men likevel). 2 ganger har jeg vært på ferie i varme land, og blitt ekstremt brent(ikke oppdaget det før etter jeg har kommet inn og kanskje dagen etter). Øyelokkene mine ble ekstremt opphovnet, huden i ansiktet HELT skjellete(som etter hvert flasset av, men det var EKSTREMT altså). Er blitt mye flinkere med solkrem og det å begrense tiden i solen, slik at jeg unngår å bli noe særlig mer brent enn litt lyserosa på nesen, haha. Tidligere har jeg ikke fått nye føflekker ved soling, men de siste par årene har det kommet veldig mye føflekker ved soling, spesielt nå i år. Mye fregner på overarmene, noen nye, små føflekker på bryst og bein, samt fregner i ansiktet - noe jeg aldri har hatt tidligere. Som yngre hadde jeg kun 2 føflekker, nå har jeg "mange" små. Har i tillegg fått noen tydelige linjer på bryst og hals. De går ikke nedover i huden, så det er ikke direkte rynker, men det er slik det ser ut. I tillegg har jeg fått noe på føttene, ved anklene, av alle steder. Har nylig vært hos lege og fått sjekket 2 føflekker, og begge så i følge han normale ut. Men jeg er bare så utrolig redd for kreft, da jeg vet at jeg bruker mye tid i solen om sommeren. Jeg soler meg ikke til jeg blir svart, men det er i grunn ikke relevant. Nå går det ikke en time uten at jeg tenker på kreft, fordi jeg ser nye føflekker for hver gang jeg soler meg. Har knapt turt å gå ut de siste dagene, pga. min nyoppståtte kreft-angst. Hva skal jeg gjøre, annet enn å være forsiktig? Anonymous poster hash: 4bd57...c2a
Gjest anonym Skrevet 19. juni 2013 #2 Skrevet 19. juni 2013 Du har sikkert en reaksjon siden du vet at du har solet deg mye tidligere i livet. På tide å gjøre en endring nå tenker jeg. Jeg hadde ikke solet meg så mye hvis jeg var deg. Du er jo ennå veldig ung, men hvorfor må du sole deg så mye? Bruk klær, solhatt o.l når sola er på det sterkeste. Du har allerede merket forskjell i huden pga mye soling, da ville jeg vært forsiktig med soling. Bruk høy faktor, klær og ikke minst skyggen når sola er på det sterkeste. Etterhvert vil du kanskje ikke tenke så mye på det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå